3هزار «کوییک» و 11هزار «شاهین» به عراق و ونزوئلا صادر می‌شود



به گزارش «اخبار خودرو»،همایش سازندگان زنجیره تامین با محوریت توسعه محصول و افزایش تولید با حضور مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره، معاونان و مدیران گروه خودروسازی سایپا، مدیران عامل شرکت‌های گروه سایپا، اعضای انجمن‌های قطعه‌سازی و مدیران عامل شرکت‌های قطعه‌ساز و زنجیره تامین گروه سایپا، برگزار شد. در این مراسم، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تشکر از همدلی و همراهی زنجیره تامین و قطعه‌سازان در افزایش تولید و کیفیت محصولات سایپا گفت: «با تلاش و همکاری شرکت‌های قطعه‌ساز موفق شدیم بدون تولید محصولات CKD تیراژ تولید را افزایش دهیم و به بالای 1900 دستگاه در روز برسانیم و شاخص عبور مستقیم تولید در کمتر از سه ماه به عدد صد درصد برسد که قابل‌تقدیر است.» محمدعلی تیموری با اشاره به این‌که «کیفیت» رمز بقای هر بنگاه صنعتی است، گفت: «رمز بقای زنجیره تامین و خودروسازی بی‌شک در افزایش کیفیت محصولات است و بر همین اساس وضعیت خودروهای کوییک و شاهین با برنامه‌ریزی انجام‌شده در حوزه کیفیت، بهبود چشمگیری در سال جاری داشته که مرهون تلاش‌های قطعه‌سازان در ارتقای کیفی قطعات بوده است.» وی تاکید کرد: «افزایش کیفیت محصولات باعث خواهد شد که صادرات نیز رونق بگیرد و به سمت سودآوری بیشتر حرکت کنیم.»

بهترین کیفیت با بهترین سازنده؛ شعار سال سایپا
تیموری با بیان این‌که شعار سال گروه خودروسازی سایپا «بهترین کیفیت با بهترین سازنده» بوده است، گفت: «با همین رویکرد محصولات گروه سایپا به‌خصوص شاهین در سال جاری افزایش کیفی چشمگیری در حوزه خدمات پس از فروش داشته و با انتخاب بهترین و باکیفیت‌ترین قطعات از قطعه‌سازان زنجیره تامین توانستیم این شرایط را ایجاد کنیم.» وی تاکید کرد: «در بازارهای صادراتی قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد و قیمت ارائه‌شده بر مبنای ارزش محصول تولیدشده با نگاه رقابتی در آن بازارهاست و قطعا در این حوزه باید هم کیفیت محصولات جاری را افزایش دهیم و هم به سمت تولید محصولات جدید حرکت کنیم.»

بی‌نیازی محصولات به خدمات پس‌ازفروش باید به 5 سال برسد
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: «باید به سمتی برویم که محصولات تا 5 سال نیازی به خدمات پس از فروش نداشته باشند. در این صورت محصولات قابلیت سودآوری در بازارهای جهانی را خواهند داشت. در غیر این صورت، هزینه‌های پس از فروش باعث می‌شود خروج محصول از سودآوری می‌شود.» وی تاکید کرد: «امسال تعهد صادرات 3هزار کوییک و 11هزار شاهین را به کشورهای عراق و ونزوئلا داریم و این تعداد با بهترین قیمت صادراتی و به‌صورت نقدی به این کشورها ارسال می‌شود و نقدینگی حاصل باعث خواهد شد که بتوانیم در حوزه تحقیق‌وتوسعه و همچنین پرداخت هزینه‌های قطعه‌سازان روند بهتری داشته باشیم.» تیموری با بیان این‌که رویکرد تولید محصول برای سال‌های آینده باید به سمت خودروهای دوگانه‌سوز و هیبرید باشد، گفت: «باتوجه به الزام کاهش 5درصدی مصرف سوخت به‌صورت سالانه برای خودروسازان، باید تولید خودروهای هیبرید و دوگانه‌سوز را به‌شدت دنبال کرد و بر همین اساس سایپا در دو حوزه برنامه تعریف کرده و در حال انجام است.»

حرکت به سمت تولید سالانه 100هزار خودرو دوگانه‌سوز
تیموری همچنین اعلام کرد: «درخصوص خودروهای دوگانه‌سوز برای تولید 15هزار وانت زامیاد از شرکت ملی پخش و پالایش فراورده‌های نفتی ایران مجوز تولید دریافت کرده‌ایم و باید به سمت تولید 100هزار خودرو دوگانه‌سوز در سال حرکت کنیم.»
وی با بیان این‌که در حوزه تولید محصولات جدید هم برنامه مناسبی در دست اقدام داریم و خودروهای متنوعی تولید خواهند شد، افزود: «شاهین اتوماتیک تا پایان سال تولید و عرضه خواهد شد.
همچنین تولید شاهین‌پلاس با موتور M16 و گیربکس شش‌دنده اتوماتیک در دست اجراست که در سال آینده عرضه خواهد شد.» مدیرعامل گروه سایپا ادامه داد: «خودروهای آریا اتوماتیک، اطلس، سهند، ساینا اس اتوماتیک و گازسوز، وانت زاگرس، وانت 251، مینی‌بوس شهری، P90، اتوبوس، خودرو اقتصادی و خودروهای تجاری محصولاتی هستند که به‌زودی و در یکی دو سال آینده از گروه سایپا وارد بازار خواهند شد و این پروژه‌ها همگی سودده خواهند بود و گردش نقدینگی مناسبی در گروه سایپا ایجاد خواهند کرد.» در ادامه این مراسم، مدیران عامل شرکت‌های سازه‌گستر و مگاموتور گزارشی از عملکرد اقدامات انجام‌شده در تعامل با شرکت‌های قطعه‌ساز و زنجیره تامین گروه سایپا ارائه کردند و با تقدیر از عملکرد مثبت این حوزه خواستار همکاری و تعامل بیشتر جهت سرمایه‌گذاری در تامین قطعات محصولات جدید گروه سایپا شدند. در پایان جلسه نیز با برگزاری نشست پرسش و پاسخ، به سوالات و درخواست‌های شرکت‌های زنجیره تامین پاسخ داده شد.



منبع