پیدا شدن نشانه‌ های افزایش تقاضا و فروش در بازار سنگین‌ ها

همین موضوعات با یکدیگر، بحران گسترده‌ای را برای بازار تجاری‌ها به وجود آورد که تا امروز شاهد تبعات ناشی از آن هستیم. اما آن‌طور که برخی تولیدکنندگان داخلی این خودروها در ماه‌های اخیر اعلام کرده‌اند به نظر می‌رسد تجاری‌سازان کشور دوباره در مسیر توسعه قرار گرفته و توانسته‌اند حدی از تعادل را در عرضه و تقاضا برقرار و بخشی از مشکلات این بازار را حل کنند.

متقاضیان خودروهای تجاری که در سال‌های اخیر به امید کاهش قیمت و یا آزادسازی واردات خودروهای خارجی دست از خرید کشیده بودند، طی دو سال اخیر و هم‌زمان با واردات برخی کامیون‌های کارکرده اروپایی، به سمت خرید از بازار و حتی خودروسازان داخلی حرکت کردند که در همـــــین راستا، تقاضا و تولید و فروش این خودروها در میان تجاری‌سازان نیز افزایش پیدا کرد.

این بازار طی سال‌های اخیر با افزایش قیمت مستمر همراه بوده و قیمت محصولات روی یک عدد مشخص به ثبات نرسیده بود و همین موضوع امید متقاضیان به کاهش قیمت را زنده نگه می‌داشت و باعث می‌شد خریداران دست نگه دارند و به دنبال خرید یا تعویض مدل‌های قدیمی نباشند.

فروش مهرماه و شش‌ماهه ایران‌خودرو دیزل

این در حالی است که این شرکت در این یک ماه در مجموع 9 دستگاه از کامیونت 8.5 تن M4، کامیون M4 بدون خواب و کامیون M4 خوابدار را (هر کدام سه دستگاه) تولید کند که روی این خودروها فروشی را به ثبت نرسانده است.

براساس آن‌چه در سامانه کدال منتشر شده است؛ بهمن‌دیزل به عنوان یکی از بزرگترین تجاری‌سازان بخش خصوصی کشور در مهرماه سال جاری موفق به فروش 583 دستگاه از انواع خودروهای تجاری شده که شامل 156 دستگاه انواع کاربری‌ها، یک دستگاه مینی‌باس، 113 دستگاه کامیون، 79 دستگاه کامیونت 8 تن و 234 دستگاه کامیونت 6 تن می‌شود. در شش ماهه نخست سال جاری نیز فروش این خودروها در بهمن‌دیزل به ترتیب 388 دستگاه، 199 دستگاه، 289 دستگاه، 225 دستگاه و 1353 دستگاه بوده است که در مقایسه با آمار سال گذشته این شرکت با رشد همراه بوده است.



منبع

طی همین مدت ایران‌خودرودیزل نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز دولتی کشوردر مجموع 1893 دستگاه از انواع محصولات خود را به تولید رسانده است. براساس آمار ثبت شده در سامانه کدال این تجاری‌ساز کشور طی هفتمین ماه از سال 1401 موفق شده 4 دستگاه اتوبوس (100 دستگاه تولید)، 458 دستگاه ون و پیکاپ (394 دستگاه تولید)، سه دستگاه مینی‌بوس، 1427 دستگاه کامیون سنگین (1302 دستگاه تولید) را به فروش برسند. آمار فروش این خودروها در شش ماهه نخست سال جاری به ترتیب معادل 347 دستگاه (254 دستگاه تولید)، 1146 دستگاه (1632 دستگاه تولید)، 49 دستگاه فروش، 4 هزار و 597 دستگاه (5 هزار و 319 دستگاه) بوده است.

آمار فروش محصولات این شرکت در 6 ماهه نخست نیز معادل 302 دستگاه محصول KX480 (302 دستگاه فروش)، 258 دستگاه کامیون فوتون 8.5 تن (257 دستگاه تولید)، 66دستگاه کامیونت فوتون 6 تن بدون خواب (65 دستگاه تولید) 86 دستگاه کامیونت فوتون 6 تن خوابدار (85 دستگاه تولید) بوده است.

گرچه تولیدکنندگان خودروهای تجاری در کشور همچنان کمتر از آن‌چه به‌عنوان ظرفیت تولید در نظر گرفته‌اند، کار را ادامه می‌دهند؛ اما نگاهی به آمار تولید این خودروسازان نشان می‌دهد که توانسته‌اند در مقایسه با سال‌ها و حتی ماه‌های گذشته وضعیت تولید و فروش بهتری را تجربه کنند. این موضوع نشان از برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا دارد.

فروش سایپا دیزل در ماه گذشته و نیمه نخست سال

آن‌چه در سال جاری باعث افزایش دوباره تقاضای خودروهای تجاری در کشور شده است، به عقیده بسیاری از کارشناسان به ثبات قیمتی آن‌ها برمی‌گردد؛ موضوعی که در سال‌های گذشته کمتر در بازار تجاری دیده می‌شد.

تولید خودروهای تجاری در سال‌های گذشته با کاهش شدید مواجه شد و همین موضوع در کنار تاثیرپذیری صنعت از تحریم‌ها و عدم واردات خودروهای خارجی، باعث شد تا بازار خودروهای تجاری کشور طی این سال‌ها با مشکلات بسیاری همراه شود. در همین راستا، با کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ ارز و به‌تبع آن قیمت نهایی خودروهای تجاری، تقاضا برای این محصولات به‌شدت کاهش پیدا کرد و عرضه خودروسازان نیز در رویارویی با این مشکلات کم شد.

فروش بهمن‌دیزل در مهرماه و نیمه نخست سال

ثبات قیمت تجاری‌ها؛ عامل رونق بازار

سایپادیزل به‌عنوان یکی از تجاری‌سازان بزرگ کشور در مهرماه سال 1401 براساس آنچه در سامانه کدال اعلام شد، موفق شده است 61دستگاه محصول KX480 (61 دستگاه تولید)، 43 دستگاه کامیونت فوتون 8.5 تن (43 دستگاه تولید)، 23 دستگاه کامیونت فوتون 6 تن بدون خواب (30 دستگاه تولید)، 3 دستگاه کامیونت فوتون 6 تن خوابدار (11 دستگاه تولید) را به فروش برساند.

ازسوی‌دیگر، درحال‌حاضر با وجود آن‌که قیمت خودروهای تجاری نسبت‌به سال‌های گذشته به‌شدت افزایش یافته اما تثبیت آن‌ها روی نرخ‌های قبل باعث شده است متقاضیان دوباره به این سمت آمده و برای خرید این مدل‌ها اقدام کنند.

پیدا شدن نشانه‌های افزایش تقاضا و فروش در بازار