دیروز 207 با میانگین قیمتی 342 میلیون و 842 هزار تومان کشف شد که با احتساب مالیات و هزینههای جانبی قیمت تمامشده 207 در بورس به 391 میلیون تومان رسید؛ اما این محصول در بازار آزاد حدود 440 میلیون تومان قیمت دارد و اینجا مشخص میشود که چرا شفافیت و حذف رانت بهسود مصرفکننده واقعی است. همه مردم باید بدانند که در سازوکار بازار سرمایه، خبری از شانس و قرعهکشی نیست؛ بلکه رقابت و شفافیت در این بازار حرف اول را میزند و معاملات 207 نیز 60 دقیقه میان خریداران بهطول انجامید.
آمارهای بورس کالا حاکی از آن است که از ابتدای عرضه نخستین خودرو در بورس تاکنون در مجموع 5 هزار و 236 دستگاه خودرو روی تابلوی معاملات رفته است و در نهایت 4 هزار و 80 دستگاه از این خودروها مورد معامله قرار گرفته است.
فروش این تعداد خودرو در بورس کالا که قیمت کالاها در آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا کشف میشود، یک رویداد مهم را به بخشهای مختلف اقتصادی از جمله فعالان صنعت خودرو و بازار سرمایه مخابره میکند که تصمیم دولت برای کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری بهعنوان بازیگر اصلی در زیاندهی سود شرکتهای تولیدی، کاملاً جدی و برنامهریزی شده است.
به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از تسنیم،طبق وعدههای دولت مبنی بر کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری و تأکیدات وزیر اقتصاد برای حذف سایه قیمتگذاری از صنعت خودرو، آمارها نشان میدهد که روند عرضه و فروش خودرو در بورس کالا در حال افزایش است تا با حذف سیاست قیمتگذاری دستوری، سود حاصل از تولید به خودروساز و سهامدار برسد.
در پایان اینکه همان طور که از تابلوی معاملات بازار سهام و گروه خودروییها برمیآید، سهامداران نیز به اهمیت موضوع ورود خودرو به بورس کالا و رسیدن سود حاصل از تولید به خودروسازان واقف شدهاند و با ادامه این روند میتوانند به رشد سودآوری این صنعت امیدوار باشند.