ورود دلالان به تجارت پرسود سوخت با خرید یک خودرو تجاری!

قاچاق سوخت؛ انگیزه برخی متقاضیان خرید
وی ازسوی‌دیگر موضوع درآمدزایی این خودروها را مطرح و عنوان کرد: «پیش از این افرادی که به این حوزه وارد می‌شدند، با تمام شرایط آن کنار می‌آمدند. چراکه علاقه خاصی به این کار داشتند. حتی در زمان جنگ بسیاری از این افراد فارغ از بحث درآمدزایی به کار خود ادامه دادند.» وی تصریح کرد: «درحال‌حاضر اما بسیاری از افرادی که نسبت به خرید این خودروها اقدام می‌کنند، به‌دنبال راهی هستند تا به‌سادگی درآمدهای کلان از این خودروها به دست بیاورند.» وی تصریح کرد: «دلالان کامیون و کشنده بدون استفاده از این خودروها، در ماه حدود 200میلیون‌تومان از طریق قاچاق و فروش سوخت درآمد داشته و تمایلی به کار با خودروهای خود ندارند. زیرا بدین ترتیب سود بیشتری در مقایسه با بارگیری و باربری عادی نصیب آن‌ها می‌شود که به‌طور قطع این موضوع درآینده مشکلات بسیاری را برای این صنعت به همراه خواهد داشت.»



منبع

ضرورت سختگیری بیشتر برای فروش تجاری‌ها
باتوجه به این‌که امروز شرایط در بخش حمل‌ونقل بار در کشور به شدت حساس شده و به مرحله بحران رسیده، به نظر می‌رسد باید بیش‌از پیش برای این حوزه محدودیت اعمال شود. به‌گفته این فعال حوزه حمل‌ونقل کشور، شرایط فروش این خودروها باید سخت‌تر شود تا هر فردی نتواند به سادگی وارد صنعت حمل‌ونقل کشور شود و تحت عنوان صوری راننده، خودرو دریافت کند، اما به قاچاق سوخت بپردازد. وی اظهار کرد: «به‌عنوان‌مثال هنگام فروش این خودروها باید از متقاضیان کارت هوشمند فعال، سابقه کار و بارنامه درخواست کنند. اگر این فرد راننده‌ای است که واقعا در این صنعت فعالیت کرده باید بارنامه در وزارت راه داشته باشد.» وی توضیح داد: «این صنعت نیاز به سختگیری‌های بیشتری دارد تا دلال‌بازی از این بخش حذف شود.» وی ادامه داد: «بسیاری از خریداران خودروهای سنگین نه‌تنها در این بخش فعالیتی ندارند، بلکه تنها به منظور قاچاق و دلالی سوخت این خودروها کار خود را آغاز می‌کنند.»
هجوم دلالان قیمت‌ها را افزایش می‌دهد
وی همچنین به تاثیر ورود دلالان و قاچاقچیان در این صنعت بر قیمت خودروها نیز اشاره کرد و گفت: «قیمت کامیون و کشنده درحال‌حاضر کاذب است و قیمت واقعی آن‌ها مشخص نمی‌شود، چراکه هجوم دلالان تقاضا برای این خودروها را افزایش داده و سبب گرانی بی‌مورد این خودروها شده است.» وی اظهار کرد: «در واقع فعالان واقعی این صنعت چندان تمایلی به خرید این خودروها با قیمت‌های فعلی ندارند، اما موضوع سوخت و حضور دلالان و قاچاقچیان است که قیمت این خودروها را به این‌جا رسانده و قیمت آن‌ها را به طرز چشمگیری افزایش داده است.» وی توضیح داد: «در جنوب و غرب کشور متاسفانه با خرید این خودروها، سوخت را قاچاق می‌کنند. افراد بسیاری این خودروها را با قیمت 8میلیارد تومان یا بیشتر خریداری می‌کنند، اما از آن استفاده‌ای نمی‌کنند و تنها به منظور برخورداری از سوخت آن حاضر به پرداخت این هزینه‌ها هستند.»

به گزارش «اخبار خودرو»، مشکلات در بخش خودروهای تجاری کشور در مقایسه با خودروهای سواری به‌مراتب بیشتر است، اما تمرکز روی خودروهای سواری باعث شده مسائل سواری‌ها بیشتر شنیده شود. ازجمله موضوعاتی که حوزه خودروهای تجاری به‌ویژه بخش باری را در این سال‌ها با مشکل مواجه کرده، ورود دلالان به بازار این خودروهاست؛ دلالانی که وارد طرح‌های نوسازی شدند و این طرح‌ها را با وقفه مواجه کردند و حالا حضور آن‌ها به دلالی در سوخت و قاچاق گازوئیل رسیده است. به‌گفته یکی از فعالان صنعت حمل‌ونقل کشور، به اندازه‌ای قاچاق سوخت از طریق خرید خودروهای سنگین آسان است که بسیاری از این افراد حاضرند هزینه‌های میلیاردی برای خرید این خودروها و استفاده از سوخت آن‌ها را متحمل شوند.
خرید خودرو تجاری با غربالگری آسان!
آن‌طورکه کارشناسان و فعالان صنعت حمل‌ونقل کشور بیان کرده‌اند، درحال‌حاضر این صنعت فضای مناسبی را برای حضور دلالان فراهم کرده است. بر این اساس، بسیاری از افرادی که به‌نام راننده و مالک خودروهای سنگین وارد این حوزه می‌شوند، به دنبال راهی برای درآمدزایی کلان بدون هیچ‌گونه فعالیت در این بخش هستند. اما آن‌چه قبل از هر چیز راه را برای حضور دلالان به این صنعت باز کرده، نبود قوانین درست برای مشارکت در این حوزه است.
در همین زمینه، یکی از فعالان این صنعت با مقایسه شرایط خرید خودروهای سواری و مدل‌های تجاری، گفت: «برای فروش خودروهای سواری باید مدارک بسیاری ارائه کرد ازجمله آن‌که شخص متقاضی نباید پلاک فعال در اختیار داشته باشد و طی 48ماه گذشته هم نباید از خودروسازان داخلی محصولی خریداری کرده باشد. درحالی‌که قیمت خودروهای سواری 200میلیون تومان است.» وی افزود: «در همین راستا، عرضه بورسی و سامانه یکپارچه وزارت صمت نیز برای خرید خودرو فعال شد. حالا چطور می‌شود که تنها با برخورداری از یک گواهینامه پایه یک در سن 18سالگی هر فردی می‌تواند کامیون و خودروهای سنگین را خریداری کند و هیچ محدودیتی برای این افراد قائل نیستند.» وی افزود: «زمانی‌که یکی از تجاری‌سازان خودروهای خود را به فروش می‌رساند، تنها 18سال تمام و داشتن گواهینامه کافی است. درحالی‌که برای خودروهای سواری به‌رغم حساسیت کمتر، محدودیت بیشتری در نظر گرفته می‌شود.»