هزینه استفاده از اسکوتر اشتراکی؛ هر 10دقیقه ۱۵هزارتومان !

مهم‌ترین مانع توسعه اسکوترهای برقی اشتراکی تغییر باور مدیران شهری است!
هر خودرو به ازای هر ۴کیلومتر پیمایش یک کیلوگرم گاز CO2 تولید می‌کند. البته در کشورهای پیشرفته سفرهای زیر ۵کیلومتر با وسایل نوین حمل‌ونقل مانند دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی اشتراکی که زیرمجموعه حمل‌ونقل پاک است، صورت می‌گیرد. شهر تهران به مساحت ۷۰۰کیلومتر دارای ۲۰میلیون سفر روزانه است. درحالی‌که ۴۰درصد سفرهای روزانه زیر ۵کیلومتر شهروندان در این شهر معادل ۸میلیون سفر روزانه است. مهدی حسن‌زاده، عضو هیات‌مدیره استارت‌آپ «رورو» معتقد است: «اگر بخش کوچکی از سفرهای روزانه به سمت شیوه‌های حمل‌ونقل پاک مانند استفاده از دوچرخه یا اسکوتر سوق داده شود، کمک بزرگی در کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت و بهبود هوای شهر خواهد بود.» وی گفت: «مهم‌ترین مانع توسعه اسکوترهای برقی اشتراکی؛ تغییر باور مدیران شهری است که همچنان استفاده از اسکوتر برقی و دوچرخه در حمل‌ونقل پاک شهری در باور آنها شکل نگرفته است، زیرا اگر به این موضوع باور داشته باشند، از این وسایل نقلیه حمایت بیشتری می‌کنند.» وی در ادامه افزود: «مهم‌ترین انتظار از بخش عمومی و دولتی، تسهیل‌گری به‌صورت حمایت‌های مستقیم مالی یا حمایت معنوی مانند ارائه مجوزها و کاهش بوروکراسی است. درحال‌حاضر به بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، یارانه تعلق می‌گیرد. باتوجه به قیمت هر دستگاه اسکوتر، شهروندان نباید تمام هزینه‌های جابه‌جایی را بپردازند بلکه نهادهای عمومی و دولتی باید بخشی را پرداخت کنند. زیرا اسکوترها به کاهش آلودگی هوا کمک می کنند.»
نحوه استفاده از اسکوترهای اشتراکی چگونه است؟
در این باره مریم نادری، مدیر اداره توسعه حمل‌ونقل موتوری پاک در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای خودرو» درباره روند شروع فعالیت اسکوترهای اشتراکی در تهران گفت: «ایده اسکوتر به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل سال ۱۳۹۸ در شهر تهران شکل گرفت، اما به‌صورت جدی ابتدای سال ۱۴۰۰ با فعالیت این وسایل‌نقلیه در مناطق محدودی مانند پارک‌ها و فضاهای تفریحی آغاز شد.» او افزود: «اسکوتر یکی از ابزارهای حمل‌ونقلی است که در تمام کشورها به‌عنوان حمل‌ونقل سبک استفاده می‌شود. پس باتوجه به اینکه باتری و شارژباتری در اسکوترها در دسترس است، از آن به عنوان حمل‌ونقل پاک یاد می‌شود.» مدیر اداره توسعه حمل‌ونقل موتوری پاک با اشاره به اینکه استفاده از اسکوتر در مسافت‌های کوتاه و به صورت انفرادی انجام می‌شود، درخصوص نحوه استفاده از اسکوترها گفت: «برای استفاده از اسکوترها باید اپلیکیشن اختصاصی آنها نصب شود تا پرداخت مبلغ اندکی بتوان آنها را شارژ کرد. کاربران با استفاده از اپلیکیشن می‌توانند به دستگاه‌های محدوده خود دسترسی داشته باشند، قفل دستگاه را باز و بسته کرده و پس از رسیدن به مقصد هزینه‌ سفر را پرداخت کنند.» مریم نادری درباره پلت‌فرم اسکوترها بیان کرد: «پلت‌فرم این سرویس به‌صورت هوشمند دارای بیمه شخص‌ثالث، بیمه استفاده‌کننده و بیمه سرقت است. هزینه اسکوترها در ابتدای استفاده ۱۰هزار تومان است که هر 10دقیقه استفاده ۱۵هزارتومان هزینه دارد.» مریم نادری با اشاره به اینکه شهروندانی که اپلیکیشن را نصب کنند و ثبت‌نام اولیه را انجام دهند، می‌توانند از این سرویس به‌عنوان وسیله‌نقلیه پاک استفاده کنند، تصریح کرد: «درحال‌حاضر این وسیله در پارک لاله، پارک پلیس و منطقه 12 تهران برای گردشگران مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین کارشناسان اسکوترهای اشتراکی در طول روز به تمام سوالات شهروندان پاسخ می‌دهند.» وی در انتها افزود: «تعمیر و نگهداری اسکوترهای اشتراکی باتوجه به نوع قرارداد برعهده شرکت‌های پیمانکار است.»



منبع

به گزارش «اخبار خودرو»،اگر به تکنولوژی و وسایل‌نقلیه به‌روز علاقه‌مند باشید، به احتمال زیاد با اسکوترهای برقی آشنا هستید. این وسیله دوستدار محیط‌زیست و راحت، در سال‌های اخیر با استقبال چشمگیری از سوی شهروندان مواجه شده است. با گسترش سریع اسکوترهای برقی، ممکن است این تصور ایجاد شود که اسکوترهای برقی یک پدیده نسبتا جدید هستند. اولین الگوی موتورسیکلت برقی که درنهایت به ساخت اسکوترها ختم شد، در سال 1895 ابداع شد. در ادامه به بررسی عملکرد اسکوترهای اشتراکی در تهران می پردازیم.

اسکوترها، کاهش‌دهنده دی‌اکسید کربن در جهان!
شاید برخی افراد اسکوتر را به‌عنوان وسیله ورزش کودکان و نوجوانان بشناسند، اما بزرگسالان هم می‌توانند از این وسیله دوچرخ برای تفریح یا حتی رفت‌وآمدهای روزانه شهری استفاده کنند، به شرط اینکه اسکوترهای ویژه ‌خود را داشته باشند. مدتی‌ است که در بعضی نقاط شهر تهران، اسکوترهای اشتراکی و جوانانی را می‌بینیم که از آنها استفاده می‌کنند. اسکوترها برای محیط‌زیست آلودگی ایجاد نمی‌کنند و آلودگی صوتی نیز ندارند. دسترسی سریع، کاربری آسان و عدم نیاز به گواهینامه برای راندن از مزایای استفاده از اسکوترهای اشتراکی هستند. درحال‌حاضر بیش‌از ۲۱/۵میلیون سفر کوتاه درون‌شهری در سال با اسکوترهای برقی اشتراکی در جهان انجام می‌شود و این وسایل حمل‌ونقل هرساله از انتشار ۸،۲۰۰ تن‌دی‌اکسیدکربن جلوگیری می‌کنند. در این باره چندی قبل یک‌کارشناس ارشد شرکت دوچرخه‌ و اسکوتر اشتراکی در تهران گفت: «هدف ما این نیست که دوچرخه‌سوارها را اسکوترسوار کنیم بلکه باید به‌عنوان ‌2محصول متفاوت به آنها نگاه کرد. اسکوتر با شارژ کامل حدود 4ساعت کار می‌کند. البته ایستگاه‌های اسکوتر به‌دلیل نیاز به شارژ از ایستگاه‌های دوچرخه مجزا خواهند بود و باتری‌های یدکی هم برای استفاده در دسترس است.» محمدامین جعفری با تاکیدبر اینکه کاربران دوچرخه‌ها بیمه می‌شوند و این موضوع شامل کاربران اسکوتر هم خواهد بود، افزود: «باید هم اسکوترها و هم لوازم یدکی موردنیاز آنها به میزان کافی تامین شود تا بتوان پروژه را شروع کرد. امیدواریم در نیمه‌دوم سال بتوانیم این کار را انجام دهیم. کسانی که با دوچرخه و اسکوتر اشتراکی آشنا هستند، آن را به‌صورت یک محصول جدید می‌بینند و با محدودیت‌های دوچرخه‌سواری در شهر هم آشنا هستند.»