وی توسعه صنعت خودرو را موازی با پیشرفت صنعت کشور دانست و گفت: «این صنعت به استناد گزارشهای بانک مرکزی و نهادهای قانونی کشور، نقش مهمی در توسعه کشور دارد و هر زمان که توسعهای در این صنعت صورت گرفته، اثرگذاری آن در سایر صنایع نیز مشهود بوده است.»
مهدی خطیبی در حاشیه آیین واگذاری ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری به وزارت کشور، گفت: «تولید کشنده اتوماتیک H۵، اتوبوس برقی، اتوبوس آمبولانس، تولید و تحویل بهموقع تعهدات و دستیابی به رشد و سوددهی، از دستاوردهای کمنظیر ایرانخودرو دیزل است که نشاندهنده گذار این خودروساز از روزهای دشوار و پشت سر گذاشتن کاستیها است.»
خطیبی ضمن اشاره به برنامههای توسعه محصول در ایرانخودرو، گفت: «محصول پروژه TF۲۱ خودرویی در کلاس B است که نمونه اولیه آن ساخته شده است و بهزودی تعدادی از آن برای انجام مراحل مختلف آزمون به تولید خواهد رسید و پس از طی مراحل مختلف صحهگذاری، در شهریورماه سال آینده آماده تولید انبوه خواهد شد.»
وی با بیان اینکه زمان توسعه محصول را به ۱۸ ماه تقلیل دادهایم، اظهار کرد: «ریرا نیز طبق برنامه زمانبندی ابتدای تابستان آینده وارد بازار خواهد شد.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو به برنامههای تحقیقوتوسعه اشاره کرد و گفت: «بودجه پروژههای توسعهای ایرانخودرو حدود ۳۰هزار میلیارد تومان است که این رقم برای توسعه صنعت خودرو اتفاقی تازه است.»
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه در کنار افزایش کیفیت، توسعه محصولات را نیز در دستور کار داریم، گفت: «به ثمر نشستن محصول ریرا و محصول پروژه TF۲۱ ازجمله دستاوردهای ایرانخودرو در شرایط سخت تحریم بوده است.»
وی با اشاره به برنامههای جهش کیفی محصولات این شرکت همزمان با افزایش تولید، تصریح کرد: «تمام محصولات جدید ایرانخودرو دارای استانداردهای ۸۵گانه و کیفیت مطلوب برای مشتریان خواهند بود.»
برنامههای توسعه محصول در ایرانخودرو
جهش ۱۰۶هزار دستگاهی در تولید خودرو
خطیبی تصریح کرد: «خودروهای ناقص در پارکینگهای ایرانخودرو طی سالهای گذشته بهعنوان یک بحران در حوزه صنعت کشور مطرح بود و عبور از این چالش باعث شد در سال جاری حدود ۷هزار میلیارد تومان صرفه جویی داشته باشیم و همزمان میزان کیفیت خودروها نیز به میزان ۲۵درصد ارتقا یابد.»
صرفهجویی در هزینهها و ارتقای کیفی با تولید عبورمستقیم
به گفته وی، ورود محصولاتی نظیر تارای برقی و اتوبوس برقی به ناوگان حملونقل کشور، میتواند کمک شایانی در جهت کاهش آلودگیهای زیستمحیطی و نیز حرکت به سمت تولید هرچه بیشتر محصولاتی باشد که آینده صنعت خودرو را در دست دارند.
وی با بیان اینکه تولید خودروهای ناقص و توقف آن در پارکینگ ایرانخودرو یکی از چالشهای اساسی بود، افزود: «اکنون حتی یک خودرو ناقص در این شرکت تولید نمیشود.»
وی با اشاره به اینکه ایرانخودرو دیزل در مسیر توسعه قرار دارد و میتواند در حوزه صادرات نیز نقش محوری ایفا کند، اظهار کرد: «تولید محصولات بهروز و جدید نظیر اتوبوس آمبولانس، اتوبوس برقی و انواع کشنده و کامیون، نشانگر دستیابی این خودروساز به خودباوری و حرکت در مسیر تحقق شعار تولید داخل و دانش بنیان است.»
به ثمر نشستن «ریرا» و «TF۲۱» در شرایط سخت تحریم
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به صفرشدن تولید خودروهای ناقص و تولید عبور مستقیم محصولات، گفت: «با تکمیل و تامین زنجیره قطعات تولید خودرو، تعداد خودروهای ناقص در گروه صنعتی ایرانخودرو با تلاش کارکنان این مجموعه و حمایتهای دولت به صفر رسید.»
خطیبی با اشاره به استقبال مشتریان خارجی ازجمله روسیه بهمنظور صادرات محصولات شرکت ایرانخودرو دیزل به این کشور، افزود: «درحالحاضر کشنده آتامان در کانون توجه مشتریان خارجی قرار دارد و طبق برنامهریزیهای صورتگرفته، بهزودی صادرات این محصول به روسیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.»
وی افزود: «البته در حوزه خدمات پس از فروش نقصهایی داریم که دست یاری به سمت سرمایهگذاران میگشاییم و از فعالان اقتصادی در استانهای مختلف میخواهیم در این حوزه با ایرانخودرو مشارکت کنند.»
صادرات کشنده آتامان به روسیه در دستور کار
خطیبی تاکید کرد: «کیفیت زمانبر و هزینهبر است و امیدوارم شاهد رضایتمندی مشتریان در این خصوص باشیم.»
ایجاد توان تولید انبوه تارای برقی
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به داخلیسازی ۷۰درصدی اتوبوس شهری، از آمادگی این گروه برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و تجاری کشور خبر داد.
خطیبی همچنین با بیان اینکه در سال جاری پروژههای متعددی در دست اجرا داریم، افزود: «گروه صنعتی ایرانخودرو چند محور را بهعنوان فعالیتهای اصلی در کنار سایر فعالیتها برای سال جاری تعریف کرده که دستیابی به تیراژ تولید ۷۵۰هزار دستگاه از آن جمله است. بر این اساس، از ابتدای امسال ۳۷۶هزار دستگاه خودرو تولید شده که ۱۰۶هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.»
خطیبی با اشاره به تولید نمونه صنعتیسازیشده تارای برقی در سال جاری، تصریح کرد: «شرکت دانشبنیان جتکو توان تولید انبوه این محصول را داشته و در صورت حمایت شهرداریها برای ایجاد ایستگاههای شارژ برق، امکان ورود این محصول به بازار وجود دارد.»
وی با بیان اینکه ۲۷۹ پروژه ارتقای کیفیت تعریف کردهایم که تاکنون بیشاز ۷۰درصد آن محقق شده است، کیفیت را مسیری بیپایان خواند و گفت: «آمارها و نتایج ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان از افزایش کیفیت محصولات ایرانخودرو دارد و در این بین تا ماههای آینده شاهد تولید خودروهای باکیفیت و بهروزتر از سوی شرکت ایرانخودرو خواهیم بود.»