واکنش قطعه‌سازان جهانی به افزایش بهای انرژی

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروسازان آلمانی شاید منابع تامین انرژی خود را پیدا کرده باشند اما قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان بسیاری هستند که با فشار هزینه‌ها روبه‌رو شده‌اند و این موضوع زنگ خطر اختلال در زنجیره تولید طی فصل زمستان را به‌صدا درآورده است. هر روز بر تعداد قطعه‌سازان و تامین‌کنندگانی که از خودروسازان درخواست بازنگری در قراردادهای قبلی را دارند، افزوده می‌شود. این قطعه‌سازان می‌خواهند در بند مربوط به انرژی قراردادهایشان تجدیدنظر شود تا بتوانند افزایش هزینه‌ها را پوشش دهند. ب‌ام‌و، گروه فولکس‌واگن و مرسدس‌بنز اظهار کرده‌اند منابع انرژی خود را تامین کرده‌اند اما اگر شبکه تامین قطعات با اختلال مواجه شود خطوط تولید می‌تواند با خطر تعطیلی مواجه شود. مدیر بخش خرید فولکس‌واگن در کنفرانس قطعه سازان در ولفسبورگ گفت: «اگر به خاطر نبود یک قطعه نتوانیم خودرو تولید کنیم، همه ضرر خواهیم کرد.»
با افزایش 10برابری هزینه‌های انرژی و همچنین فرارسیدن زمان تعهد قرارداد انرژی که از اول ژانویه اجرایی می‌شود، شرکت کرون سولینگن که تولیدکننده فلزات و پلاستیک‌های قالب‌گیری و تامین‌کننده قطعات مربوط به صنایع خودرو و الکترونیک است، به دنبال بازنگری در قراردادهای خود بوده و این در حالی است که زمان نیز به‌سرعت می‌گذرد.
مدیر فروش این شرکت می‌گوید: «با افزایش هزینه مواد خام درخواست بازنگری در برخی بندهای قرارداد خود را داریم اما مهم‌ترین نکته مربوط‌به هزینه‌های انرژی است. اگر مشتریان ما نتوانند در این موضوع کمکی کنند نمی‌توانیم ادامه دهیم. در این صورت قراردادها را لغو خواهیم کرد.»
اکثر مشتریان این کمپانی ۱۱۲ساله تامین‌کنندگان بزرگ زنجیره تامین خودرو مانند بوش هستند. این شرکت‌ها همگی مشغول محاسبه دقیق تاثیر انرژی و برق بر قیمت محصولاتشان هستند تا بتوانند درباره قراردادهای خود از نو گفت‌وگو کنند. بوش مانند ب‌ام‌و هرگونه گفت‌وگو درباره قراردادهای موجود را رد کرده و مرسدس‌بنز نیز پاسخی به سوالات رسانه‌ها دراین‌باره نداده است. فولکس‌واگن هم می‌گوید در حال گفت‌وگو با تامین‌کنندگان و قطعه‌سازان درباره راه‌حل‌های مشترک است اما به جزئیات آن اشاره‌ای نمی‌کند. دولت آلمان هنوز برنامه‌های خود را برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و عدم تاثیر افزایش بهای انرژی بر آن‌ها اعلام نکرده اما به احتمال زیاد از مکانیسمی برای محدود کردن قیمت‌ها استفاده خواهد کرد و مشوق‌ها و تخفیف‌هایی را برای این شرکت‌ها در نظر خواهد گرفت. اگرچه قراردادهای موجود در زنجیره تامین قطعات خودرویی معمولا شامل بندهایی هستند که قیمت‌ها را براساس هزینه‌های مواد خام تنظیم می‌کنند اما چنین چیزی درباره بندهای مربوط به بهای انرژی مرسوم نیست. این موضوع می‌تواند مشکل‌زا باشد زیرا محاسبه تغییرات بهای انرژی امری پیچیده است و تامین‌کنندگان باید جزئیات مربوط به حاشیه سود، فرایند تولید و قراردادهای انرژی را افشا کنند.



منبع