30درصد متوفیان پایتخت موتورسیکلت‌سواران حادثه‌دیده هستند

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند، درصد قابل‌توجهی از کشته‌شدگان در تصادف موتورسیکلت‌ها را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. اگرچه بخشی از این آمار می‌تواند ناشی‌از نوع وسیله‌نقلیه، هیجان استفاده از آن و عوامل دیگر باشد اما در عین حال شرایط خاص سنی نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی برخی از آنها به قوانین و مقررات، انجام حرکات یا رانندگی مخاطره‌آمیز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حمل بار و مسافر بیش‌از حد ظرفیت مجاز و… ازجمله دلایل وقوع این تصادفات و تلفات ناشی از آن هستند. در پایتخت حدود 5میلیون موتورسوار وجود دارد و از بیست‌میلیون سفری که روزانه در سطح شهر تهران انجام می‌شود، نزدیک به هفت‌درصد آن مربوط به موتورسیکلت‌سواران است. بر همین اساس در سال گذشته ۳۳۰۴موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. از این تعداد ۳۱۵۲ نفر مرد و ۱۵۲نفر زن بودند. به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان پزشکی قانونی کشور، گروه سنی ۱۸ تا ۴۹سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیکلت‌ها را در برمی‌گیرد. آمار به تفکیک سنی سایر گروه‌ها نیز عبارت است از: کمتر از ۱۰سال؛ ۲ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال؛ ۱۱.۲ درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال؛ ۹.۹ درصد و ۶۰سال و بالاتر ۱۵.۶ درصد.

استفاده از کلاه ایمنی، عامل کاهش 80‌درصدی فوتی ها
در این زمینه رئیس پلیس راهور استان قم در پاسخ به این سوال که چه تعداد از تصادفات قم مربوط به موتورسواران است، اظهار کرد: «بیش‌از ۵۰درصد تصادفات منجر به فوت و جرح مختص موتورسواران است.» سرهنگ صدفی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از فوتی‌های تصادفات موتورسواران قم مربوط به آسیب‌های مغزی است نیز گفت: «در بیش‌از ۷۰درصد فوت‌شدگان تصادفات موتورسیکلت، علت فوت ضربه وارده به سر و صورت است. در صورت استفاده از کلاه ایمنی تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت از این رقم نگران‌کننده بیش‌از ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کند!»
رئیس پلیس راهور قم درخصوص این مساله که گفته می‌شود در تصادفات رانندگی اگر یک طرف موتورسوار باشد، همیشه خودرو مقصر شناخته می‌شود ، بیان کرد: «برابر قانون، موتورسیکلت هم یک وسیله‌نقلیه محسوب می‌شود و راننده حتما باید گواهینامه موتورسیکلت و بیمه‌نامه معتبر داشته باشد. در صورت وقوع تصادف، موتورسیکلت هم به‌عنوان یک وسلیه‌نقلیه چنانچه مقصر حادثه باشد، سهم تقصیرش برابر قانون مشخص می‌شود.» وی در پایان عنوان کرد: «در بیش‌از ۸۰درصد تصادفات شهر قم، موتورسواران مقصر بوده‌اند. این آمار نشان از عدم رعایت دقیق مقررات راهنمایی و رانندگی توسط این گروه از وسایل‌نقلیه دارد.»



منبع 12 تا 14 ظهر، ساعت‌های اوج تصادف موتورسیکلت‌ها
در این زمینه رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران اظهار کرد: «30درصد متوفیان پایتخت مربوط به موتورسیکلت‌سواران است و متاسفانه در تمام تصادفات موتورسواران که در مهرماه رخ داده، شاهد نداشتن کلاه ایمنی بودیم.» سرهنگ احسان مومنی در ادامه افزود: «ساعت‌های اوج وقوع تصادف موتورسیکلت‌سواران 12 تا 14ظهر بوده، یعنی این افراد در این ساعت خستگی روزانه و ضعف جسمانی داشتند. بیشترین تصادفات هم در محور شهید خرازی، شهید بابایی و شهید صیادشیرازی اتفاق افتاده است.» سرهنگ مومنی تاکید کرد: «نیمی از تصادفات موتورسیکلت‌سواران در محورهای بزرگراهی بوده است.» وی گفت: «در مهرماه روزانه 55نفر مصدوم حوادث رانندگی داشتیم و 200 نقطه کروکی خسارتی گزارش شده است، اما خوشبختانه درمهرماه امسال با کاهش تصادفات جرحی و خسارتی روبه‌رو بودیم.» البته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران پیش از این اعلام کرده بود: «45درصد متوفیان و همچنین 63درصد مجروحان ناشی‌از سوانح رانندگی در سال 1400 معابر شهری تهران بزرگ، مربوط به موتورسیکلت است که آمارها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و نگران‌کننده است.» سرهنگ احسان مومنی با بیان اینکه عامل بیش‌از 90درصد فوتی‌های تصادفات با موتورسیکلت، ضربه به سر است، تاکید کرد: « 34درصد رانندگان فوت‌شده موتورسیکلت در تصادفات، بین 15 تا 30 سال بودند که این عدد بزرگی است.»
وی 50درصد تصادفات موتورسواران را مربوط به معابر بزرگراهی شهر تهران اعلام و اظهار کرد: «در سال 1400، میزان فوتی‌های ثبت‌شده در معابر بزرگراهی به ترتیب بزرگراه شهید چمران با 10درصد، بزرگراه امام علی (ع) با 9درصد و بزرگراه آزادگان با 6درصد بود.» سرهنگ مومنی با تاکید مجدد بر استفاده راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی در حین رانندگی گفت: «پرهیز از تردد در معابر بزرگراهی و تونل‌های شهری، استفاده نکردن از تلفن همراه و صحبت نکردن با سرنشین حین راندن موتور و عدم تردد از محل‌های غیرمجاز مانند خط ویژه اتوبوس و پیاده‌روها از نکات ایمنی مهم برای پیشگیری از بروز سوانح هستند بنابراین ضرروی است موتورسواران به این موارد توجه ویژه داشته باشند.» وی در پایان، هوشمند شدن معابر و استفاده از دوربین برای ثبت تخلفات رانندگی موتورسواران را ضروری خواند و تاکید کرد: «با توجه به وجود 5میلیون موتورسیکلت و همچنین تعدد خیابان‌ها و معابر اصلی و فرعی در پایتخت امکان رصد و برخورد سنتی تخلفات وجود ندارد و خلأ سیستم هوشمند کاملا محسوس است.»