«بایدن» نمی‌تواند کاری برای پایین آمدن قیمت بنزین انجام دهد

به‌گــــــزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، تنها یک راه‌حل قطعی برای درمان قیمت بالای بنزین وجود دارد که البته این راه‌حل بدتر از خود مشکل است، یعنی رکود اقتصادی. هیچ‌چیز به‌جز رکود اقتصادی نمی‌تواند تقاضا برای نفت و قیمت آن را پایین بیاورد، پس تلاش‌های بایدن برای کاهش قیمت بنزین بیهوده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش‌های فراوانی برای مقابله با قیمت بالای بنزین در سال جاری میلادی انجام داده‌ است.

نگرانی درباره رکود در اروپا و اکثر مناطق آسیا هم وجود دارد. این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل تصمیم اخیر ائتلاف اوپک‌پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت است.

دولت بایدن میلیون‌ها بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفتی استخراج کرده که تاثیر چندانی بر قیمت‌ها نگذاشته ‌است.

قیمت نفت بیش‌از ۲۵درصد طی ۳ ماه گذشته پایین آمده‌ است. البته فقط نگرانی درمورد رکود اقتصادی آمریکا نیست که قیمت بنزین را پایین نگه می‌دارد.

طبق گفته‌ اندی لیپو، تحلیلگر بازار نفت، وقتی دنیا وارد رکود شود و تقاضا برای کالاها پایین بیاید بازار نفت هم بی‌ثبات می‌شود.

طبق اصول اقتصاد، وقتی تقاضا برای محصولی پایین می‌آید قیمت آن‌هم افت می‌کند و این کاهش قیمت بسیار سریع خواهد بود، مگراین‌که تولید محصول کاهش یابد.

بایدن مستقیما شرکت‌های نفتی را مسئول بالا رفتن قیمت بنزین می‌داند، اما قیمت نفت و گاز در تمام بازارهای دنیا افزایش‌یافته است.

رکود اقتصادی باعث از دست رفتن مشاغل می‌شود، یعنی افراد کمتری سر کار می‌روند و آن‌هایی که شغل دارند هم هزینه‌کرد خود را پایین می‌آورند که این به‌معنای تردد کمتر برای خرید یا رستوران رفتن و مسافرت‌های کمتر است و همه این‌ها مصرف بنزین را کاهش می‌دهد.

قیمت نفت و بنزین در آمریکا از آن زمان برای ۹۸ روز پیاپی رو به کاهش بوده و به ۳.۶۸ دلار در هر گالن رسیده‌است.

تنها چیزی که قیمت نفت و بنزین را در بازار و پمپ‌بنزین‌ها پایین‌تر از اوج ۵ دلار و ۲ سنت در ماه ژوئن نگه‌داشته، ترس فزاینده از رکود اقتصادی است.

لیپو گفت: «ائتلاف اوپک پلاس بازار را زیر نظر دارد و اگر رکود اقتصادی اروپا به سایر نقاط دنیا هم راه یابد، اقدام دیگری برای حمایت از قیمت نفت انجام می‌دهد. آنچه اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت را می‌ترساند بلایی است که رکود بر سر قیمت نفت در گذشته آورده، به‌همین دلیل عجله‌ای برای افزایش تولید نفت پس‌از بالا رفتن قیمت‌ها به‌دنبال جنگ اوکراین ندارد. برای پایین آوردن قیمت بنزین نیازی به یک رکود شدید اقتصادی نیست. رکود نه‌ماهه اقتصادی در ۲۰۰۱ باعث کاهش ۳۷درصدی قیمت‌ها در پایان آن سال شد.



منبع