RLO در PLC چیست و چه کاربردی دارد؟ فروشگاه اتوماسیون صنعتی

در این مطلب به بررسی نحوه عملکرد پی ال سی و انواع آن می پردازیم. شما نیز می توانید برای آشنایی بیشتر با این دستگاه صنعتی تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در این شیوه از دستگاه های جداگانه استفاده شده که با سیم به یکدیگر متصل شده اند.

امروزه، این دستگاه‌ها به عنوان کنترل کننده‌های اتوماسیون با قابلیت اطمینان بالا و مناسب برای محیط‌های سخت به خوبی، پذیرفته شده‌اند. پی ال سی هایی که توان اجرای زبان های پی ال سی از جمله ladder و … را شبیه پی ال سی های مرسوم دارند اما سایز کوچک آنها به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که آنها را روی pcb سفارشی مانند یک میکروکنترلر بدون دانش برنامه نویسی طراحی کنند. اگر از تفاوت CPU با سری S7-300 بگذریم تفاوت بزرگ آن را در تعداد ورودی و خروجی می‌توان یافت، این PLC نیز در دسته‌ی ماژولار قرار گرفته و با نرم‌افزار سِمَتیک مَنِجِر قابل برنامه‌نویسی است. پی ال سی ها به نحوی طراحی شده اند که در محیطها و شرایط خشن صنعتی، دوام بیاورند و در برابر گرما، سرما، گرد و غبار و رطوبت محافظت شده اند.

بعضی از افراد از ریز پردازنده به عنوان مغز تأسیسات الکترونیکی یاد می کنند. این در حالی است که روش کارپی ال سی به ورودی ها و خروجی هایش متکی است. در این فرایند پی ال سی ورودی ها را اسکن می کند و متعاقباً توسط برنامه ی منطقی خروجی ها را تأیید می کند. در حال حاضر استفاده از رله های قابل برنامه ریزی توسط تکنسین های برق و حرفه هایی که با برق سر و کار دارند بسیار محبوب شده است.

معرفی بخش های مختلف یک دستگاه PLC :

خروجی ۵ ولت DC به مدارات کامپیوتر، و برخی از PLC‌های ۲۴DC در راک باس، چند سنسور و محرک‌ها هدایت می‌شود. با این حال شما میتونید پی ال سی‌هایی رو هم پیدا کنید که با قیمت‌های پایین‌تر و حدود 500 هزار تا یک میلیون تومان مثلاً از خانواده‌های دلتا یا زیمنس S7 200 کارتون رو برای شروع راه بندازه. قابلیت‌های فنی هر سیستم عامل بین فروشندگان و همچنین خانواده‌های سیستم‌های خرید plc زیمنس کنترل متفاوت است. امکانات خود را بررسی کنید و لیستی از نیازهای مهم ایجاد کنید. این لیست ممکن است نیاز به پشتیبانی از چندین خط تولید با سرعت بالا، ادغام سیستم‌ها، ادغام داده‌ها و کنترل از راه دور و غیره باشد. سیستم عامل‎های مختلف PLC در مناطق مختلف جهان ترجیح داده می‌شوند.

  • همچنین از پیچیدگی و وزن تابلو‌ها به نحو چشمگیری کاسته شده است.
  • قیمت پی ال سی plc با توجه به نوع دستگاه، نوع خروجی و ورودی، تعداد ورودی و خروجی، نام برند تولید کننده پی ال سی، مقدار ولتاژ، سرعت plc و میزان دقت آن متفاوت است.
  • این نوع پی ال سی ها تطبیق پذیر و چندکاره هستند و برای همین منظور طراحی شده اند.
  • از دیگر قابلیت های نرم افزار Logo soft comfort،تست و شبیه سازی برنامه در محیط نرم‌افزار است.
  • به عنوان مثال، اگر قرار باشد روشن و خاموش شدن یک موتور الکتریکی را کنترل کنیم، کافی است یک رله در مسیر منبع تغذیه تا موتور قرار دهیم.
RLO در PLC چیست و چه کاربردی دارد؟ فروشگاه اتوماسیون صنعتی

ورودی های داده از دستگاه ها و ماشین ها و ورودی های داده ای که توسط عامل انسانی ایجاد (تبدیل) می شود. داده های ورودی از سنسورها و ماشین ها به PLC ارسال می شوند. ورودی‌ها می‌توانند شامل حالت‌های روشن/خاموش برای مواردی مانند کلیدهای مکانیکی، شستی ها و انکودرها باشند. حالت‌هایHIGH/LOW برای عواملی مانند دما، حسگرهای فشار، و آشکارساز های سطح مایع یا حالت‌های باز/بسته برای عملگرهایی مانند پمپ‌ها است. در عمل ریز پردازنده بخشی از یک ابزار الکترونیکی است که برای فعالیت به حافظه، مدار اضافی، و سیستم عامل یا نرم افزار احتیاج دارد اما PLC یک کامپیوتر کامل است که ریز پردازنده را هم در خود جای داده است. در صنایع سنگین لوازمی که برای ذوب فلزات استفاده می شود همچنین کوره های صنعتی و فرایند های کنترل دما از پی ال سی ها استفاده می شود.

پی ال سی در این صنعت، ماشین‌آلاتی را کنترل می‌کند که محصولات کاغذی را با سرعت بالا تولید می‌کنند. مثلاً PLC فرآیند تولید صفحات کتاب یا روزنامه را در چاپ آفست مانیتور و کنترل می‌کند. در برخی از ساختارها، رک یا قفسه‌ای که کل سیستم در آن قرار می‌گیرد را نیز بخشی از ساختار پی ال سی می‌دانند. چرخه عملکرد PLC چیستدر ابتدا و قبل از هر کاری باید پیکره‌بندی اولیه PLC انجام شود. شناساندن نوع و شرکت سازنده پی ال سی به نرم‌افزار، تعیین پورت‌های ورودی-خروجی و … که همه این کارها معمولاً به صورت نرم‌افزاری انجام می‌شود.

یکی از بخش‌های اصلی هر سیستم کنترل در صنعت، نحوه نمایش اطلاعات پروسه در حال اجرا برای اپراتورها یا به اصطلاح سیستم HMI است. به عبارت دیگر این سیستم دستگاهی است که به اپراتور انسانی اجازه می‌دهد تا دستورالعمل‌ها و بازخوردها را از PLC (که کنترل کننده اصلی روندها است)، دریافت کند. همزمان فقط یک برنامه در یک پی ال سی مدل ثابت قابل اجرا است. به همین دلیل ماژول‌های ورودی و خروجی طراحی شده‌‎اند تا بتوانند منطق دنیای بیرونِ PLC را به پردازشگر آن بفمانند.

کنترل بار چیست؟