خودروسازان برای اجرای استانداردها در اوقات اضافه هستند!-سیدمهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران
محصول تارا با برند ایرانخودرو در روسیه تولید میشود-مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو
انتظار دولت، سازمان ملی استاندارد و ارکان تصمیمگیرنده در این زنجیره این است که خودروسازان داخلی حقالناس و رضایت مردم را تحصیل کنند که یک امر اخلاقی و قانونی و شرعی است. در تولید محصولات مختلف بهمنظور مصرف داخلی و صادرات، باید کلاس و شأن ایران و ایرانی حفظ شود که یک الزام است. این تولیدات، شرف کشور است و باید در کلاس کیفی مردم ایران باشد و شاهد تحقق رضایت مشتریان در انتهای زنجیره باشیم. تاکیدات نظامهای استانداردهای ملی به موضوع خودرو و سایر محصولات صنعتی و خدماتی، یک مطالبه ملی است و امروز این تاکیدات حاکمیتی در ارتقای کیفیت محصولات ایرانی سبب شده تا شاهد بروز و ظهور محصولات جدید در کشور باشیم. این سازمان همچنان وظیفه دارد به نظام کیفیت و استاندارد خودروها وجود داشته باشد، به حمایت از تولید، صنعت و معدن در کشور نظر دارد تا عامل انگیزشی برای این سرمایهها در کشور باشد، اما در عین حال باید نظام ارزیابی کیفی خودرو بهصورت کامل در تولیدات دیده شود. کیفیت مسئولیت بنگاه است و بنگاه باید مسئولیت اجتماعی، اخلاقی و قانونی را متقبل شود. درخصوص استانداردهایی که تولیدکنندگان خودرو برای تولیدات داخلی خود باید رعایت کنند، پیشتر مواضع خود را صریح و روشن اعلام کردهایم و محکم در جهت احقاق حقوق مردم ایستادهایم. برای خودروسازان ضربالاجل تعیین شده است و درحالحاضر آنها در وقتهای اضافه به دنبال اجرای استانداردهای ۸۵گانه هستند و رونمایی از این محصول و سایر محصولات در راستای اجرای همین استانداردها بوده است. اینکه با در پیش گرفتن این سیاست، تیراژ تولید مدنظر امسال خودروسازان محقق میشود یا خیر، بحث دیگری است. اما مطلع هستیم خودروسازان و همه تلاش خودرو را بهمنظور ارتقای کیفی تولیدات بهکار بستهاند. در این پروژه سعی شده است؛ حرکت تحولی طراحی، ساخت و صنعتیسازی در دستور کار باشد و امیدواریم این خودرو با پاس کردن الزامات کارخانهای و استانداردهای ۸۵گانه بتواند زمینه جبران عقبماندگیهای گذشته و تامین رضایت مشتریان را فراهم کند. تاکید مدیرعامل ایرانخودرو نیز ناظر بر ادای حقالناس، جبران عقبماندگیها و تامین رضایت مشتریان است. این جریان مهندسی و نگاه جدید، نوآورانه و خلاقانه به تولید میتواند اتفاقات جدیدی در صنعت خودرو کشور رقم بزند. همه تلاش نظام استاندارد و تایید صلاحیت کشور نیز پافشاری بر اقدامات کیفی و مطالبه کیفیت موثر است تا ارتقای تولیدات داخلی رقم بخورد. سازمان ملی استاندارد ایران در راستای ارتقای تولیدات کشور در حوزههای صنعتی، غیرصنعتی، صنایع غذایی و خدمات محکمتر از همیشه ایستاده است و امیدواریم با مطالبه همگانی و ملی این حرکت تسهیل و تسریع شود. در این مسیر حرکتی، جریان صنعتی کشور نیز کاملا همراه بوده و فصلالخطاب قانونی تنظیمگری این موضوع نیز با سازمان ملی استاندارد ایران است. اینکه گفته میشود برخی از خودروهای وارداتی که استانداردها را پاس نمیکنند، مورد تایید ما نیست. هنوز که خودرویی وارد کشور نشده است. اما در هر صورت خودروهایی اجازه واردات به کشور را خواهند یافت که بهطور حتم بتوانند استانداردهای ۸۵گانه مدنظر این سازمان را پاس کنند.
به گزارش «اخبار خودرو»،ایرانخودرو در حالی از پروژه TF21 بهعنوان دومین محصول جدید خود در سال ۱۴۰۱ رونمایی کرد که به نظر میرسد این شرکت عزم خود را برای صادرات آن را هم جزم کرده است. این محصول که در نیمه نخست سال آینده به تولید انبوه رسیده و با بازار عرضه خواهد شد، خودرویی با طراحی صفرتاصد داخلی است و جایگزین محصول ۲۰۶ ایرانخودرو خواهد شد. با عرضه این محصول و چند محصول دیگر، برخی از خودروهای ایرانخودرو که توانایی پاسکردن استانداردهای ۸۵گانه را ندارند، از رده خارج میشوند. اما در حاشیه این مراسم رونمایی مدیرعامل ایرانخودرو در گفتوگو با «دنیایخودرو» درخصوص پروژه مشترک تولید محصول تارا در روسیه توضیحاتی ارائه داد و این خبر را که قرار است تارا با برند «لادا» در روسیه عرضه شود، کاملا تکذیب کرد. همچنین مهدی خطیبی از فروش بیشاز ۲۸هزار دستگاه خودرو تارا در روسیه طی سال جاری و سال آینده خبر داد. سیدمهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز درخصوص ضربالاجل اجرای استانداردها به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «مهلت تعیینشده برای اجرای استانداردهای 85گانه به پایان رسیده است و خودروسازان از این نظر در وقتهای اضافه هستند.»
در ایرانخودرو به احترام توأم با حرکت کردن رسیدیم و به آن عمل میکنیم. از ابتدا که وارد گروه صنعتی ایرانخودرو شدم، دیدگاه انتقادی داشتم. به لحاظ کیفی مردم از رضایت نداشتند و از روز اول به دنبال ارتقای کیفی محصولات بودیم. ۲۷۹ پروژه کیفی در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در ایرانخودرو تعریف شده است. این پروژها شامل پیش از مونتاژ، حین مونتاژ و بعد از تحویل بوده است. اما موضوع بسیار مهمی که به ما کمک کرده، سیاست تولید عبور مستقیم است. از پایان اردیبهشتماه امسال ایرانخودرو با تولید خودروهای ناقص برای همیشه خداحافظی کردیم و صد در صد تولیداتمان کامل است. این مساله به ما کمک بسیاری کرده و سبب کاهش ۲۵درصدی نمره منفی کیفیت تولید خودروها شده است.
همچنین در کاهش هزینهها و شناخت گلوگاههای شبکه تامین کمک کرد. از ابتدای امسال تا امروز ۳۳۲هزار دستگاه خودرو کامل در ایرانخودرو تولید شده که ۱۰۸هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه پارسال است. حدود ۳۳۰هزار دستگاه خودرو هم تحویل مشتریان دادهایم که نسبت به سال گذشته ۴۰درصد رشد را نشان میدهد. این پروژه به اتفاق صدها پروژه کیفی دیگر به ما کمک کرده است. بررسیهایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام داده و بررسیهایی که CRM، ایساکو و سایر شرکتها خودمان انجام دادهاند، نشان از آن دارد که در مسیر رشد قرار گرفتهایم. هرچند از آنکه میخواهیم به آن برسیم، عقب هستیم.
به نظر من کیفیت مسیر بیپایانی است که نباید از آن غافل شد. همچنین تعداد عیب و عیوب موجود در خودروها طی این مدت به نصف کاهش پیدا کرده و از ۴.۸ به حدود ۲.۴ رسیده است. برنامهریزی ما این است که تا پایان سال به حدود ۱.۴ برسد. درخصوص محصولات جدید نیز باید بگویم که ما یک خط میان خودروهای قدیمی و خودروهای جدید کشیدهایم و از این به بعد سعی ما بر این است محصولات صددرصد در تراز جهانی و خودرویی باشد که هیچ عیب و بهانهای نداشته باشد. باید متناسب با قیمت و سگمنتی این خودرو تولید شود. تاکید ما این است که استانداردهای ۸۵گانه به دقت اجرا شود.
قیمت محصول پروژه TF21 چندان بالا نیست. اما درحالحاضر نمیتوان قیمت دقیقی برای آن اعلام کرد. زیرا جزو خودروهای رده پایین قیمتی در شرکت ایرانخودرو خواهد بود. این محصول اقتصادی و اختصاصی ایرانخودرو است. برنامه ما این است این محصول را که استانداردهای روز دنیا را پاس میکند، به کشورهای دیگر صادر کنیم. کشورهایی مانند ونزوئلا، روسیه و حتی کشورهای حاشیه خلیجفارس و شمال آفریقا در اهداف صادراتی ما قرار دارند. همکاری ما با روسیه بسیار خوب پیش میرود و در حوزه خودروهای تجاری و سنگین پیشرفت بیشتری هم داشتهایم. برای صادرات تارا هم تمام توافقات انجام شده و طرف روسی ما هم به دنبال اخذ استانداردهاست. برای خودروهای تجاری و محصول آتامان قرارداد فروش یکهزار دستگاه را طی یک سال داریم.
ضمن اینکه تا پایان امسال ۳هزار دستگاه خودرو تارا به روسیه فروخته خواهد شد و طی یک سال بعد هم ۲۵ هزار دستگاه از این محصول در بازار روسیه به فروش خواهد رسید. فکر و ایده همکاری مشترک در حوزه خودرو با روسیه از طرف ما بود. اعتقاد داریم برای حضور بهتر و موثرتر در کشور روسیه با توجه به شرایط موجود، بهترین نوع همکاری این است که تولید مشترک خودرو را در دستور کار قرار دهیم.
روسها هم استقبال خوبی از این مساله کردهاند، اما بهنظر من آنها باید یک مقدار سرعتشان بیشتر از این باشد. اینکه گفته میشود محصول ما در روسیه با برند لادا عرضه میشود را تکذیب میکنم. این صحبتی است که برخی رسانهها مطرح کردهاند و چنین موضوعی مطرح نیست. این محصول با برند ایرانخودرو (تارا) عرضه میشود.