نیمی از خودروهای پایتخت به مراکز معاینه‌ فنی مراجعه نمی‌ کنند

مراکز معاینه‌فنی در تهران، فاقد صف انتظار هستند

وی افزود: «وسایل نقلیه‌ای که معاینه‌فنی نداشته باشند به‌صورت روزانه جریمه می شوند.» وی تصریح کرد: «درحال‌حاضر روزانه بالغ‌بر ۱۲هزار وسیله‌نقلیه جریمه می‌شوند. طبق آخرین آمار از اول سال تاکنون یک‌میلیون و دویست هزار مورد جریمه برای خودروهای فاقد معاینه‌فنی ثبت شده است.»

همچنین جانشین پلیس راهور انتظامی کشور درخصوص جریمه خودروهای فاقد معاینه‌فنی گفت: «از سال ۹۴ سامانه سیمفا راه‌اندازی و اطلاعات تمام خودروها در خصوص معاینه‌فنی در این سامانه متمرکز شده است. برهمین اساس عمدتا جریمه خودروهای فاقد معاینه‌فنی به وسیله دوربین‌ها در تهران و برخی شهرهای بزرگ انجام می‌شود.» سردار سیدتیمور حسینی ادامه داد: «همه خودروهایی که بیش‌از چهار سال از تاریخ تولید آنها سپری شده است، مشمول معاینه‌فنی هستند.»

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران ادامه داد: «کمتر از 50درصد خودروهای تهرانی به مراکز معاینه‌فنی پایتخت مراجعه می‌کنند. یکی از راهکارهای مقابله با تشدید آلودگی هوا در ماه‌های پیش‌رو اخذ معاینه‌فنی برتر از مراکز معاینه‌فنی است، شهروندان می‌توانند خارج از الزامات قانونی معاینه‌فنی سالانه به منظور اطمینان از سلامت خودرو، چند مرتبه در سال به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کنند.»

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران با بیان اینکه از شهروندان درخواست می‌شود که باتوجه به آغاز فصل سرما و تشدید آلودگی هوا در ماه‌های آتی به منظور پیشگیری از ورود به شرایط اضطرار آلودگی هوا، هرچه سریع‌تر نسبت‌به کنترل وضعیت آلایندگی خودرو با مراجعه به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران اقدام کنند، گفت: «مراجعه خودروها به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران پیش از آغاز سرما و ورود به شرایط بحرانی آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال به عنوان یکی از اقدامات موثر و پیشگیرانه در راستای کاهش آلودگی هواست. به همین منظور خودروهایی که از اعتبار معاینه‌فنی آنها دو تا سه ماه باقی مانده است نیز می‌توانند به منظور کنترل آلایندگی خودرو، زودتر به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران مراجعه کنند.»

مفیدی با بیان اینکه مراکز بیهقی، نیایش، دماوند، شهید آبشناسان، سراج، خاوران، امام‌رضا (ع)، شهدای زمان‌آباد، بعثت، فداییان‌اسلام و ایران‌خودرو از ساعت 7:30 تا 17 و مراکز شقایق، شهید چمران، الغدیر، چیتگر، ابوذر و کلیه واحدهای سیار از ساعت 7:30 لغایت 16:15 ارائه خدمات دارند، ادامه داد: « البته از شهروندان درخواست می‌شود باتوجه به اینکه تعدادی از مراکز در روزهای تعطیل فعال هستند و ساعت کاری مراکز در روز پنجشنبه با سایر روزها متفاوت است، جهت اطمینان از آخرین وضعیت کاری مراکز، به سایت ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران به آدرس inspection.tehran.ir مراجعه کنند.»

وی گفت: «افرادی که شماره تلفن همراه آنها در سامانه ثبت نشده یا تغییر کرده است باید برای به‌روزرسانی و ثبت شماره جدید اقدام کنند تا در صورت اعمال قانون با دریافت پیامک‌ها مطلع شوند.»



منبع

در سال‌های اخیر، داشتن معاینه‌فنی برای خودرو الزامی‌ شده ‌است و افرادی که وسیله‌نقلیه دارند، باید از این قانون پیروی کنند. معاینه‌فنی، یک آزمون برای بررسی ایرادها و مشکلاتی است که شاید برای خودرو به وجود آمده باشد. بخشی از این معاینه مربوط به سیستم فنی خودرو است که از بروز حادثه و تصادفات پیشگیری می‌کند و بخش دیگر آن مربوط به تست آلایندگی و کنترل آلودگی هواست. داشتن معاینه‌فنی نشان‌دهنده سالم بودن خودرو است. با داشتن این برگه خیال‌تان از بابت نبود مشکلات و تاثیر آن بر دیگر بخش‌ها ازجمله کاهش مصرف سوخت نیز راحت خواهد بود. معاینه‌فنی با صدور گواهی سلامت فنی و ظاهری خودرو تایید می‌شود. بر این اساس معاینه‌فنی برای خودروهایی که بیش‌از ۴ سال دارند مانند بیمه شخص ثالث الزامی ‌است البته خودروهای وارداتی که مدل قبل از سال ۲۰۱۶ هستند نیز باید معاینه‌فنی داشته باشند.

سیدرضا مفیدی درباره وضعیت مراجعات به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران اظهارکرد: «با ظرفیت ایجادشده در شهر تهران و مدیریت توزیع مراجعات در طول سال، خوشبختانه درحال‌حاضر مراکز، فاقد صف انتظار هستند و شهروندان می توانند در کمترین زمان از خدمات این مراکز بهره‌مند شوند.»

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آلودگی هوا در فصول سرما در شهر تهران انجام معاینه‌فنی برتر و شرایط سختگیرانه پایش آلایندگی خودروهاست، گفت: «در هفت ماهه امسال18درصد خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران معاینه‌فنی برتر گرفتند.»

سردار حسینی با بیان اینکه مالکان وسایل نقلیه باید نسبت‌به انجام معاینه‌فنی و دریافت مجوز مربوطه اقدام کنند، بیان کرد: «جریمه روزانه خودروهای فاقد معاینه‌فنی به‌صورت پیامک به افراد اعلام می‌شود.»

جریمه روزانه خودروهای فاقد معاینه‌فنی به صورت پیامک اعلام می شود

به‌گفته مفیدی شهروندان جهت مدیریت زمان و به حداقل رساندن معطلی می‌توانند با استفاده از سیستم نوبت‌دهی اینترنتی با تعیین وقت‌قبلی به مرکز موردنظر مراجعه کنند. این سامانه درحال‌حاضر از طریق وبسایت تهران من در دسترس است.