تشدید روند افزایشی قیمت خودرو در صورت جهش نرخ ارز-امیرحسن کاکایی، فعال و کارشناس صنعت خودرو
کاهش هزینه تولید با تغییر جهت واردات از قطعات به مواد اولیه-مسعود دانشمند، فعال و کارشناس اقتصادی
به گزارش «اخبار خودرو»،تحریمهای جهانی علیه صنعت خودرو ایران و روسیه توانست اهداف مشترکی برای خودروسازان ایجاد کند. هرچند این اهداف با شدت گرفتن مواضع شرکتهای اروپایی نسبت به خودروسازان این دو کشور کار را سخت کرده است. هرچند قطع همکاری شرکتهایی مانند رنو و پژو با توجه سهم بالایی از صنعت و بازار خودرو روسیه و ایران داشتهاند، مشکلساز و بحرانزا بوده، اما قطع همکاری شرکت بنز با روسیه که پشتوانهای برای صنعت خودرو این کشور بوده است، نشان میدهد صنعتگران روسی با تهدیدات جدیتری روبهرو شدهاند. مسعود دانشمند، فعال و کارشناس اقتصادی در گفتوگو با روزنامه «دنیایخودرو» گفت: «برای تولید و صنعت و برای ارتقا و رونق بازار خودرو، نیازمند واردات تکنولوژی روز دنیا هستیم. اینکه وزارتخانه اذعان میکند باید مسیر واردات آزاد شود، نشان از درک مصائب پیشآمده بهواسطه ممنوعیت واردات خودرو دارد.» وی افزود: «قطع ارتباط با بازارهای جهانی و شرکتهای همتای خودروسازی کشور، مشکلات جدی در روند کاری تولید ایجاد کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده است که تولیدکنندگان خودرو سال ها از نبود امکانات و اطلاعات تولید مقرونبهصرفه و باکیفیت برای تولید قطعات هایتک در رنج بوده و هستند.» در همین راستا امیرحسن کاکایی، فعال و کارشناس صنعت خودرو معتقد است: «تحریمهای بینالمللی باعث عدم تحقق برنامههای تولید در خودروسازیهای بزرگ کشور بوده و موجب شده است بازار همچنان از تقاضا عقب بماند.» وی ادامه داد: «هرچند رکود در بازار خودرو جا خوش کرده، اما بررسیها نشان میدهند با وجود پیشبینی افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمتها تا پایان سال جاری، هنوز سطح معاملات در بازارهای حاشیهای بسیار پایین است. در این بین، افزایش قیمت در مهرماه، گمانهزنی برای تغییر ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمتها را بیشتر کرده است.»
نرخ محصولات خودروسازان تا پایان سال جاری به نسبت فروردینماه باید معادل تورم که ۴۰ درصد است، افزایش پیدا کند، اما محافظهکاری و وعدههای وزارت صمت، بازار خودرو را بهشدت با رکود مواجه کرده است. در شرایط فعلی، خریداران در انتظار کاهش قیمت هستند و فروشندگان انتظار افزایش آن را دارند. در نتیجه تمام افراد در انتظار به سر میبرند. اتفاقی که از یکماه قبل در بازار شروع شده و تا انتهای سال ادامه خواهد داشت، نتیجه کمرنگ شدن تاثیر گفتاردرمانی، ناامیدی نسبتبه احیای برجام و اوضاع نامطلوب اقتصادی در کشور است، در این حالت با وجود رکود، قیمتها افزایشی میشود. در این بین، مشخص نیست دولت تا چه زمانی میتواند نرخ دلار را ثابت نگهدارد، ولی بهصورت منطقی شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود. همانطور که شاهد رشد 6درصدی قیمت دلار در بازه یکماهه بودیم، قیمت خودرو هم در همین محدوده افزایش داشته، پس این رشد قیمت در مهرماه منطقی است. بیشک با صعود نرخ دلار، قیمت خودرو بالا میرود. در غیر این صورت هم قیمتها بهصورت تدریجی افزایش مییابد و دولت نیز بهدلیل موانع زیاد، راهکاری برای جلوگیری از این وضعیت ندارد. خودروسازان در چند نوبت، درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را همراه با مستندات مربوط به رشد هزینههای تولید به وزارت صمت ارائه دادهاند، اما این درخواست هر بار از طرف وزارت صمت رد شده، این در حالی است که صنعت خودرو از این بابت ضرر زیادی را متحمل شده است و هم در ایرانخودرو و هم در سایپا بهشدت کمبود نقدینگی احساس میشود و خودروسازان دیگر تحمل افزایش زیان را ندارند. بهویژه آنکه در سایپا تمام محصولات و در ایرانخودرو تعدادی از محصولات بهدلیل نزدیکی قیمتها به بازار آزاد، از سبد قرعهکشی حذف شدهاند. در این میان، تمام عوامل نیز حاکی از آن است که قیمتها رو به رشد است. در ۵ ماه سال، درصد افزایش قیمت در بازار خودرو بسیار متفاوت بوده است و با گذشت نیمی از سال تا به حال ۲۵درصد افزایش قیمت در خودروهای با قیمت پایینتر از یکمیلیارد تومان را شاهد بودیم که این روند تا ۴۰درصد نیز ادامه مییابد. چراکه قیمت برق و گاز در بودجه سال بعد ۲ تا ۲.۵برابر شده که منجر به رها شدن فنر فشرده قیمت رسمی و جهش آن در ابتدای سال آینده میشود. بهنظر میرسد در ماههای بهمن و اسفند بازار خودرو با تقاضا مواجه شده و افرادی که خرید خود را به تعویق انداخته بودند، وارد بازار میشوند.