واکنش ایلان ماسک به دادگاه توئیتری

شرکت توئیتر در یک شکایت جداگانه از دادگاه ایالت دلور خواست که یک دادرسی چهار روزه برای بررسی این شکایت را در ماه سپتامبر مقرر کند. پاراگ آگراوال، مدیرعامل توئیتر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خطاب به‌کارمندان این شرکت تلاش کرد درمورد آینده شغلی به‌آن‌ها اطمینان دهد.

کارشناسان حقوقی براساس اطلاعات علنی و موجود پیش‌بینی می‌کنند که توئیتر درموقعیت بهتری است. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که توئیتر درشکایت خود استدلال‌های قوی ارائه داده است که نشان می‌دهد دلیل فسخ این معامله پشیمانی خریدار است و شواهدی که درشکایت درج شده است به‌توئیتر کمک می‌کند دادگاه را قانع کند که به‌نفع تکمیل معامله رای دهد.



منبع

ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان روز ۱۷ تیر اعلام کرد چون شرکت توئیتر برخلاف توافق دو طرف اطلاعات مربوط به‌حساب‌های کاربری جعلی در این شبکه اجتماعی را در اختیار او قرار نداده است، معامله را فسخ می‌کند.

ماسک از دادگاه خواسته است تاریخ محاکمه را زودتر از اواسط فوریه سال آینده تعیین نکند. شرکت توئیتر روز سه‌شنبه ۲۱ تیر از ایلان ماسک به‌دلیل فسخ معامله ۴۴ میلیارددلاری برای خرید این شبکه اجتماعی شکایت کرد و از دادگاهی در ایالت دلور خواست به او دستور دهد که این معامله را براساس توافق دو طرف (۵۴.۲ دلار برای هر سهم شرکت توئیتر) قطعی کند.

الکس اسپیرو، وکیل ماسک گفته است که پیشنهاد توئیتر بر این فرض نادرست استوار است که تاریخ خاتمه قرارداد ادغام توئیتر با ماسک ۲۴ اکتبر است.

ایلان ماسک در واکنش به‌شکایت توئیتر در دادگاه «دلاویر»، از این دادگاه خواسته است تا پرونده ۴۴ میلیارد دالری توئیتر را رد کند. «ای‌بی‌سی نیوز» روز شنبه، ۱۶ جولای گزارش داده است که ماسک استدلال کرده که بازه زمانی مشخص‎‌شده از سوی توئیتر برای فرستادن پرونده به‌دادگاه در سپتامبر عملی نیست.

او در بخشی از این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری «رویترز» قرار گرفته است، نوشت: «ما از نظرات خود در دادگاه دفاع خواهیم کرد و معتقدیم که در این دعوای حقوقی پیروز خواهیم شد.»

علاوه‌بر این، شرکت توئیتر ماسک را به‌خرید پنهانی سهام این شرکت بین ماه‌های ژانویه و مارس امسال بدون ارائه این اطلاعات به‌نهادهای ناظر بر فعالیت شرکت‌های مالی متهم کرده است. ارزش سهام توئیتر روز سه‌شنبه ۴.۳ درصد افزایش یافت و به‌حدود ۳۴ دلار رسید. ولی در اواخر آوریل که هیات‌مدیره توئیتر پیشنهاد ایلان ماسک را پذیرفت، ارزش سهام این شرکت بالای ۵۰ دلار بود.

این پرونده به‌احتمال فراوان به‌یکی از بزرگ‌ترین دعاوی حقوقی در تاریخ بازار مالی آمریکا بدل خواهد شد و حتی ممکن است عرف و زبان رایج در قراردادهای مالی را متحول کند.

ماسک ادعا کرده که توئیتر نتوانسته تعداد حساب‌های جعلی را در این پلت‌فرم فاش کند. توئیتر گفته است که پنج درصد از کاربران فعال در این شبکه ربات هستند؛ اما ماسک این رقم را باور ندارد.

پس از آن‌که ماسک اعلام کرد از معامله خرید کنار می‌رود، توئیتر از وی شکایت کرده تا او را به‌تکمیل خرید این شرکت وادار سازد.

او در عین حال ادعا کرد که «کناره‌گیری اعضای هیات‌مدیره» به‌معنای عدم‌پیشبرد فعالیت‌های شرکت به‌شکل عادی و مستمر خواهد بود. شرکت توئیتر در واکنش به‌سخنان او گفت که در جریان مذاکرات برای نهایی کردن معامله این عبارت‌ها را از متن قرارداد حذف کرده است. ماسک تاکنون درمورد شکایت شرکت توئیتر به‌مراجع قضایی اظهار نظر نکرده است.

دادگاه دلاویر تعیین خواهد کرد که آیا ماسک همچنان موظف به‌خرید توئیتر است یا این‌که به‌دلیل عدم ارائه اطلاعات درخواست‌شده از توئیتر، حق خروج از قرارداد خرید این شرکت را دارد.

شرکت توئیتر افزود که در مورد حساب‌های کاربری جعلی و اسپم اطلاعات بیشتری در اختیار ماسک قرار نداده است؛ چراکه نگران بوده او پس از بر هم زدن این معامله قصد دارد یک شبکه اجتماعی رقیب راه‌اندازی کند.

شرکت توئیتر در بخشی از شکایت خود می‌گوید: «ظاهرا آقای ماسک فکر می‌کند برخلاف همه که مشمول قوانین ایالت دلور در مورد معاملات هستند، آزاد است نظرش را تغییر دهد و شرکت ما را تخریب کند. فعالیت آن را مختل و ارزش سهامداران را نابود کند و معامله را به‌هم بزند!»

شرکت توئیتر در شکایت خود «یک فهرست طولانی» از نقض مفاد این معامله توسط ایلان ماسک را به‌دادگاه ارائه کرده و ادعا می‌کند که این اقدامات ماسک به‌شدت به‌فعالیت و ارزش مالی این شرکت لطمه زده است.

توئیتر در شکایت خود به‌دادگاه یادآوری می‌کند که دلایل ارائه‌شده از سوی ماسک تنها «بهانه» است و هیچ اعتباری ندارد و دلیل اصلی تغییر تصمیم او کاهش ارزش سهام در بازار بورس در ماه‌های اخیر و به‌خصوص ارزش سهام شرکت‌های فناوری دیجیتال است. از زمان انتشار خبر خرید توئیتر توسط ایلان ماسک ارزش سهام شرکت خودروسازی تسلا که مهم‌ترین منبع ثروت ماسک است حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.