کامیون‌های فرسوده سهمیه سوخت ناوگان جاده‌ای را می‌بلعند

به گزارش «اخبار خودرو»،بازرس کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کشور گفت: «باتوجه به این‌که مصرف سوخت کامیون‌های فرسوده دوبرابر کامیون‌های استاندارد است، می‌توان فرسودگی کامیون‌ها را ازجمله عوامل موثر بر کمبود سوخت در ناوگان جاده‌ای دانست.» مرتضی مقامی با اشاره به عدم تعادل عرضه‌وتقاضا در ناوگان حمل‌ونقل عنوان کرد: «به‌رغم تقاضای حمل بار در بنادر و گمرکات با کمبود کامیون‌های استاندارد در ناوگان جاده‌ای مواجه هستیم، چراکه اغلب کامیون‌ها فرسوده بوده یا مناسب بارهای تجاری نیستند.» وی با بیان این‌که برخی محدودیت‌ها مانع نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور شده است، افزود: «متاسفانه واردات کامیون‌های کارکرده تنها برای عده‌ای خاص امکان‌پذیر است و قیمت بالا و کیفیت پایین کامیون‌های مونتاژ داخل نیز تمایل رانندگان به خرید این کامیون‌ها را کاهش داده است.» بازرس کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کشور یادآور شد: «البته براساس مصوبه جدید مجلس امکان واردات کامیون برای همه رانندگان و کامیونداران دارای کارت هوشمند فعال فراهم شده است که می‌تواند به نوسازی ناوگان جاده‌ای کمک کند.» مقامی در ادامه از افزایش قیمت و تقلبی‌بودن قطعات یدکی مورد نیاز کامیونداران انتقاد کرد و گفت: «رشد قیمت قطعات یدکی با درآمد کامیونداران همخوانی ندارد و لاستیک و قطعات یدکی تقلبی موجب خواب کامیون‌ها شده و مشکلات زیادی را برای رانندگان ایجاد کرده است.» وی تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش را از دیگر مشکلات رانندگان عنوان و بیان کرد: «تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش باعث شده است کامیونداران به بارگیری در مسافت‌های طولانی تمایلی نداشته باشند. ضمن این‌که اغلب کامیون‌های فعال در ناوگان جاده‌ای فرسوده هستند و مصرف سوخت آن‌ها دو برابر کامیون‌های استاندارد است. بنابراین یکی از دلایل کمبود سوخت کامیون‌داران فرسودگی کامیون‌هاست.» بازرس کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کشور ادامه داد: «البته کمبود سوخت در جایگاه‌ها در تابستان رانندگان را مجبور به مصرف سوخت آزاد کرده بود که درحال‌حاضر این مشکل تا حدودی برطرف شده، اما درهرحال لازم است دولت در ضرایب تخصیص سوخت کامیونداران تجدیدنظر کند تا فعالان این صنف بتوانند با آسودگی خاطر به فعالیت خود ادامه دهند.» مقامی در پایان بیان کرد: «علاوه‌بر مشکلات مذکور کمبود امکانات در پایانه‌های مرزی خواب ناوگان در پایانه‌ها را افزایش داده و عدم ایمنی جاده‌ها در مسیرهایی نظیر کرمان و زاهدان رانندگان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.»



منبع