پیشتازی سایپا در طراحی برمبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده

شاهین سایپا یک خودرو کاملا مستقل با یک طراحی پخته است که ساختار شاسی ایمن و فاصله محوری مناسبی دارد. این خودرو همچنین از تناسب خوبی بین اجزای بدنه‌اش بهره می‌برد. کلاس C که خودرو شاهین در آن طراحی شده، یکی از پرفروش‌ترین کلاس‌های بازار است که نیاز تمام اقشار و طیف‌های جامعه مانند جوانان و خانواده‌ها را مرتفع می‌کند. از سوی دیگر، بحث ایمنی آن در مسافرت‌های جاده‌ای نسبت‌ به‌خودروهای کوچک‌تر بیشتر است و مجموع این موارد دلیل طراحی شاهین در کلاس C بوده است.

در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ بود که گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد محصول کاملا ایرانی ساینا با بهره‌گیری از تکنولوژی جدید و گذراندن تست عابر پیاده توانسته است به‌عنوان خودرویی ایمن در بین خودروهای تولید داخل معرفی شود. این خودروساز در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان خود در تولید خودرو ساینا اقدام به دریافت استاندارد غیراجباری تست عابر پیاده کرد. با توجه به این‌که حدود ۴۰ درصد مرگ‌ومیرها در تصادفات خودرویی مربوط به عابر پیاده است، این تست از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بر همین اساس، طراحی خودرو ساینا به نحوی بوده که در تصادفات احتمالی، سر عابر به خودرو برخورد نکند.

سایپا در طراحی ساینا کوشید از جهات دیگری نیز پیشگام باشد و با بررسی جوانب مختلف سعی کرد عوامل ارگونومیکی را خیلی بیشتر از گذشته در نظر بگیرد. بر همین اساس صندلی های این خودرو بر اساس استاندارد خاص و ارگونومیک ساخته شده است. همچنین دسترسی آسان به تجهیزات داخلی از دیگر مواردی بوده که در طراحی این خودرو مد نظر قرار گرفته است. بدین ترتیب، ساینا توانست از جنبه‌های ظاهری، فنی و ایمنی در سطح کلاس خود، خواسته‌ها و انتظارات مشتریان را در رنج قیمتی پایین برآورده کند.

محصولات جدید خودروسازان داخلی که بر اساس پلت‌فرم‌های جدید رونمایی و معرفی شده‌اند، همگی از «استاندارد محافظت از عابر پیاده» برخوردارند و این استاندارد جهانی به‌عنوان استانداردی جدید در خودروهای داخلی که در یکی دو سال اخیر عرضه شده‌اند، معرفی می‌شود. اما جالب است بدانیم برای نخستین بار در ایران این استاندارد در طراحی خودرو ساینا لحاظ شد.

* استاندارد محافظت از عابر پیاده در شاهین

* معرفی ساینا در سال ۹۴ با استاندارد غیراجباری عابر پیاده

یکی از استانداردهای ایمنی که سایپا در طراحی این خودرو نیز مد نظر داشته، استاندارد عابرپیاده است. برای مثال ارتفاع لبه پایینی سپر جلو به‌شکلی در نظر گرفته شده است که به‌مچ پای عابر برخورد نکند. ارتفاع پلاک نیز به‌شکلی تنظیم شده که برخوردی با زانو نداشته باشد. ارتفاع و نرمی جلوپنجره نیز به‌نحوی است که منجر به‌ شکست لگن عابر پیاده نشود. محدوده روی درپوش موتور نیز که محل ضربه سر است، کاملا منعطف طراحی شده است. فاصله ۱۰ سانتی‌متری موتور تا کاپوت نیز رعایت شده است تا برخورد سر عابر با کاپوت، برخورد با جسم سخت نباشد و سبب جراحت و آسیب جدی نشود. درمجموع نیز محفظه موتور با اصلاحات بسیار زیاد برای پاس‌ کردن تست تصادف یورو ان‌کپ با کسب حداقل سه‌ستاره طراحی شده است. گفتنی است؛ در سال ۱۳۹۹ فلیپ موناز از کارشناسان موسسه جاتو (مرکز تحقیقاتی و آینده‌نگاری در بحث مهندسی، بازاریابی و توسعه صنعت‌خودرو و مشاور رسمی گروه PSA، گروه دایملر، گروه FCA و…) در استوری‌های صفحه اینستاگرامی خود، بهترین خودرو ایرانی در بحث طراحی را «سایپا شاهین» معرفی کرد.



منبع

با توجه به اینکه حدود ۴۰ درصد مرگ‌ومیرها در تصادفات خودرویی مربوط به عابر پیاده است، تست محافظت از عابر پیاده اهمیت خاصی دارد. بر همین اساس، طراحی خودرو ساینا به نحوی بوده است که در تصادفات احتمالی، سر عابر به خودرو برخورد نکند

ساینا تنها خودرویی است که همانند خودروهای شاهین، تارا دارای استاندارد محافظت از عابر پیاده بوده و به همین دلیل است که برخی نمونه‌های ارسالی ساینا به اروپا برای انجام بعضی تست‌ها و اخذ تعدادی از تاییدیه‌ها، برخلاف خودروهای ارسالی قبلی از ایران به اروپا، به‌جای اسقاط‌شدن، شماره‌گذاری شده‌اند که فیلم‌هایی از آن‌ها نیز در شبکه‌های مجازی با پلاک‌های خارجی در معابر شهری کشورهای اروپایی منتشر شده است.

به‌ویژه آن‌که از بدو عرضه ساینا، امکاناتی که تا پیش از آن در محصولات ارزان داخلی مرسوم نبود، مانند سنسور پارک دنده‌عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک با صفحه نمایش دیجیتال (MFD)، نمایشگر دمای محیط، ایزوفیکس (سامانه نگهدارنده صندلی کودک)، قفل مرکزی روی داشبورد (مسترلاک)، ایموبلایزر، شیشه‌های تمام‌برقی، آینه برقی، قفل کودک درها، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع‌کننده نیروی ترمز (EBD)، پشت سری وسط صندلی عقب، کاور موتور، هشدار صوتی روشن‌ماندن چراغ‌های خودرو پس از خاموش‌کردن خودرو و خارج کردن سوییچ، باز شدن اتوماتیک درها هنگام تصادف و… برای این خودرو لحاظ شده بود. حالا نیز که سخنگوی وزارت صمت خبر از توقف تولید ساینا معمولی داده‌، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تداوم تولید محصول ساینا اس را که خودرویی به‌روزتر و دارای امکانات بیشتر است، در دو مدل بنزینی و دوگانه‌سوز تضمین کرده است.