ریزش ادامهدار چینیها در بازار آزاد
ریزش قیمت خودروهای داخلی در بازار روز گذشته همانند چند روز اخیر همچنان ادامه داشت و این مساله میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. جایی که در روز گذشته علاوهبر خودروهای داخلی، برخی خودروهای چینی و خودروهای خارجی پریمیوم نیز کاهش قیمت را تجربه کردند و خودروهای خارجی لوکس نیز در بازار روز گذشته با قیمت ثابتی بهکار خود ادامه دادند.
خودروهای خارجی لوکس شامل مدلهای ژاپنی، آلمانی، سوئدی و … در بازار هستند و این گروه خودروها در روز گذشته با ثبات قیمت همراه بودند.
درخودروهای خارجی پریمیوم و لوکس نیز ثبات قیمت را شاهد بودیم و بر این اساس خوشبختانه باید گفت در هیچیک از گروههای خودرویی شاهد افزایش نرخ نبودیم. اما دلیل این کاهش قیمت در بین خودروهای ایرانی و چینی در روز گذشته را میتوان افت ۲۰۰ تومانی نرخ ارز دانست که سبب شد قیمت دلار به ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان برسد. همچنین دلیل دیگر کاهش قیمت خودروهای داخلی را میتوان ثبتنام ۵ میلیون نفر در سامانه یکپارچه فروش خودرو دانست.
تابلوی ایست در مقابل پریمیومهای بازار
اغلب خودروهای چینی در روز گذشته با کاهش بها همراه بودند و تعداد کمی نیز ثبات قیمت را در بازار آزاد تجربه کردند که از آن جمله میتوان بهموارد زیر اشاره کرد. جک S۵ نیوفیس (یکمیلیارد و ۶۰ میلیونتومان)، جک S۵ موتور ۲۰۰۰ (۹۵۰ میلیونتومان)، جک S۳ (۷۱۰ میلیونتومان)، تیگو ۷IE (یکمیلیارد و ۱۱۰ میلیونتومان)، بسترن B۳۰ (۶۴۵ میلیونتومان)، برلیانس H۲۲۰ دندهای (۳۴۷ میلیونتومان)، برلیانس H۲۳۰ دندهای (۳۵۴ میلیونتومان)، برلیانس H۳۲۰ اتومات (۵۸۵ میلیونتومان)، برلیانس H۳۳۰ اتومات (۵۹۰ میلیونتومان)، آریو اتومات (۴۷۵ میلیونتومان)، چانگان CS۳۵ (۶۳۲ میلیونتومان)، هایما S۵ جدید (۸۱۲ میلیونتومان)، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (یکمیلیارد و ۹۰۰ میلیونتومان) و فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت نیز با یکمیلیارد و ۳۸۰ میلیونتومان تغییر قیمت خاصی را تجربه نکردند.
خودروهای خارجی پریمیوم شامل مدلهای خارجی که در گذشته در داخل کشور تولید میشدند و برخی خودروهای برندهای خارجی بازار هستند. در بازار خودروهای خارجی پریمیوم در روز گذشته اغلب خودروها ثبات قیمت را تجربه کردند و تنها دو خودرو در بازار با افزایش قیمت همراه بودند. هیوندای اکسنت با یکمیلیارد و ۷۰ میلیونتومان، هیوندای i۲۰ با یکمیلیارد و ۸۰ میلیونتومان، هیوندای الانترا با یکمیلیارد و ۷۶۰ میلیونتومان، هیوندای سانتافه با ۳ میلیاردتومان، هیوندای آزرا با ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیونتومان، کیا سراتو سایپا ۲۰۰۰ با یکمیلیارد و ۱۱۵ میلیونتومان، سیتروئن C۳ با یکمیلیارد و ۳۱۰ میلیونتومان، سوزوکی ویتارا با یکمیلیارد و ۵۲۰ میلیونتومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیونتومان و کیا اپتیما هیبرید با ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیونتومان خودروهایی بودند که تغییر قیمت خاصی در بازار نداشته و ثابت بودند. از طرفی مزدا ۳ درگروه خودروهای پریمیوم تنها خودرویی بود که در بازار آزاد با کاهش قیمت ۱۰ میلیونتومانی بهای آن بهیکمیلیارد و ۴۱۰ میلیونتومان رسید.
گزارشهای میدانی خبرنگار «دنیایخودرو» از بیشترین و کمترین تغییرات قیمت در بازار خودرو حکایت از آن دارد که برخی مدلهای حاضر در بازار با کاهش قیمت همراه بودند که از آن جمله میتوان بهموارد زیر اشاره کرد. دیگنیتی (۱۱ میلیونتومان)، مزدا ۳ (۱۰ میلیونتومان)، برلیانس H۳۳۰ دندهای (۱۰ میلیونتومان)، فیدلیتی پنجنفره (۸ میلیونتومان) و فیدلیتی هفتنفره (۵ میلیونتومان).
امروز نیز بر حسب همیشه روزنامه «دنیایخودرو» قصد دارد قیمت خودروهای موجود در بازار را که بهچهار دسته داخلی، چینی، خارجیهای پریمیوم و خارجیهای لوکس تقسیم میشوند، بهتفکیک مورد بررسی قرار دهد.
جایی که بامو سری ۷ مدل ۷۳۰Li فول با ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان، بامو ۵۳۰i با ۷ میلیاردتومان، لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیونتومان، لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیونتومان، فولکس تیگوان با ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان، فولکس پاسات با ۳ میلیاردتومان و ولوو XC۹۰ با ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیونتومان معامله شدند.