چرا در خودروهای جدید فاصله جلوپنجره تا رادیاتور زیاد شده است و علت شبیه شدن خودروها از نظر طراحی به‌ یکدیگر چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،در سال‌های اخیر ایمنی عابرپیاده از مهم‎ترین پارامترهایی است که مورد توجه صنایع خودروسازی و مراکز تست خودرو قرار گرفته است و در زمان تصادف، سپر و جلوپنجره نخستین قطعاتی هستند که با بدن عابر تماس پیدا می‌کنند. اگر این قطعات ثابت و مستحکم باشد، سبب عدم‌انتقال نیرو و ایجاد جراحت جدی می‌شوند و برای انعطاف‌پذیر کردن این قطعات، طراحان فاصله‌ای را بین جلو خودرو تا جلوپنجره آن ایجاد می‌کنند که هم ایمنی و هم تبادل حرارتی مناسبی را فراهم کند. درپاسخ به‌قسمت دوم سوال شما نیز باید گفت طراحی خودرو دارای محدودیت‌هایی است و برخی از حالت‌های طراحی به‌عنوان یک ترند در بازار شناخته می‌شوند که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. صنایع خودروسازی با دریافت این مساله به‌سمت استفاده و الگو گرفتن از این حالت‌ها پیش می‌روند و این مورد سبب کاهش هزینه تولید و توجیه اقتصادی ساخت خودرو نیز می‌شود. علت شبیه شدن خودروها به‌یکدیگر نیز می‌تواند الگوبرداری صحیح از یکدیگر باشد.
به‌عنوان مثال ب‌ام‌و پس از تولید X6 نسخه کامپکت از آن را با نام X4 به‌بازار عرضه کرد و همین مساله سبب شد سایر خودروسازان مطرح دیگر مانند مرسدس‌بنز، آئودی و پورشه نیز به‌این کلاس ورود کنند و با محصولات متعدد خود سهمی نیز از این بازار به‌دست آورند. الگوبرداری صحیح گاهی به‌گونه‌ای خواهد بود که خودروهای دو کمپانی یا چند کمپانی را مشابه یکدیگر می‌کند و این مساله نیز به‌سیکل طراحی مربوط می‌شود که اجتناب‌ناپذیر است. این نکته را نیز بدانید که این روزها هر خودروسازی برای خود زبان جدید طراحی دارد؛ به‌این معنا که هر کمپانی خط‌مشی طراحی خود را دارد و محصولات خود را با امضای طراحی خاصش به‌بازار عرضه می‌کند.



منبع