آینده روشن سایپا در بخش قطعات و همکاری با دانش‌ بنیان‌ ها



رئیس هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا گفت: «بر اساس سیاست‌های ابلاغی گروه خودروسازی سایپا، شرکت‌های زیرمجموعه در فروش قطعات خودرو بسیار فعال شده‌اند و آینده روشنی در بخش قطعات و همکاری‌های مشترک بین مجموعه‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های گروه سایپا رقم خواهد خورد.»

علیمردان عظیمی با بیان مطلب فوق افزود: «براساس سیاست های وزارت صمت و رویکرد هیات‌مدیره سایپا، طراحی و تولید خودرو اقتصادی در حال انجام است و خودروهایی که با زیان تولید می‌شدند، از خط تولید خارج شده‌اند.»

وی ادامه داد: «با ورود خودروهای جدید که از نظر کیفیت و قیمت مناسب هستند و ادامه این روند در بخش محصولات و قطعات جدید، سایپا به یکی از خودروسازان موفق در این زمینه خواهد شد و آینده بسیار امیدوارکننده و روشنی خواهد داشت.»

ضرورت افزایش اطلاع‌رسانی و آموزش برای طرح اصالت قطعه

عظیمی با بیان این‌که طرح اصالت قطعه در سایپا آغاز شده و در دستور کار همه شرکت‌ها قرار گرفته است، گفت: «اجرای طرح اصالت قطعه، از ورود قطعات غیراستاندارد و نامطلوب به بازار جلوگیری می‌کند و تاثیر مناسبی در ارتقای کیفیت و اطمینان‌خاطر مشتریان خواهد داشت. البته باید در این خصوص اطلاع‌رسانی مناسبی صورت گیرد و آموزش لازم در تمام نمایندگی‌ها انجام شود.»

وی افزود: «اطلاع‌رسانی همگانی و آموزش شبکه نمایندگی‌ها و عاملیت‌های فروش گروه سایپا باعث می‌شود تا مشتریانی که خودرو را خریداری می‌کنند اطلاعات کافی درخصوص اصالت قطعات خودرو و اقدامات انجام‌شده در این حوزه داشته باشند و هنگامی که نیاز به قطعه‌ای در خودرو باشد، از قطعه استاندارد استفاده می‌کنند. چراکه استفاده از قطعات تقلبی منجر به خسارت و ایجاد حادثه برای آنان خواهد شد.»

اطلاع‌رسانی و آموزش در نمایشگاه‌ها

در همین راستا، گروه خودروسازی سایپا اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی روش‌های شناخت اصالت قطعه در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران کرد.

سعید علی‌زاده، مدیرعامل سایپایدک در این باره گفت: «در این نمایشگاه انواع قطعات یدکی و روانکارها با بسته‌بندی ویژه سایپا به معرض نمایش گذاشته شد. همچنین با توجه به پیشتازی سایپایدک در امر مبارزه با توزیع قطعات یدکی تقلبی، در این نمایشگاه روش‌های تشخیص اصالت قطعات یدکی اصلی و تقلبی در قالب کارگاه آموزشی برای بازدیدکنندگان تشریح شد.»

وی افزود: «همچنین در این نمایشگاه کارشناسان بخش‌های بازرگانی قطعه و بازرگانی خدمات پاسخگوی سوالات مشتریان و بازدیدکنندگان بودند.»

علی‌زاده ادامه داد: «سایپایدک در نمایشگاه قطعات خودرو رویکرد آموزش را هم مد نظر قرار داشت و با ارائه جدیدترین کتاب‌ها و تالیفات آموزش فنی، به پرسش‌های بازدیدکنندگان پاسخ داد.»

به گفته وی، افزایش سهم سایپا در بازار قطعات یدکی و حرکت در مسیر ارائه خدمات پس از فروش فراتر از سطح انتظار مشتری را دو راهبرد اساسی این خودروساز در حوزه بازرگانی و افزایش رضایت مشتریان دانست.

اجرای طرح ویژه خدمات پاییزی

سازمان خدمات پس از فروش سایپا همچنین به‌منظور رفاه و افزایش رضایت مشتریان گروه سایپا، طرح خدمات ویژه پاییزی را در سراسر کشور اجرا می‌کند. در طول اجرای این طرح که با هدف افزایش رضایت‌مندی مشتریان برگزار می‌شود، مالکان خودروهای سواری گروه سایپا (تیبا، ساینا، کوییک و گروه ایکس۱۰۰) می‌توانند از تاریخ ۲۱ آبان تا ۱۰آذر به نمایندگی‌های مجاز در سراسر کشور و تعمیرگاه‌های مرکزی سایپایدک مراجعه کنند و از تخفیف ۴۰درصدی در قطعات و اجرت بهره‌مند شوند. این طرح شامل تعویض روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا، لنت جلو، تیغه برف‌پاک‌کن، ضدیخ، شیشه‌شوی و آب رادیاتور است که مشتریان می‌توانند به‌منظور بهره‌مندی از آن، در تاریخ‌های یادشده به نمایندگی‌های مجاز سایپایدک مراجعه کنند.

نهادینه‌سازی آموزش خدمات پس از فروش از مقطع هنرستان

همچنین در راستای توسعه امر آموزش در بخش خدمات پس از فروش، عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل سایپایدک از پذیرش هنرجو در رشته خدمات پس از فروش در هنرستان‌های منتخب کرج و رشت خبر داد و گفت: «با توسعه هنرستان‌های مهارتی، برای آینده خدمات پس از فروش نیروی متخصص تربیت خواهیم کرد.»

سعید تخته‌چیان با اشاره به این‌که چهار تخصص شغلی خدمات پس از فروش در نظام آموزشی کشور برای نخستین ‌بار توسط سایپایدک اضافه شده است، گفت: «برای نخستین‌بار چهار تخصص شغلی خدمات پس از فروش در نظام آموزشی کشور گنجانده شده که مشاغل عملیاتی پذیرشگر، مسئول انبار، تعمیرکار و امدادگر ازجمله آن‌ها است.»

وی یادآور شد: «تدوین و تدریس رشته خدمات پس از فروش خودروهای سبک در مقطع آموزشی متوسطه بر اساس تفاهم‌نامه و همکاری شرکت سایپایدک با وزارت آموزش و پرورش و مجوز رسمی شورای عالی آموزش و پرورش، به‌منظور تربیت نیروی انسانی مهارت‌محور در شاخه کار و دانش طراحی شده است.»

وی افزود: «در سال تحصیلی جاری افتتاح این رشته در هر دو استان منتخب البرز (شهر کرج) و گیلان (رشت) با استقبال پرشور و قابل توجه خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندانشان مواجه شده است.»

تخته‌چیان یادآور شد: «دانش‌آموزان این مراکز پس از اخذ دیپلم علاوه‌بر امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، امکان فعالیت در حوزه خدمات پس از فروش نمایندگی‌های مجاز سایپا را خواهند داشت.»

گفتنی است؛ فاز نخست تدریس رشته خدمات پس از فروش در سطح شبکه نمایندگی‌ها و شهرستان‌های دارای دفاتر منطقه‌ای شرکت سایپایدک اجرا خواهد شد و براساس نیازسنجی و سیاست‌های بلندمدت گروه سایپا استمرار خواهد یافت.



منبع