تفاوت از برندینگ تا سگمنت تولیدی
قیمت؛ مزیت رقابتی پیکاپ کالری چین
نزدیک به لبه کاپوت، چراغهای LED نصب شدهاند. این بخش تا پایین بدنه، تماما برای سپر استفاده شده و حجمدهی چشمگیر با حفرههای بزرگ دارد. مهشکنها در فضایی تیره، داخل تورفتگی سپر و نزدیک چراغهای اصلی نصب میشوند.
قدرت تولیدی پیشرانه نیز تنها توسط یک گیربکس ۵سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود و نمونه اتوماتیکی برای این پیکاپ ارزان در نظر گرفته نشده است.
جسارت تولیدکنندگان چینی برای ورود به هر بازار و سگمنت، موضوعی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت و شاید همین عامل اصلی سرعت پیشرفت آنها در این سالها بوده است.
پیکاپ کالری چین که بهتازگی رونمایی شده محصولی از شرکت باو (BAW) است که بهعنوان زیرمجموعهای از گروه خودروسازی بایک شناخته میشود. گرچه نام باو تا امروز چندان شناختهشده نیست، اما گروه بایک در سالهای اخیر با محصولات خود توانسته جایگاه مطلوبی را در بازارهای جهانی به دست بیاورد. با اینحال اما بهنظر میرسد از نظر برندینگ هنوز فاصله بسیاری با نامهای بزرگ داشته باشد؛ فاصلهای که شاید تنها با تفاوت یک حرف در نامگذاری برداشته نشود. یکی دیگر از تفاوتهای این دو تولیدکننده در نوع فعالیت آنهاست؛ باو برندی است که در زمینه تولید کامیونت فعالیت میکند، درحالیکه بامو عمدتا روی تولید خودروهای سواری متمرکز بوده است.
بخش پیشرانه نیز برای BAW از یک پیشرانه ۲لیتری بنزینی با حداکثر قدرت ۱۴۴ اسببخار و گشتاور ۲۰۰نیوتونمتر استفاده شده است.
نگاهی به طراحی دو پیکاپ BAW و BMW
ازسویدیگر، آنطور که انتشار برخی اطلاعات از برند چینی نشان میدهد قرار است این خودرو یک مدل دوکابین و در دو سایز تولید شود؛ نسخه اول دارای طول ۵۲۷۰ میلیمتر است و نسخه دوم ۵۵۲۰میلیمتر طول دارد که دارای حوضچه بار بزرگتری است. پیکاپ باو کالری دارای طراحی داخلی زیبا و متناسب با ترندهای روز است.
گفته میشود قیمت این پیکاپ در چین حدود 8300 دلار خواهد بود و این در حالی است که شاسی بلند بامو که پایه اصلی پیکاپ مفهومی x7 بوده با قیمتی حدود 75هزار دلار در بازارهای جهانی عرضه شده است. هرچند که نه قیمت ارزان پیکاپ کالری بیدلیل است و نه قیمت بالای شاسیبلند X7 بامو.
منبع
موتور ۳لیتر ۶سیلندر خطی پیشرانهای است که روی مدل مفهومی بامو (و شاسیبلند X7) سوار است. این موتور توئین توربوشارژ هیبرید، ۳۷۵اسببخار قدرت و ۵۲۰نیوتونمتر گشتاور تولید میکند.
شاید یکی از بزرگترین مزایای رقابتی پیکاپ چینی که میتواند دلیلی بر کمبودهای آن باشد، قیمت ارزان آن در بازار باشد. پیکاپ کالری قرار است بهعنوان ارزانترین پیکاپ بازار چین با طول بیش از ۵ متر، به بازار عرضه شود.
نسخه پایه از X7 جدید، جلوپنجره نقرهای رنگ خواهد داشت، اما مدلهای آپشنال مثل M60i دارای ادوات سیاه براق خواهند بود. داخل جلوپنجره در این خودروها، نورپردازی ویژه خواهد داشت. چرخهای ۲۳ اینچ این خودرو ازجمله نکات حائز اهمیت آن است.
برند نامآشنای بامو با اما و اگرهای بسیاری به تولید پیکاپ وارد شد، اما دو سال پیش با معرفی پیکاپ X7 خطی بر تمام شایعات حضورش در این سگمنت کشید و در سال جدید هم پیکاپی را بر پایه محصول M4 خود معرفی کرد. هرچند گفته شد این پیکاپ در حد طراحی مفهومی و درعینحال آزمایشی بوده و قرار نیست به مرحله تولید برسد، اما بررسی تفاوتهای نسخه مفهومی بامو با یک محصول نهایی چینی خالی از لطف نخواهد بود.
موتور 520 اسب بخاری در مقایسه با پیشرانه 140 اسبی
هرچند صنعتگران این کشور همچنان در تلاش برای تولید مدلهای جدید و سهمخواهی از بازارهای جهانی هستند و نمیتوان پایانی برای آنها متصور بود، اما در تمام این سالها تولیدکنندگان چینی به کپیبرداری از بزرگان صنعت خودرو متهم شدهاند. حالا بهنظر میرسد این کپیبرداریها به جز طراحی به نامگذاری محصولات هم رسیده باشد. بهتازگی در چین از خودرویی با پیکاپی با برند BAW رونمایی شده که در نگاه نخست نام آشنای BMW را به ذهن متبادر میکند. در همین راستا، بر آن شدیم تا نگاهی به این دو پیکاپ داشته باشیم.
بامو شاسی بلند X7 را در نسخه 2023 بازطراحی کرد که شامل تغییراتی در چراغ جلو و سپر اصلی بود و اکثر این تغییرات در طراحی نسخه مفهومی پیکاپ بامو نیز دیده میشد. این خودرو، چراغ دو قسمتی دارد و به نظر میرسد قرار است زبان طراحی جدید برای محصولات آینده بامو هم باشد.
طی سالهای اخیر و همزمان با توسعه صنعت خودرو در چین، خودروهای تولیدی این کشور توانستهاند بازارهای بزرگی را در اختیار بگیرند و تقریبا در تمام سگمنتها حرفی برای گفتن داشته باشند.
بهینهسازیهای انجامشده روی X7 جدید، منتج به افزایش قدرت ۴۰اسببخار شده است و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 6.5 ثانیه ارائه میدهد.