پای نسخه‌ های چینی تسلا به بازار آمریکا و کانادا باز می‌ شود

تسلا در ۱۲ ماه سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ درمجموع بیش از ۱۳۸ و ۱۵۰ هزار مدل ۳ فروختــــــه است. فروش مدل Y درسال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۷۰ هزار دستگاه است. این یعنی مدل ۳ فروش ثابتی دارد و میزان فروش مدل Y درحال رشد است.



منبع

در این میان «رویترز» گزارش می‌دهد که علاوه‌بر افزایش تولید، میزان فروش محصولات کارخانه مزبور هم افزایش قابل توجهی داشته است. شکاف میان فروش داخلی و صادراتی این مجموعه با ارقام ۷۱ هزار و ۷۰۴ و ۸۷ هزار و ۷۰۶ دستگاه اکنون به ۱۶ هزار و دو دستگاه رسیده و این رقم بالاتر از فاصله ۹ هزار و ۹۵ دستگاهی در سه‌ماهه سوم سال است.

تسلا برای صادرات خودروهای الکتریکی ساخت چین به‌ایالات‌متحده و کانادا برنامه‌هایی را در نظر گرفته و می‌توان از این اقدام به‌عنوان گام بزرگی در راستای اتصال این شرکت به‌بزرگ‌ترین بازار آن یاد کرد. درواقع تسلا درحال ارزیابی این موضوع است که آیا خودروهای برقی مدل ۳ و مدل Y که در کارخانه گیگافکتوری شانگهای ساخته شده‌اند، می‌توانند در سال آینده در آمریکای شمالی به‌فروش برسند یا خیر. این اطلاعات توسط افرادی فاش شده که «رویترز» از بردن نام آن‌ها معذور بوده است. آن‌ها گفته‌اند که ارزیابی تسلا شامل بررسی این موضوع است که آیا قطعات ساخته‌شده توسط تامین‌کنندگان مستقر در چین با مقررات ایالات‌متحده و کانادا مطابقت دارد یا خیر.

در نظر داشته باشید که تسلا نخستین خودروساز آمریکایی نخواهد بود که خودروهای ساخت چینش را به‌ایالات‌متحده ارسال می‌کند. جنرال‌موتورز نیز خودرو شاسی‌بلند بیوک انویژن را از بنادر چین وارد کرده و به‌همین دلیل درخواست معافیت از تعرفه‌های ۲۵ درصدی آمریکا را که توسط دولت دونالد ترامپ اعمال شده بود، داشت که درنهایت با درخواست آن موافقت نشد.

افرادی که با «رویترز» صحبت کرده‌اند و درمورد جزئیات برخی از اقدامات کارخانه شانگهای برای آزمایش آمادگی تا اوایل سال ۲۰۲۳ و بررسی صادرات از مبدأ شانگهای به‌آمریکای شمالی یادداشتی ارائه داده‌اند، این اقدامات طی دو هفته گذشته درحال انجام بوده است.

کارخانه شانگهای سدان‌های مدل ۳ و کراس‌اوورهای مدل Y را برای فروش در چین و صادرات به‌بازارهایی از جمله اروپا، استرالیا و آسیای جنوب شرقی تولید می‌کند.

پس از این‌که «رویترز» مقاله خود را در روز جمعه منتشر کرد، ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا در یک پست توییتری بدون اشاره به‌جزئیات دراین‌باره گفت: «این خبر نادرست است.» «رویترز» نمی‌تواند تعیین کند که آیا اظهار نظر ماسک بر مطالعه امکان‌سنجی تسلا درمورد صادرات از چین به‌ایالات‌متحده و کانادا دلالت دارد یا بر اجرای این طرح تاکید کرده است.

این درحالی است که ظرفیت تولید این کارخانه بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه اعلام شده بود. البته ارقام مزبور ما را شگفت‌زده نمی‌کنند؛ چراکه پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر این‌که گیگافکتوری شانگهای پس از ارتقای تابستانی، ظرفیت تولید ۱,۱ تا ۱,۲ میلیون‌دستگاه خودرو (ماهانه ۱۰۰ هزار دستگاه) را خواهد داشت، منتشر شده بود.

تا همین اواخر، تسلا هر وسیله‌نقلیه‌ای را که می‌توانست در شانگهای تولید کند، به‌فروش می‌رساند یا برای صادرات ارسال می‌کرد؛ اما طبق داده‌های کارگزاری CMBI، سطح موجودی‌ها در ماه اکتبر به‌بیشترین میزان افزایش یافت.

میزان صادرات هم درسطح بی‌سابقه‌ای قرار دارد. در ماه اکتبر تسلا در چین ۲ هزار و ۸۰۹ دستگاه مدل ۳ (افزایش ۵۶۶ درصدی نسبت به‌سال گذشته) و ۱۴ هزار و ۳۹۱ دستگاه مدل Y (افزایش ۸ درصدی) را فروخت. درمجموع این شرکت موفق به‌فروش ۱۰۲ هزار و ۴۰۹ دستگاه مدل ۳ (کاهش ۹ درصدی) درچین شده و این درحالی است که میزان فروش مدل Y به ۲۳۳ هزار و ۹۱۰ دستگاه (افزایش ۱۲۰ درصدی) رسیده است.

اگر نرخ تولید یادشده در طی ۱۲ ماه حفظ شود؛ میزان تولید سالانه گیگافکتوری شانگهای به‌یک‌میلیون و ۵۰ هزار دستگاه می‌رسد.

در ماه اکتبر، کارخانه چینی تسلا موفق به‌تولید ۸۷ هزار و ۷۰۶ دستگاه خودرو الکتریکی مدل ۳ و Y شد و احتمالا این رقم بالاترین رکورد تولید ماهانه در این مجموعه است.

افزایش ظرفیت در گیگافکتوری شانگهای

علاوه‌بر این عواملی از جمله ارزان‌تر شدن یوآن در برابر دلار آمریکا، کاهش قیمت مواد خام درچین و افزایش قیمت تسلا و خودروهای جدید در ایالات‌متحده سبب شده است صادرات از چین به ایالات‌متحده به‌طور بالقوه رقابتی باشد.

گزارش «رویترز» اشاره می‌کند که تسلا در انبارهای خود موجودی قابل توجهی نسبت به‌سایر سازندگان بزرگ خودرو ندارد و این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از تغییر نسبت عرضه و تقاضا باشد. ما پیش از این شاهد بودیم که چگونه تحویل سفارش‌های تسلا در چین با تاخیر مواجه می‌شد و این شرکت را مجبور به‌کاهش قیمت مدل ۳ و Y در چین کرد و سیاست‌های تشویقی مختلفی برای افزایش فروش محلی اعمال شد.

تاکنون استراتژی تسلا این بوده که برای فروش محصولاتش در آمریکای‌شمالی، آن‌ها را در کارخانه‌هایش در فرامونت ایالت کالیفرنیا و آستین ایالت تگزاس بسازد. کارخانه گیگافکتوری شانگهای تسلا پس از ارتقا در اوایل سال جاری، ظرفیت تولید ۱.۱ میلیون‌دستگاه وسیله‌نقلیه الکتریکی را در سال پیدا کرده که آن را به ‌با ظرفیت‌ترین مرکز تولید تسلا تبدیل می‌کند.

به‌گفته تحلیلگران، براساس شرایط جدید یارانه‌ها برای خودروهای الکتریکی و طرح مشوق تولید که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به‌تصویب رسید، مشوق‌های موجود برای هر خودرو می‌تواند بسته به‌واردات آن متفاوت باشد.

یکی از این افراد بیان کرده که کارخانه شانگهای درحال فعالیت به‌سمت یک برنامه اولیه برای یک دوره آزمایشی تولید با تیراژ پایین برای تولید خودروهایی است که در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ و مطابق با استانداردهای آمریکای‌شمالی برای صادرات آماده باشد.

در نظر داشته باشید که تولید در کارخانه شانگهای تسلا افزایش قابل توجهی داشته و احتمالا نرخ تولید سالانه آن به‌بیش از ۱/۵ میلیون‌دستگاه خودرو خواهد رسید. براساس آماری که اخیرا منتشر شده است، کارخانه گیگافکتوری شانگهای کمپانی تسلا اکنون با ظرفیت کامل فعالیت کرده و میزان فروش محصولات آن نیز افزایش چشمگیری داشته است.