دستیابی گروه خودروسازی سایپا و شرکت ایرانسل به تکنولوژی جدید

به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 برگزار شد. در این رویداد دکتر منوچهر منطقی (معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت)، مهدی خطیبی (مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو)، محمد علی تیموری (مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا)، دکتر سعید تاجیک (مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI)، دکتر سیدشهریار زینی (مدیرگروه خودرویی ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، مهندس محسن یوسف‌پور (مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل) و مهندس سیدشاهین عذبی (مدیرعامل مرکز نوآوری و تحقیقات سایپا) حضور داشتند. مهم‌ترین اتفاق این رویداد، گل سرسبد گروه خودروسازی سایپا (شاهین) بود که به‌جدیدترین فناوری ‌روز صنعت‌خودرو یعنی Connected Car (خودرو متصل) مجهز شده است.
شاهین کانکت؛ زیبا و ایمن
شاهین کانکت پس از نخستین جلسه افتتاحیه رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 با همراهی مهندس محسن یوسف‌پور و مهندس سیدشاهین عذبی و سایر مدیران ارشد و متولیان صنعت‌خودرو رونمایی شد. از نظر طراحی، شاهین کانکت با نسخه‌هایی که به‌بازار عرضه شده است، تفاوتی ندارد. با این توضیح که با رنگ آبی خاص اقیانوسی و نصب یک اسپویلر کوچک روی درِ صندوق‌عقب رونمایی شد. این خودرو دارای بالاترین سطح فناوری اتصال به‌مراکز امدادی و اورژانسی است که می‌تواند تا حد بسیار زیادی ایمنی این سدان اسپرت را افزایش دهد. دراین‌باره با رضا عبدالوند، مهندس حامد سامانی، مهندس محسن یوسف‌پور و دکتر سید شهریار زینی گفت‌وگوهایی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
نخستین سوال خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» از رضا عبدالوند، قائم‌مقام مدیرعامل مرکز نوآوری و تحقیقات سایپا این‌ بود که موضوع Connected Car (خودرو متصل) برای نخستین‌بار از کدام محصول گروه خودروسازی سایپا شروع شد؟ که وی در پاسخ گفت: «قرار بود مساله Connected Car (خودرو متصل) در سال 1398 با همکاری شرکت ایرانسل روی خودرو کوئیک پیاده شود. اما بعدها قرار شد روی پروژه SP100 که همین خودرو شاهین است، نصب شود. درعین حال به‌دنبال تغییر در مدیریت‌ها این پروژه به‌حالت تعلیق درآمد؛ تا این‌که سرانجام امروز شاهد رونمایی از شاهین با قابلیت خودرو متصل هستیم. همچنین قرار است مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا روی دو نسخه Mild Hybrid و Full Hybrid کار کند. اما مطابق گفته‌های مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا قرار است روی نسخه هیبرید شاهین نیز کار شود. درنهایت برای این‌که این خودرو به‌نسخه تولیدی برسد، کمی به‌زمان نیاز داریم. اما در بخش‌ توسعه اولیه تا سال آینده روی این پروژه کار خواهیم کرد.»

در بخش دیگر رویداد، خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» از مهندس حامد سامانی، معاونت مهندسی مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا سوالی با این مضمون پرسید که گروه خودروسازی سایپا برای طراحی خودرو شاهین هیبرید قرار است با کدام شرکت دانش‌بنیان یا دانشگاه همکاری داشته باشد؟ که وی درپاسخ گفت: «گروه خودروسازی سایپا و مرکز تحقیقات نوآوری این شرکت، تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه نوشیروانی مازندران امضا کردند که با همکاری این خودروساز و دانشگاه صنعتی نوشیروانی، شاهین هیبرید به خط تولید نزدیک شود. ما نسخه‌های کانسپت و پروتوتایپ از هیبریدهای Mild و Full را بررسی خواهیم کرد تا درنهایت بتوانیم از نظر اقتصادی و فنی هرکدام که مناسب‌تر بود را توسعه داده و به‌تولید نزدیک کنیم.
شاهین هیبرید با ساختار Full Hybrid درحال پیشرفت و توسعه است و به‌احتمال زیاد، نسخه فول هیبرید آن به‌بازار عرضه می‌شود. امروز ما با معرفی خودرو شاهین کانکت نخستین قدم را در زمینه توسعه و پیشرفت برداشتیم و این خودرو دارای چند آپشن مختلف است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به SOS اشاره کرد که از طریق اینترنت خودرو کار می‌کند. درحقیقت این سیستم توانایی ردیابی نزدیک‌ترین محل امداد و اورژانس را دارد و پس از شناسایی می‌تواند با آن مراکز تماس برقرار ‌کند.
همچنین در شاهین کانکت قابلیت مانیتور کردن رفتار راننده وجود دارد که در کشورهای اروپایی این آپشن با قوانینی همراه است که به‌عنوان مثال اگر رفتار راننده‌ای درست و اصولی باشد، هزینه بیمه آن راننده تا حد زیادی کاهش می‌یابد. این آپشن در خودروهای به‌روز و مدرن استفاده می‌شود و قوانین و مقررات آن باید ایجاد شود تا بتواند خدمات خوبی به‌راننده‌ها ارائه کند. آپشن دیگر شاهین کانکت توانایی اتصال آن به‌مراکز تعمیر و سرویس در صورت خرابی است و این سیستم سبب می‌شود در هر شرایطی خودرو با اطلاعات تعمیراتی به‌مراکز سرویس متصل شود و به‌همین دلیل راننده در طول ‌مسیر آرامش خاطر قابل توجهی دارد.
همچنین قابلیت Connected Car (خودرو متصل) روی نسخه‌های هیبرید و بنزینی نیز نصب می‌شود و این سیستم روی نسخه هیبرید شاهین نیز قابلیت نصب خواهد داشت. امیدواریم درنهایت بتوانیم شاهین هیبرید را تا سال آینده به‌بازار عرضه کنیم. کانکت کار با همکاری شرکت ایرانسل توسعه داده شده و کارهای تجاری‌سازی آن به‌سرعت انجام خواهد شد و از سال 1402 به‌بعد تمام نسخه‌های شاهین به‌این آپشن مجهز خواهند شد. از طرفی این خودرو در نسخه گیربکس‌اتوماتیک نیز با این آپشن به‌بازار عرضه خواهد شد.»
در ادامه، خبرنگار ما از مهندس محسن یوسف‌پور، مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل این سوال را پرسید که خودرو شاهین کانکت چه‌ویژگی‌هایی دارد و آیا شرکت ایرانسل برنامه‌ای برای گسترش بیشتر این تکنولوژی در صنعت‌خودرو دارد؟ که این پاسخ را گرفت: «درحقیقت شاهین کانکت، همان شاهین با پیشرانه بنزینی است و تفاوتی که این خودرو با سایر نسخه‌ها دارد این است که شاهین کانکت مجهز به‌آپشن ایمن و به‌روزی شده که اطلاعات ECU و تمام یونیت‌های الکترونیکی و سنسورهای خودرو را می‌تواند به‌اصطلاح بخواند و ارزیابی کند. این اطلاعات به‌کمک شبکه‌ای امن (شبکه APN) ارسال می‌شود و به‌کمک Cloud یا همان شبکه ابری ایرانسل، عملکرد بالایی دارد. این اطلاعات عملا دراختیار مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و گروه خودروسازی سایپا قرار می‌گیرد. درنهایت هر خودروساز دیگری هم که مایل به‌نصب این سیستم روی محصولاتش باشد، این اطلاعات در اختیارش قرار می‌گیرد.
اما دیتا یا داده‌ها در این شبکه ذخیره می‌شوند. مهم‌ترین نکته، ایجاد ارزش افزوده‌ است. به‌بیان دیگر تمام تحلیل‌هایی که خودروسازان به‌آن نیاز دارند، از سیستم خارج می‌شود و در اختیار قسمت‌های مختلفی از صنعت‌خودرو قرار می‌گیرد. این اطلاعات درنهایت به‌بخش‌های پشتیبانی مانند سایپایدک و امدادخودرو و همچنین بخش تولید و تامین قطعات می‌رود و آن‌ها به‌این پلت‌فرم متصل می‌شوند. بر این اساس به‌نیاز خودرو، به‌بهترین شکل ممکن پاسخ داده می‌شود و بهترین خدمات نیز به‌راننده ارائه می‌شود.
سیستم‌های‌ بسیار مهم دیگری که روی شاهین کانکت کار نصب شده و در این خودرو قابل اجراست eCall )Emergency Call) و bCall)Break down Call) است. در Emergency Call وقتی حادثه‌ای برای خودرو اتفاق می‌افتد، یا تصادفی رخ می‌دهد Emergency Call فعال شده و در واقع پیامی را به‌مجموعه‌های امدادی و پشتیبانی که در سیستم تعریف شده (مانند هلال احمر، اورژانس، ناجا و پلیس ‌راهور) ارسال می‌کند. پس از ارسال این پیام، آن‌ها مطلع می‌شوند که در یک موقعیت جغرافیایی مشخص (اطلاعات محل جغرافیایی نیز ارسال می‌شود)، خودرویی سانحه دیده است. مشکلی که هم‌اکنون سازمان‌های امدادی با آن مواجه‌اند، عدم‌اطلاع از مکان بروز سانحه به‌شکل دقیق به‌رغم برقراری تماس شخص مصدوم با آن‌هاست. اما سیستم eCall محل دقیق خودرو را اطلاع می‌دهد و این‌که چه نوع حادثه‌ای و در چه نقطه‌ای برای آن اتفاق افتاده است.
درباره سیستم bCall یا Break down Call نیز باید گفت شاید برای خودرو حادثه‌ای رخ نداده باشد، اما یک موضوع فنی یا خطا در ECU یا مشکلی که شاید منجر به‌توقف خودرو شود مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این شرایط سیستم‌های امدادخودرو از این ماجرا مطلع می‌شوند و با مالک خودرو تماس برقرار می‌کنند و به‌وی اطلاع می‌دهند که مثلا در زمان مشخصی لنت‌ترمز خودرو مدنظر تمام می‌شود. یا در یک بخش از ECU یا خودرو مشکلی ایجاد شده که راننده به‌سرعت باید به‌یکی از مراکز تعمیری یا امدادی مراجعه کند.
همچنین اگر خودرو در جایی متوقف شده باشد، با اطلاع دقیق از نوع مشکلی که برای خودرو پیش آمده و این‌که چه‌تجهیزات و مدل ECU در آن استفاده شده است، بهترین امدادخودرو به‌محل ارسال می‌شود. این پروسه، کار مراکز امدادخودرو را آسان‌تر می‌کند. زیرا امدادگر خیلی زود مطلع می‌شود که با چه نوع اشکالی در چه خودرویی مواجه است و با تجهیزات کامل برای کمک اعزام می‌شود.
این سرویس‌ها در خودرو شاهین ایجاد و نصب شده است و امیدواریم به‌زودی و با کمک سایر خودروسازان این سیستم را در صنعت‌خودرو توسعه دهیم. همچنین این سیستم و تکنولوژی روی خودرو تارا نیز نصب شده و درحال گذراندن تست‌های مربوطه است. این نکته را نیز باید اشاره کنم که شرکت ایرانسل ظرفیت تولید و گسترش این تکنولوژی درتمام محصولات خودروسازان داخلی را دارد و از طرفی پیش از ورود به این بخش، شرکت ایرانسل روی خودروهای سنگین و تجاری کارهایی را آغاز کرده بود و درحال حاضر نیز نمونه‌های آن وجود دارد و در حال گسترش است. هدف ما گسترش و ارائه هرچه‌بیشتر این سرویس به‌خودروهای سواری و رانندگان این دسته از خودروهاست.»
به‌عنوان سوال پایانی خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» در بخش دیگری از این رویداد از دکتر سیدشهریار زینی (مدیر ستاد خودرویی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری) پرسید این رویداد تا چه‌میزان می‌تواند در رشد و پیشرفت صنعت‌خودرو موثر باشد و این‌که شاهین کانکت چه‌ویژگی‌های برجسته‌ای دارد؟ که وی درپاسخ گفت: «رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 با هدف ارائه توانمندی و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت‌خودرو برگزار شد و تمام تلاش‌ ما این است که بتوانیم دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان را درسطح ملی اطلاع‌‎رسانی کنیم تا این امر، منتهی به‌عقد قرارداد و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی شود که شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار دارند. این رویداد در چهار محور اصلی برگزار شد؛ خودروهای برقی، خودروهای هیبرید، خودروهای متصل و زیرساخت‌های تست آزمون خودرو. این موضوع بسیار مهم است که بتوانیم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌سمت و سوی تولید هدایت کنیم.
خوشبختانه باتوجه به‌دانش و پتانسیلی که در کشور وجود دارد، توانستیم نخستین خودرو متصل کشور را با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همکاری مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و محوریت شرکت ایرانسل معرفی کنیم. نکته بسیار مهم این‌که شاهین کانکت قابلیت eCall، bCall و راهبری از راه‌دور دارد . به‌این صورت که اگر برای خودرو مشکلی به‌وجود آید، سیستم امداد به‌راحتی می‌تواند مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را اطلاع‌رسانی یا برطرف کند.
از سوی دیگر این تکنولوژی سبب شده است امدادگر با اطلاعات دقیق و کامل‌تری درمحل خودرویی که دچار نقص فنی شده، حاضر شود و با اطلاعات کامل خودرو را عیب‌یابی کند. به‌نظر بنده موفقیت تصادفی نیست و این رویداد نیز در بهترین مرکز تحقیقاتی کشور انجام شده و با مدیریت بسیار شایسته مهندس عذبی مجموعه بسیار خوبی شکل گرفته که درسال‌های آینده می‌توان شاهد پیشرفت و توسعه بیشتر آن در صنعت‌خودرو کشور بود.»



منبع

دستیابی گروه خودروسازی سایپا و شرکت ایرانسل به تکنولوژی جدید