وقتی هوش مصنوعی رانندگی را متحول می‌کند

به گزارش «اخبار خودرو»،همواره رانندگی ایمن و فارغ از تصادفات و حوادث، یکی از ایده‌آل‌هایی بوده که مهندسان خودروساز به‌دنبال آن بوده‌اند. از ارتقای ایمنی به‌کمک مهندسی جدید در سازه بدنه خودروها گرفته تا نصب ایربگ‌های متفاوت در اکثر نقاط کابین خودرو، همه در راستای نجات جان سرنشینان بوده است. اما از سال 2010 میلادی، نخستین‌بار که کمپانی تسلاموتورز سامانه فوق پیشرفته و هوشمند رانندگی خودران را به‌تولید انبوه رساند، این مساله مطرح شد که رانندگی خودکار به‌کمک سیستم‌های الکترونیکی و کامپیوترها (یونیت‌ها) می‌تواند با محاسبات دقیق‌تر، سطح ایمنی و کنترل هدایت خودرو را ارتقا داده و درنهــــــایت منجر به‌کاهش مرگ‌ومیر در تصادفات شود.
اما سال 2017 بود که در کنفرانس بین‌المللی صنعت‌خودرو درمجمع سازمان مهندسان خودرو SAE این مساله مطرح شد که سیستم‌های خودران می‌تواند یکی از گزینه‌های کاهش ایمنی سرنشینان باشد. اگرچه دلایل و مستنداتی برای این مقوله وجود دارد، اما کمپانی بایدو حدود سه ماه است با ربوتاکسی‌های خود در شهر پکن تحول اساسی در این زمینه به‌وجود آورده است.
فناوری جدید بایدو و همکاری با شرکت استارت‌آپی
کمپانی بایدو یک شرکت چندملیتی در زمینه خدمات اینترنت و هوش مصنوعی (AI) است و بایدو در این کشور خدماتی مانند موتور جست‌وجوی چینی، یک سرویس نقشه آنلاین موسوم به‌بایدو مپ، یک سرویس ذخیره‌سازی ابری و پلت‌فرم گفت‌وگوی آنلاین را راه‌اندازی کرده است. این کمپانی به‌ترتیب با بیش از 124 و 493 میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا توانسته در خدمات خودروهای خودران نیز یکی از پیشتازان این عرصه باشد. اواخر سال 2020 بود که با کاهش نسبی همه‌گیری کرونا کمپانی بایدو با یک شرکت استارت‌آپی موسوم به Pony.ai inc همکاری خود را در زمینه توسعه اینترنت اشیا و البته رانندگی مبتنی بر هوش ‌مصنوعی آغاز کرد.
ویژگی‌های منحصربه‌فرد ربوتاکسی‌های بایدو
در ویدئوهای منتشرشده از سوی کمپانی بایدو با تصویر تاکسی‌های بایدو و پونی‌آی مواجهیم که در مناطق با ترافیک سبک تردد می‌کنند و پس از تایید مراحل نهایی قرار است از اواخر ماه نوامبر سال جاری روبوتاکسی‌های بایدو و پونی‌آی مسافران خود را از مبدأ به‌مقصد برسانند. چند ویژگی‌ در روبوتاکسی‌های بایدو وجود دارد که آن‌ها را از رقبایشان کاملا متمایز می‌کند. نخست آن‌که دو نمایشگر بزرگ برای سرنشینان عقب و یک نمایشگر عریض 14.2 اینچی برای سرنشین جلو تعبیه شده تا سرعت حرکتی خودرو، شرایط و موقعیت حرکتی آن و میزان مسافتی که تا مقصد مانده به‌سرنشینان گزارش شود. اگر طی مسیر سیستم با توجه به‌سخت‌‎افزار قدرتمندی که دارد خطرات را محاسبه کند، سریعا موضوع را به‌سرنشینان گزارش می‌دهد. اگر سرنشینان حداکثر تا 120 ثانیه اقدام به‌توقف نکنند، سیستم به‌صورت خودکار سرعت را به کمترین حالت رسانده و خودرو را ظرف کمتر از 5 دقیقه متوقف می‌کند. همچنین سیستم حالت ایمنی دارد که ضربان قلب سرنشینان را محاسبه کرده و اگر سرنشینی نیاز به‌مراقبت‌های بیشتری داشته باشد، سریعا نزدیک‌ترین مرکز درمانی را پیدا کرده و سرنشین را به‌آن مرکز می‌برد. از طرفی باتوجه به‌این‌که ویروس کرونا درحال جهش است، یک سیستم فوق پاکسازی برای سیستم تهویه‌مطبوع روبوتاکسی‌های بایدو در نظر گرفته شده است. سومین ویژگی روبوتاکسی‌های بایدو این است که در مسیر، قابلیت اتصال به‌وای‌‎فای و خدمات اینترنتی برای مسافران فراهم شده است. از دیگر ویژگی‌های روبوتاکسی‌های بایدو می‌توان به‌تنظیم سرعت خودرو متناسب با سلیقه مسافران نیز اشاره کرد.
این شرکت‌ رقیبانی آمریکایی مانند ویمو متعلق به‌کمپانی آلفابت، مالک گوگل و جنرال‌موتورز دارد.
خودران بایدو چه‌ویژگی‌هایی دارد؟
همان‌طور که اشاره شد، کمپانی بایدو حدود سه‌ماه است استفاده آزمایشی از تاکسی‌های بدون راننده موسوم به‌روبوتاکسی را در این کشور آغاز کرده است. براساس اخبار منتشرشده، کمپانی تویوتا یکی از حامیان شرکت Pony است و در راستای تولید خودروهای تحت‌برند بایدو همکاری دوجانبه‌ای را با آن آغاز کرده که به‌کمک پلت‌فرم‌های تویوتا روبوتاکسی‌های بایدو ‌تولید شده است. سیستم خودران بایدو براین اساس است که هم‌اکنون باتوجه به‌قوانین سخت‌گیرانه چین مبنی بر تردد خودروهای خودران توانسته مجوز تردد در بخشی از پکن را دریافت کند که این منطقه به‌لحاظ جغرافیایی وسعتی برابر شهر منهتن دارد. همچنین مجوز تردد خودروهای خودران تجاری بایدو و پونی‌آی نیز صادر شده که تا ماه آینده میلادی می‌توانند آزمایشات خودروهای تجاری خود را آغاز کنند. سیستم خودران بایدو و پونی‌آی براساس پردازش تصویر اما مبتنی بر سنسورهای لیداری و لیزری است. مدیر بخش فناوری اطلاعات بایدو می‌گوید: «شش دوربین پیشرفته وجود دارد که یک دوربین در جلوترین نقطه خودرو و دو دوربین دیگر در بالای سقف نصب شده‌اند تا به‌خوبی محیط جلو خودرو را پوشش دهند. دو دوربین دیگر در آینه‌های جانبی جاسازی شده تا محیط اطراف را به‌خوبی و با وضوح و محاسبات دقیق پایش کنند. یک دوربین هم در بخش عقب خودرو تعبیه شده است.
تصاویر ارسال‌شده از دوربین‌ها به ECU آنلاین بوده و براساس محاسباتی است که سنسورهای لیداری و نسل جدید سنسورهای لیزری انجام می‌دهند. دقت محاسبات این سیستم نسبت به‌سیستم‌هایی که در خودروهای تسلا و محصولات خودروسازان اروپایی وجود دارد تا 12 درصد بالاتر است.» این مدیر بخش فناوری اطلاعات بایدو به‌تغییراتی در بخش سخت‌افزاری سیستم اشاره دارد. اما مکانیزم کارکرد سیستم خودران براساس هوش ‌مصنوعی بوده که یک پلت‌فرم جدیدی برای آن راه‌اندازی شده که حلقه‌های امنیت آن را نیز بالاتر برده و درنتیجه به‌لحاظ امنیتی نیز درسطح بالایی قرار دارد. درحقیقت سیستم خودران پیشرفته‌ای که توسط تسلاموتورز، مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و، گروه فولکس‌واگن، ولوو و فورد توسعه داده شده، خودران سطح 5 است. بایدو و پونی‌آی به‌خودران سطح چهار دست‌یافته‌اند که هوش ‌مصنوعی این سیستم، از جدیدترین نسل خود یعنی پایش لحظه‌ای، اقداماتی برای مواقع ناگهانی و محاسبات آنی بهره می‌برد.
در این زمینه با توجه به‌گفته‌های مدیر بخش فناوری اطلاعات بایدو، یکی از چالش‌هایی که خودروهای خودران با آن مواجه هستند، تغییر مسیر و عدم‌پایش شرایط اضطراری مانند ترافیک و حجم ترافیک است. در این سیستم مهندسان بایدو و پونی‌آی موفق شده‌اند با استفاده از نسل جدید سنسورهای لیداری و لیزری، پایش لحظه‌ای و آنی را به‌خوبی و با دقت بالا برای ECU به‌وجود آورند. فرمان الکتریکی، کنترل‌کننده سرعت خودرو، سیستم ترمز اضطراری و سیستم جلوگیری از تصادف درمجموعه کنترلرهای این سیستم قرار دارند و سال 2020 بود که موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ایالات‌متحده IIHS در مقاله‌ای تخصصی به‌ عدم‌پایش آنی و لحظه‌ای و حتی عدم‌پایش چند بخش در زمان رانندگی توسط سیستم‌های خودران هشدار داده بود که با توجه به‌این موضوع میزان تصادفات ناشی از حرکت خودرو خودران افزایش می‌یابد. بر این اساس پلت‌فرم جدید کمپانی بایدو و پونی‌آی این معضل را تا حدودی برطرف کرده‌اند. زیرا در زمان اضطراری و عدم‌پایش چندوجهی موقعیت حرکت خودرو، خودرو با کمترین سرعت به‌حرکت خود ادامه داده و درصورت نیاز، هشدارهایی به‌مسافران می‌دهد و در مسیر متوقف می‌شود.

آینده صنعت‌خودرو در چه مسیری قرار دارد؟
دانگ، مدیر ارشد ایمنی خودروهای بایدو درباره آینده این صنعت می‌گوید: «ما رقبای قدرتمندی داریم که از میان آن‌ها می‌توانم به‌ویمو متعلق به‌کمپانی آلفابت، مالک گوگل و جنرال‌موتورز اشاره کنم که پیشرفت آن‌ها در این زمینه بسیار چشمگیر است. از سال 2012 به‌بعد اوبر به‌ما ثابت کرد که آینده صنعت حمل‌ونقل و به‌تبع آن خودرو، در گرو خودران‌هاست. اگرچه موسسه‌های ایمنی بزرگی مانند NHTSA، IIHS، یوروانکپ و سی‌انکپ هشدارهای خود را درباره نگرانی از گسترش خودران‌ها مطرح می‌کنند، اما تا سال 2025 باید انتظار فراگیر شدن این سیستم را در صنعت‌خودرو جهان داشت و ما نیز به‌عنوان بخشی از این تحول سعی می‌کنیم پیشرفته‌ترین سیستم را با بهترین خدمات به‌جهان ارائه کنیم.»



منبع

آیا می‌توان به‌هوش مصنوعی اعتماد کرد؟
وی‌دانگ، مدیر ارشد ایمنی خودروهای بایدو درباره اعتماد به‌هوش‌ مصنوعی می‌گوید: «ورود هوش مصنوعی به‌صنعت حمل‌ونقل آن را به‌طور فزاینده‌ای متحول کرده است. زیرا استفاده از خودروهای بدون راننده در خیابان‌ها چند مزیت برای جامعه دارد. درواقع باتوجه به‌رفتارهای استاندارد و حساب‌شده خودرو، تعداد تصادف‌های شدید در خیابان‌ها به‌دلیل رانندگی خطرناک انسان‌ها و خواب‌آلودگی آن‌ها کمتر می‌شود. بر این اساس شمار مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادف با خودرو کاهش می‌یابد.» اما با دقت و تمرکز در ‌ویدئوهای تست‌شده خودروهای بایدو درمی‌یابید که گفته‌های دانگ تناقض‌های شدیدی با آن دارد. زیرا این شرکت درحال حاضر تست‌های جاده‌ای و خیابانی خودروهای خودران را به‌همراه یک کارشناس شروع کرده و هوشمندترین تاکسی بایدو موسوم به‌آپولو روبوتاکسی است که با بهینه‌سازی سخت‌افزاری و البته بخشی از هوش‌ مصنوعی می‌توان رانندگی بدون راننده را شاهد بود. البته دانگ به‌این موضوع هم اشاره کرده که تمام شرایط اضطراری و موقعیت‌های ناگهانی مانند عبور ناگهانی عابرپیاده یا تغییر مسیر ناگهانی یک دوچرخه‌سوار یا برخورد خودرو با خودرو در این سیستم تعریف شده و با توجه به‌دوربین‌های پیشرفته و نسل جدید سنسورهای لیداری تمام این شرایط به‌خوبی و با دقت بالا برای ECU قابل محاسبه است.