10 گام بنیادین سایپا در مسیر رشد و توسعه

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی سایپا از زمان آغاز فعالیت تیم مدیریتی جدید خود تاکنون، اقدامات ویژه و مهمی را در راستای رشد کمی، ارتقای کیفی و تنوع تولید و همچنین بهبود خدمات پس از فروش خود انجام داده که در بخش نخست این مطلب به پنج مورد از آن‌ها پرداختیم. در بخش پایانی این مطلب نیز پنج اقدام مهم و کلیدی دیگر از این خودروساز بزرگ کشور را برمی‌شماریم.

واردات خودرو
درحوزه واردات خودرو سایپا تدابیر خاصی را مد نظر قرار داده و دنبال کرده است. بدین منظور بعد از تصویب آیین‌نامه‌ واردات خودرو در ٢٦ مردادماه ١٤٠١و انتشار رسمی آن در سوم شهریورماه ١٤٠١ که در 9 بند تدوین و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، گروه سایپا هم به‌منظور عرضه‌ محصولات به‌روز و جدید به‌بازار خودرو، مذاکرات اثربخشی‌ را با شرکای‌ تجاری‌ خود انجام و براساس آیین‌نامه‌ واردات خودرو ١٤٠١ اقدامات مقضتی‌ را در دستور کار قرار داده‌ است‌.

توسعه‌ محصول
سایپا درحوزه تولید محصولات جدید و پیشرفته، تولید محصول شاهین اتوماتیک و آریا را در نیمه دوم 1401 دنبال می‌کند. همچنین برنامه‌ریزی برای تولید خودرو اقتصادی و جایگزین خودرو پراید در دستور کار قرار دارد و به‌منظور کمک به‌حمل‌ونقل عمومی نیز ون جدید در نیمه دوم سال 1401 و وانت جدید زاگرس درسال جاری تولید خواهد شد. درحوزه خودروهای تجاری سنگین نیز گروه خودروسازی سایپا عرضه دو محصول جدید فوتون و دانگ‌فنگ را برای سال جاری در دستور کار دارد. همچنین راهبری پروژه‌های محصولات جدید اطلس، سهند و خودرو اقتصادی M44 که برگرفته از خودرو سیتروئن C3 است، در دست اقدام قرار دارد که در سال 1402 عرضه خواهند شد. وانت جدید 251 و خودرو P90 در سال 1403 و خودرو SP0 نیز در سال 1404 به‌بازار عرضه می‌شوند. سایپا درحوزه توسعه قوای محرکه هم برنامه بسیار مدونی را در دستور کار خود قرار داده و تولید سه موتور M15GSI، ME16 و M24+ را برای پایان سال 1401 در نظر گرفته که تاکنون بیشتر مراحل تولید این سه موتور چون تست‌ها و آزمون‌های نهایی انجام شده است و مراحل پایانی را می‌گذرانند. علاوه‌بر این سایپا در این مدت به‌منظور تولید و عرضه محصولات جدید و به‌روز، مذاکراتی را با شرکای خارجی خود شروع کرده که خوشبختانه توانسته است در این مورد هم توافقاتی را حاصل کند و در آینده‌ای نزدیک و با ایجاد شرایط مناسب، قطعا محصولات جدیدی در گروه سایپا تولید خواهد شد.

استفاده از توانمندی‌های‌ داخلی‌
سایپا با انعقاد قرارداد با 26 شرکت دانش‌بنیان در قالب 37 پروژه درزمینه تولید قطعات دانشی و فناورانه، انعقاد قرارداد با شرکت‌های صنایع هوا-فضا در قالب 21 پروژه در زمینه تولید قطعات الکترونیک، گیربکس اتوماتیک و..، انعقاد قرارداد با شرکت‌های صنایع دفاعی در قالب 23 پروژه در زمینه تولید قطعات الکترونیک، سیستم‌های برقی و…، انعقاد قرارداد با نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ریخته‌گری، ماشینکاری دقیق و آزمون و همکاری با دانشگاه‌های برتر کشور همچون دانشگاه شریف در حوزه پلت‌فرم و تجهیزات تست و آزمون، دانشگاه تهران در حوزه باتری خودرو برقی و دیگر دانشگاه‌های مطرح کشور توانست علاوه‌بر تعامل با مراکز علمی و دانش‌بنیان کشور، نیازمندی‌های خود را که در گذشته از خارج کشور تامین می‌کرد، داخلی‌سازی کند. علاوه‌بر این، گروه سایپا با هدف استفاده اثربخش از توانمندی‌های موجود در کشور در این حوزه، پنجره واحد ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با کل زنجیره خودرو از طراحی تا فروش را ایجاد کرد.



منبع

فروش و خدمات پس‌ از فروش
از دیگر برنامه‌های مهمی که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا بر آن تاکید بسیار دارد و همواره مورد توجه قرار گرفته، حوزه فروش و خدمات پس از فروش است. با توجه به‌این‌که سایپا در حوزه فروش و تحویل محصول معوقات بسیاری داشته و درحوزه تامین قطعه و ارائه خدمات پس از فروش با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کرده، ارتقای این حوزه و برطرف کردن مشکلات آن با موانعی مواجه بود که خوشبختانه این خودروساز موفق به‌حرکت در مسیر رفع آن‌ها شده است. درهمین راستا با افزایش تولید و عرضه خودروهای گروه سایپا، حذف قرعه‌کشی تمام محصولات محقق شده است.
همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون درحوزه تحویل و توزیع محصولات افزایش 14 درصدی تحویل خودرو به‌مشتریان، کاهش 23 درصدی تعهدات کل گروه سایپا نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته و کاهش 75 درصدی تعهدات معوق نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به‌دست آمده است. درحوزه خدمات پس از فروش نیز افزایش 97 درصدی فروش قطعات یدکی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، بهبود 33 درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در شبکه که برای مدت 2 ماه یا 3 هزار کیلومتر فعال است و افزایش رضایت مشتریان در خدمات پس از فروش نسبت به‌سال گذشته از دیگر موفقیت‌های سایپا بوده است.

اصلاح رابطه‌ خودروساز و قطعه‌ساز
در راستای ایجاد رابطه صحیح بین خودروساز و قطعه‌ساز، تیم مدیریتی سایپا همواره در تلاش بوده که این رابطه بر اساس تعریف برد- برد برای دو طرف تعریف و اجرایی شود. با توجه‌ به‌برنامه‌ وزارت صمت‌ درخصوص اصلاح ساختار زنجیره‌تامین‌ خودرو، گروه سایپا پروژه رده‌یک کردن شرکت‌های‌ زیرمجموعه‌ خود (تی‌یرینگ‌) را در دستور کار قرار داد و در فاز اول توانست‌ شرکت‌ مگاموتور را به‌عنوان شرکت‌ رده‌یک در حوزه قوای‌ محرکه‌ معرفی‌ کند. مطابق‌ برنامه‌ تعریف‌شده، اقدامات مقتضی‌ برای‌ سایر شرکت‌های‌ گروه در حوزه‌های‌ قطعات پرسی‌، مواد شیمیایی‌، تزئینات داخلی‌، سیستم‌ تعلیق‌، قالب‌ و… در حال انجام بوده و امید است‌ تا انتهای‌ سال ١٤٠١ این‌ پروژه به‌صورت کامل‌ محقق‌ شود.