مهندسی نوین مرسدس‌‎بنز در میان بلند قامتان

طراحی کابین و امکانات
تمام تغییرات طراحی را نمی‌توان به‌ظاهر این ریزجثه اسپرت محدود کرد؛ چراکه به‌خوبی زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز در کابین GLA دیده می‌شود. در نسخه‌های استاندارد، دو صفحه‌نمایشگر 7 اینچی که شامل کلاستر و نمایشگر میانی داشبورد می‌شود به‌همراه سه دریچه کروی‌شکل و کنسول شناور و استفاده از LED های نواری، فضای داخلی مدرن اما هیجان‌انگیزی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. همچنین امکان نصب دو صفحه‌نمایشگر 10.25 اینچی وجود دارد تا در کنار مواردی همچون چرم باکیفیت آلکانترا، قطعات تزئینی کروم و آلومینیومی و LED های نواری برای نورپردازی، کابین لاکچری و جذابی فراهم شود. همچنین در مدل اسپرت و عملکردی این مدل یعنی GLA35 AMG امکان نصب قطعات تزئینی کربن و پوشش جیر نیز وجود دارد. به‌لطف فاصله محوری 2729 میلی‌متری و موقعیت قرارگیری صندلی‌ها (که 140 میلی‌متر بالاتر از مدل A کلاس و 50 میلی‌متر بالاتر از مدل B کلاس قرار دارد) فضای پای کاملا راحت و ارگونومی بهتری برای سرنشینان فراهم شده است. سیستم کنترل فواصل، کمکی هوشمند رانندگی، کمکی فعال تغییر حرکت، کمکی فعال حفظ خطوط، کمکی فعال ترمز برای کاهش اصطکاک و سیستم اضطراری عملکردی (برای ایمنی بیشتر با کمربند ایمنی هماهنگ است)، از مهم‌ترین سیستم‌های الکترونیکی هستند که روی GLA 2021 نصب شده‌اند. علاوه‌بر این موارد امکان نصب رینگ‌های 17 تا 20 اینچی نیز روی این خودرو وجود دارد.

مهندسی نوین مرسدس‌‎بنز در میان  بلند قامتان

به گزارش «اخبار خودرو»، کمپانی مرسدس‌بنز در اوایل ماه دسامبر سال 2019 از کوچک‌ترین عضو بلندقامتان خود یعنی GLA کلاس رونمایی کرد. این خودرو که از زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز برخوردار است، با استایل فوق جذاب و اسپرت جوان‌پسند به‌بازار آمد. درواقع GLA نسل دوم برپایه و اساس پلت‌فرم جدید مرسدس‌بنز یعنی MFA2 شکل گرفته و با طراحی اسپرت، خودرویی مناسب مصارف روزانه و همچنین خانوادگی کوچک است.

مشخصات فنی
قلب تپنده مدل GLA250 را یک موتور 4 سیلندر دولیتری توربوشارژ با توان 221اسب‌بخار تشکیل می‌دهد. در نسخه قوی‌تر و پرفورمنسی این خودرو که همان GLA35 AMG است، همین پیشرانه با تغییرات بیشتر در بخش طراحی میل‌بادامک‌ها و سیستم تایمینگ متغیر، مدیریت هوشمند جرقه‌زنی و فشار بیشتر پاشش سوخت، حداکثر 306 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این گشتاور بالا مدیون بازنگری در طراحی توربو، بهینه‌سازی محفظه احتراق و سیستم فوق هوشمند تایمینگ سوپاپ‌هاست. مهندسان مرسدس برای هیجان بیشتر در زمان رانندگی یک گیربکس 8 سرعته اسپیدشفت دوکلاچه تدارک دیده‌اند تا قدرت را با مجهز ساختن به‌سامانه چهارچرخ متغیر فورماتیک، به‌تمام چرخ‌ها انتقال دهد.



منبع

با نگاهی به‌استایل GLA کلاس
درباره طراحی این خودرو باید گفت رشد کلی ابعاد آن و بهره گرفتن از اِلِمان‌های جدید طراحی، GLA را به‌کراس‌اووری خاص و نافذ بدل کرده است. همچنین افزایش 30 میلی‌متری فاصله محوری و کاهش 7 میلی‌متری طول خودرو سبب شده است شاهد خودرویی جذاب‌تر از برادر بزرگ‌ترش یعنی GLB باشیم. استفاده از فرم‌های منحنی و خطوط نرم روی بدنه و از طرفی تناسبات بی‌نظیر، کاراکتری موقر و پخته‌تر از قبل برای کوچک‌ترین کراس‌اوور اشتوتگارتی به‌ارمغان آورده است. گرافیک جدید چراغ‌های جلو، جلوپنجره 6 ضلعی به‌فرم مرسدس‌بنز، ورودی‌های هوا درون سپر و خطوط تیز روی کاپوت، ظاهری تهاجمی برای GLA فراهم آورده است. حجیم شدن گلگیرهای عقب و گرافیک زیبای چراغ‌های عقب، نمای جذابی از یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت را به‌نمایش می‌گذارد. طراحی این نسل از GLA برعهده گوردن واگنر بوده است. وی در طرح‌های قبلی خود اعلام کرده بود که فلسفه زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز بر اساس زیبایی، راحتی بیشتر سرنشینان و جذابیت هرچه‌بیشتر خواهد بود. با توجه به‌قامت 1611 میلی‌متری GLA سوار شدن به این خودرو مانند سوار شدن به‌یک اس‌یووی اسپرت است. فرمت کلی بدنه تا حدودی مشابه استایل کوپه است که این موضوع با توجه به‌رعایت اِلِمان‌های جدید طراحی در این کراس‌اوور ساب‌کامپکت به‌ضریب درگ 0.28 منتهی شده است.

مهندسی نوین مرسدس‌‎بنز در میان  بلند قامتان