۱۰ هدف اصلی برای دزدیدن کاتالیست در دنیا

احتمالا هرگز به‌قطعه کاتالیست فکر نمی‌کنید؛ تا زمانی که روزی برای روشن کردن خودرو می‌روید و متوجه می‌شوید این قطعه دزدیده شده و برای روشن کردن خودرو یا حین حرکت دچار مشکل می‌شوید. بزرگ‌ترین سرنخ‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها تشخیص دهید که مبدل کاتالیزور خودرو شما به‌سرقت رفته، صدای بیش از حد موتور و دود زیادی است که از زیر خودرو خارج می‌شود.

جای تعجب نیست که پرفروش‌ترین وسیله‌نقلیه در آمریکای‌شمالی، خودرویی است که بیشتر مورد توجه و هدف کلاهبرداران و سارقان مبدل‌های کاتالیزوری قرار می‌گیرد.

با حضور میلیون‌ها دستگاه وانت سری F فورد در جاده‌ها، هیچ کمبودی از این مدل برای حضور در گاراژها یا خیابان‌های سراسر کشور احساس نمی‌شود! یکی از دلایل صرفا لجستیکی که سری F یک هدف خوب به‌حساب می‌آید، این واقعیت ساده است که نسبت به‌سایر خودروها بیشتر در جاده‌ها رفت و آمد می‌کند.

ظاهرا آن‌هایی که علاقه‌مند به‌یک شاسی‌بلند جمع‌وجور جادار و با قیمت مناسب هستند، تنها کسانی نیستند که تحت‌تاثیر اکونیکس قرار گرفته‌اند. رتبه ششم آن در این فهرست به این دلیل به‌دست آمده که مشتریان زیادی در بازار سیاه به‌دنبال کاتالیست این خودرو هستند.

مبدل‌های کاتالیزوری در داخل سیستم اگزوز قرار دارند و به‌پاکسازی آلاینده‌های موتورهای بنزینی یا دیزلی کمک می‌کنند. آن‌ها از سال ۱۹۷۵ به‌الزامی قانونی برای هر خودرو جدیدی تبدیل شدند.

این بدان معناست که سارقان سریع‌تر و راحت‌تر از زیر سری F سر خورده و مبدل کاتالیزوری آن را خارج می‌کنند.



منبع

کرایسلر ۲۰۰

اسمش را بگذارید ون کاری یا اسب کاری که همچنان مشغول انجام کارهای دشوار است و البته گذشت زمان آن را از یادها برده. وانت سری E فورد «که با نام Econoline نیز شناخته می‌شوند» از مدت‌ها قبل در بازار ایالات‌متحده حضور داشته‌ و هنوز هم گونه دیگری از این خودرو تولید می‌شود؛ هرچند فقط به‌شکل شاسی نیمه‌مستقل مخصوص ناوگان‌ها و در پیکربندی‌های E-۳۵۰ یا E-۴۵۰ می‌توانیم آن را ببینیم. موسسه NICB می‌گوید که مبدل کاتالیزوری معمولی می‌تواند از «۵۰ دلار تا ۲۵۰ دلار» برای هر قطعه باشد. شاید زیاد به‌نظر نرسد؛ اما در نظر بگیرید که یک دزد حرفه‌ای تنها به‌چند دقیقه زمان نیاز دارد تا ضمن خارج کردن یکی از آن‌ها از جایش پا به‌فرار بگذارد؛ یک روز کاری سخت با سرقت مبدل‌های کاتالیزوری می‌تواند هزاران دلار سود به‌همراه داشته باشد.

طی یکی از نخستین برخوردهایمان با شورولت اکونیکس ۲۰۰۵ آن را خودرویی قدبلند و فوق‌العاده مردم‌پسند دیدیم که فهرستی عالی از تجهیزات استاندارد را با قیمتی دلپذیر ارائه می‌کند. در طول سال‌های اخیر اکونیکس به‌تکامل خود ادامه داده و آخرین نسخه از شاسی‌بلند پنج سرنشین شورولت بر اساس محبوب‌ترین ویژگی‌های پیشین خود بهبود یافته است.

کرایسلر ۲۰۰ به‌عنوان جایگزینی برای مدل سبرینگ، گام مهم رو به‌جلویی از نظر سبک طراحی، راحتی کابین و عملکرد آپشن‌ها بود. ما از جزئیات ۲۰۰ غافل نشده‌ایم؛ از جمله کیفیت کابین و ناهماهنگی درعملکرد فرمان. آخرین مدل‌ کرایسلر ۲۰۰ در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد و اگرچه سبک و ویژگی‌های مدرن‌تری داشت، اما به‌تولید مدل‌های کانورتیبل پایان داد. سدان ۲۰۰ پس از مدل سال ۲۰۱۷ به‌طور کامل از فهرست تحویل FCA خارج شد؛ اگرچه در بین سارقان مبدل کاتالیزوری همچنان محبوبیت دارد.

هوندا آکورد یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های سایز متوسط برای دهه‌ها بوده؛ نه فقط به‌این دلیل ‌که در جوایز سالانه بهترین خودروها همیشه مطرح بوده است. به‌طور معمول آکورد را به‌دلیل هندلینگ چابک و پیشرانه ۴ سیلندر کم‌مصرف آن تحسین می‌کنیم. سارقان از این واقعیت که دزدیدن مبدل کاتالیزوری این خودرو با استفاده از یک اره رفت و برگشتی کوچک فقط چند دقیقه طول می‌کشد، از خودروساز ژاپنی قدردانی می‌کنند.

شورولت سیلورادو

تویوتا پریوس به‌ویژه مدل نسل دوم تولیدشده از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ جذابیت زیادی بین سارقان کاتالیست دارد. این شرایط تا حدی به‌ این دلیل است که موتور درون‌سوز پیشرانه هیبرید بدون موتورهای الکتریکی مرتبط با پیشرانه چندان گرم نمی‌شود و از قضا با توجه به‌اهمیت محیط‌زیست محور بودن این خودرو فلزات گرانبهای بیشتری در مبدل‌ کاتالیزور آن استفاده شده است (این مورد در مدل نسل سوم کمتر شد).

تویوتا کمری

با استفاده از داده‌های گردآوری‌شده توسط NICB و گزارش‌ها از تعمیرگاه‌های خودرو در سراسر دنیا، کارفاکس نام ۱۰ مدل وسیله‌نقلیه را که بیشتر برای مبدل‌های کاتالیزوری هدف قرار می‌گیرند، اعلام کرده است که در ادامه به‌بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

براساس گزارش اداره جرائم ملی بیمه آمریکا (NICB) سرقت مبدل کاتالیزور به‌دلیل وجود سه فلز گرانبهای پالادیوم، رودیوم و پلاتین در داخل آن افزایش یافته است. در زمان نوشتن این مقاله، یک اونس رودیوم حدود ۱۵ هزار دلار قیمت دارد. برای مقایسه، یک اونس طلا تقریبا یک‌هزار و ۸۰۰ دلار قیمت دارد.

هوندا آکورد

فورد اکولاین

سازمان NICB اشاره کرده از آن‌جا ‌که مبدل کاتالیزور مدل هیبریدی مانند پریوس به‌مرور دچار فرسودگی کمتری می‌شود نمونه‌ استفاده‌شده در این خودرو حتی پس از سال‌ها استفاده از ارزش ویژه‌ای برخوردار است.

هوندا CR-V زمانی که با مدل سال ۱۹۹۷ وارد بازار شد، به ‌پا گرفتن سگمنت کراس‌اوورهای جمع‌وجور یا کامپکت کمک کرد. به‌رغم تاریخچه ۲۵ ساله این مدل، به‌نظر می‌رسد عموم مردم همچنان علاقه زیادی به CR-V دارند که یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای امروزی است.

شورولت اکونیکس

هوندا CR-V

فورد سری اف

حال اگر فقط CR-V می‌توانست روی مبدل‌های کاتالیزوری خود تضمین بدهد و همچنین روی پایگاه مشتریان خود بیشتر کار کند، همه‌چیز تمام بود. افسوس که دزدها CR-V را به‌خاطر دسترسی نسبتا آسان به‌قطعه مورد نظر این مطلب دوست دارند. درحالی که محصولاتی وجود دارند که به‌خاطر محافظت از مبدل کاتالیزورشان ارزش بررسی بیشتری دارند تا سرقت آن کمتر شود یا آن را محکم‌تر به‌وسیله‌نقلیه می‌چسبانند (به‌قصد جلوگیری از دزدی) اما متاسفانه در این مدل هوندا تصمیم گرفته کار دزدان را چندان سخت نکند.

جیپ پاتریوت صرفا با گزینه‌های موتور ۴ سیلندر نسبتا کم‌توان در دسترس مشتریان قرار گرفت. احتمالا این خودرو هرگز به‌خاطر سرعت بیشتر از حد مجاز جریمه نشده است. درحالی که ما سواری آن را خالی از لذت می‌دانیم، شکل کلاسیک جیپ و قیمت پایین پاتریوت ترکیب جذابی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان بود. متاسفانه مبدل کاتالیزوری این جیپ کوچک یک قطعه جذاب برای سارقان است؛ به‌طوری که پاتریوت در این فهرست جایگاه سوم را به‌خود اختصاص داده است.

تویوتا پریوس

جیپ پاتریوت

تویوتا کمری یک سدان سایز متوسط است که از اعتبار بالایی در بازار بین‌الملل برخوردار است و طی سال‌های اخیر کمری در فرمت‌های سدان، کوپه، واگن و حتی کانورتیبل (که به‌عنوان کمری سولارا نامیده می‌شود) عرضه شده است. با این حال هیجان رانندگی ویژگی اصلی تجربه رانندگی با کمری نیست و نظر می‌رسد این سدان محبوب، حداقل افرادی را که به دنبال سرقت مبدل کاتالیزوری هستند هیجان‌زده می‌کند؛ زیرا این سدان محبوب تویوتا در این فهرست جایگاه هشتم دنیا را به‌خود اختصاص داده است.

وانت‌هایی مانند شورولت سیلورادو برای یدک‌کشی و حمل‌ونقل یا عبور از زمین‌های ناهموار عالی هستند. مانند سایر پیکاپ‌های موجود در این فهرست، توانایی رفتن به هر کجا و فاصله اضافی از زمین که توسط سیلورادو ارائه می‌شود به‌این معنی است که دزدها راحت‌تر زیر این پیکاپ سایز بزرگ می‌روند و مبدل کاتالیزوری آن را حذف می‌کنند. در سال ۱۹۹۹، خط تولید شورولت تغییراتی را برای سخت‌تر کردن روال دزدی‌ها اعمال کرد. طی سال‌های اخیر، سیلورادو با طیف وسیعی از موتورهای ۴ سیلندر، ۶ سیلندر خطی، V-۶ و V-۸ در دسترس بوده است. این تنوع برای خریداران کامیون عالی است. همچنین برای سارقان مبدل کاتالیزوری کمتر فریبنده شده است.