M۵ CS؛ انتگرال قدرت و زیبایی

بر این اساس در ب‌ام‌و M۵ CS دیگر هیچ رنگ و بویی از یک خودرو لوکس وجود ندارد و ب‌ام‌و این مقوله را بسیار هوشمندانه انجام داده تا این خودرو را از حالت لوکس خارج کند. در جزئیاتی چون کنسول وسط، دسته‌دنده و کلیدهای اطراف دنده از رنگ قرمز در جزئیات استفاده ‌شده که در کنار آن دوخت فرمان آبی و قرمز به‌چشم می‌خورد.

البته فرم صندلی‌ها به‌گونه‌ای است که در خودروهای سوپراسپرت بیشتر دیده می‌شود. همچنین تریمی که به‌صورت تزئینی می‌تواند با چوب یا متریال این‌چینی همراه باشد، جای خود را به‌فیبرکربنی مات داده تا حس اسپرت بودن را افزون‌تر کند. از سوی دیگر لوگوی CS قرمز رنگ که روی کنسول طراحی شده، فضای داخلی این سدان تنومند را بسیار اسپرت جلوه می‌دهد.

M۵ CS؛ انتگرال قدرت و زیبایی

قیمت دردانه باواریایی‌ ها

M۵ CS؛ انتگرال قدرت و زیبایی

بهینه‌سازی در بخش توزیع وزن و شاسی و کاهش وزن ۷۰ کیلوگرمی نیز سبب شده است تنها ۲.۹ ثانیه زمان نیاز باشد که M۵ CS از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد و تا سرعت ۳۰۵ کیلومتر برساعت نیز سرعت می‌گیرد.

کماکان قلب تپنده M۵ CS را همان موتور معروف S۶۳ هشت‌سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم ۴.۴ لیتر تشکیل می‌دهد که در نسخه M۵ و M۵ کامپتیشن شاهد آن بودیم.

M۵ CS؛ انتگرال قدرت و زیبایی

ترکیب رنگ بدنه و رینگ‌های رنگی خود پارامتری برای کلاسیک بودن خودرو است و بر این اساس رنگ طلایی خاصی روی تریم یا قطعات تزئینی و جلوپنجره هم استفاده شده که این رنگ هارمونی خوبی را با کلیت بدنه ایجاد می‌کند و حس توامان اسپرت و کلاسیک را نیز برای بیننده به‌ارمغان می‌آورد.

برای این منظور طراحان ب‌ام‌و در M۵ CS نه‌تنها از رنگ بلکه از عنصر رینگ‌ها نیز استفاده حداکثری کرده‌اند تا خودرو را اسپرت‌تر نمایش دهند. همچنین در این میان پره‌های رینگ‌ها یا بازوهای رینگ بسیار باریک طراحی شده‌اند و نکته جالب‌تر این‌که رینگ‌ها از نظر سایز بزرگ‌تر هستند؛ اما دیواره‌های کوتاه تایر نشان می‌دهد رویکرد خودروساز این بوده است که ظاهر M۵ CS اسپرت کلاسیک باشد.

اگرچه مدل M۵ کامپتیشن با رنگ خاکستری مات پرستیژ خاصی دارد، اما مدل M۵ CS نه‌تنها پرستیژ خاص‌تری دارد، بلکه با رنگی تولید شده که کاملا اسپرت و به‌دور از تریم کروم است. در این خودرو قطعات براق مشکی‌رنگ هستند و این مقوله سبب شده است در این مدل شاهد ب‌ام‌و از نوع اسپرت‌تری باشیم. همچنین رینگ‌های خودرو مساله دیگر است و با نگاه تیزبینانه درمی‌یابید که رینگ‌ها به‌رنگ طلایی درآمده‌اند که این خود تاکید مجدد بر اسپرت بودن خودرو است. درواقع این رینگ‌ها با وجود رنگ متفاوتی که دارند، ماهیت اسپرت خودرو را بیشتر جلوه می‌دهند.

در نسخه‌های M۵ و M۵ کامپتیشن صندلی‌هایی به‌چشم می‌خورند که ظاهر کاملا اسپرتی دارند و لبه‌های صندلی به‌گونه‌ای طرحی شده است که راننده و سرنشینان را بیشتر در بر می‌گیرد؛ گویی که سرنشینان را در آغوش می‌گیرند!

ماه می سال ۲۰۲۱ بود که کمپانی ب‌ام‌و از سورپرایز خود برای اسپرت‌دوستان رونمایی کرد. این سورپرایز چیزی نبود جز شاهکار باواریایی‌ها؛ M۵ CS.

M۵ CS؛ انتگرال قدرت و زیبایی

اما در نسخه پرفورمنسی و قوی‌تر این خودرو یعنی M۵ مجموعه‌ای از تغییرات را شاهدیم که وجه لوکس بودن ب‌ام‌و را به‌مراتب کمتر می‌کند. در این‌جا دیگر خبری از جلوپنجره کروم و قطعات و تریم کرومی نیست و با وجود تریم مشکی رنگ، جلوپنجره، دور DLO (در پنجره‌های کناری بخش‌های کروم به‌رنگ مشکی درآمده‌اند)، سپر جلو و عقب مزین به‌قطعات فیبرکربنی شده‌اند تا چاشنی اسپرت بودن در این سدان را دوچندان کنند. این تغییرات از ویژگی‌های لوکس خودرو می‌کاهد و به‌ویژگی‌های اسپرت آن می‌افزاید. اما این موضوع به‌معنای آن نیست که لوکس بودن این خودرو درسطح سری ۵ معمولی باشد؛ چراکه از ویژگی‌های لوکس بودن آن کاسته شده است.

قلبی که قدرتمندتر می‌ تپد!

ب‌ام‌و M۵ خودرویی آشنا برای اسپرت‌دوستان است و اگرچه این خودرو اسپرت یک سدان پرفورمنسی است، اما به‌راحتی سوپراسپرت‌های قدرتمندتر از خود را به‌چالش می‌کشد. M۵ همانند یک وزنه تعادل برای دنیای پرهیجان اسپرت عمل می‌کند؛ چراکه در اوج اسپرت بودن یک سدان خانوادگی لوکس اما با پیشرانه فوق قدرتمند محسوب می‌شود.

از آنجا که M۵ CS سدان خاص باواریایی‌هاست و در فهرست سریع‌ترین خودروهای جهان قرار گرفته، کمپانی ب‌ام‌و این سدان را به‌صورت محدود تولید کرده است. بنابراین قیمت هر دستگاه M۵ CS در بازار ایالات‌متحده ۱۴۲ هزار دلار است.



منبع

این مدل نسخه فوق قوی و پرفورمنسی از M۵ است که براساس آنچه کمپانی ب‌ام‌و می‌گوید، M۵ CS قوی‌ترین و سریع‌السیرترین سدان تاریخ باواریایی‌هاست.

درواقع این مقوله یک بازی خلاقانه با رنگ است و اِلِمان‌های داخل چراغ هم که دارای دو دیفیوزر LED خطی است به‌رنگ سبز درآمده و این خود یک طراحی بسیار خاص برای چراغ جلو M۵ CS به‌حساب می‌آید.

M۵ CS؛ انتگرال قدرت و زیبایی

از سوی دیگر فرمان استفاده‌شده در سری ۵ معمولی دیگر در نسخه‌های قوی‌تر و اسپرت‌تر آن وجود ندارد و این فرمان تریم اسپرتی به‌خود گرفته است. اما کابین M۵ CS به‌شدت اسپرت بوده؛ چراکه فرمان و دور تریم آن از جنس جیر بوده و صندلی‌ها نیز با تغییرات گسترده‌ای مواجه شده‌اند و از جنس فیبرکربن خشک‌تر و اسپرت‌تر هستند.

حتی در زمان باز کردن درِ موتور، کاور موتوری که نصب شده یک پوشش فیبرکربنی است با رنگ‌های M یعنی سرمه‌ای، آبی و قرمز. در نهایت می‌توان گفت M۵ CS یک خودرو سدان کلاسیک است؛ اما ب‌ام‌و با سابقه‌ای که در طراحی سدان‌های اسپرت دارد، روح طراحی اسپرت را به‌خوبی در آن دمیده است.

امکانات و تجهیزات رفاهی

اما در M۵ کامپتیشن با خودرویی طرفیم که در نگاه اول حس خودرویی را که ذاتا اسپرت است و هیچ جنبه لوکسی ندارد، به‌بیننده القا می‌کند. از سوی دیگر ب‌ام‌و در مدل M۵ CS به‌صورت کلی روی ویژگی لوکس بودن این خودرو تمرکز ندارد و تنها یک مدل اسپرت را به‌نمایش می‌گذارد. حال شاید این سوال مطرح شود که دلیل این طراحی چیست؟ نخست‌آن‌که رنگ خاص خودرو موسوم به Frozen Deep Green metallic (که با این رنگ نیز رونمایی شد) و یک رنگ خاکستری مات دیگر که دردسترس قرار دارند، درواقع رنگ‌های لوکسی نیستند.

از نکات قابل توجه درباره طراحی ب‌ام‌و این‌که در طراحی سری ۵ پرستیژ و لوکس بودن خودرو در کنار طراحی نسبتا اسپرت به‌نمایش در می‌آید. به‌عبارت دیگر با توجه به‌این‌که سری ۵ خودرویی شیک و با پرستیژ محسوب می‌شود، اما روح اسپرت در کالبد آن به‌خوبی نمایان است. مساله‌ مهم در طراحی این خودرو این است که درحقیقت استفاده از جلوپنجره کرومی و اِلِمان‌هایی مانند آن ماهیت لوکس بودن به‌این سدان می‌بخشد. به‌عبارتی کاراکتر ترکیبی لوکس و اسپرت در استایل سری ۵ نهفته است.

باتوجه به‌نصب سیستم پرخوران ام تویین پاور توربو، تغییراتی در پروگرامینگ ECM و تغییراتی در پاشش سوخت، این موتور حداکثر توان خروجی ۶۳۵ اسب‌بخار (۱۸ اسب‌بخار قدرت بیشتر از M۵ کامپتیشن) و حداکثر گشتاور ۷۵۰ نیوتون‌متر تولید می‌کند.

گیربکس ۸ سرعته ام استپ‌ترونیک با کمک سامانه چهارچرخ‌محرک منحصربه‌فرد ب‌ام‌و MxDrive با وجود کنترلر الکترونیکی، قدرت را به‌چهار چرخ می‌رساند.

طراحی اسپرت با چاشنی هیجان بیشتر!

البته این طراحی از کانسپت M۸ الهام گرفته شده و اگر کانسپت M۸ را دیده باشید، دیفیوزر چراغ‌های جلو سبزرنگ بوده و رنگ خودرو نیز سبز است تا با رنگ طلایی مات دور جلوپنجره و پنجره کناری آن از لحاظ رنگ و ظاهر وام‌دار M۸ کانسپت باشد. جالب‌تر این‌که M۵ CS از پارامتری برخوردار است که جلوه اسپرت آن را از M۸ کانسپت بیشتر کرده و آن هم رینگ‌های طلایی‌رنگ است.

دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی، پوشش آلکانترا، پدال‌های شیفتر فیبرکربنی، صندلی‌های اسپرت جدید فیبرکربنی، صندلی‌های اسپرت برای دو سرنشین عقب، سیستم اگزوز متغیر با پنج حالت مختلف، سیستم کنترل دینامیکی دامپر (کمک‌فنرها)، رینگ‌های فورج‌شده ۲۰ اینچی، تایرهای سفارشی پیرلی P Zero Corsa، سیستم ترمز سرامیکی کربنی، سیستم هداپ دیسپلی نسل جدید و سیستم M View و… از امکانات و تجهیرات این خودرو هستند.

اما از طرفی درنسخه قوی‌ترین M۵ که با پسوند کامپتیشن شناخته می‌شود، با خودرویی مواجهیم که از نظر طراحی با M۵ یکسان بوده و تنها از نظر مشخصات فنی و ویژگی‌های عملکردی کمی ارتقا یافته است و با در نظر گرفتن رنگ خاکستری مات نسبت به‌مدل M۵، متمایز می‌شود؛ چراکه در مدل‌های دیگر ب‌ام‌و چنین رنگی ارائه نمی‌شود. بنابراین در دو مدل M۵ و M۵ کامپتیشن ویژگی لوکس بودن ب‌ام‌و کمتر شده و جنبه اسپرت خودروها پررنگ‌تر می‌شود.