مقاومت توزیع‌کنندگان و فروشندگان لنت در مقابل دریافت کد نقش

به گزارش «اخبار خودرو»،توزیع‌کنندگان و فروشندگان در مقابل دریافت کد نقش در سامانه جامع تجارت که جزو موارد الزامی وزارت صمت برای خرید و فروش قطعه به‌صورت قانونی است، مقاومت می‌کنند. مدتی است این طرح اجرایی شده و تولیدکنندگان تلاش می‌کنند به‌طور کامل آن را اجرایی کنند؛ اما با مشکلاتی مواجه می‌شوند که حل آن از حیطه اختیاراتشان خارج است. هرچند برای عدم‌اجرای این طرح مشکلات مختلفی مطرح می‌شود، اما قدر مسلم طرح شناسه و کد رهگیری جزو الزامات است و باید در هر صورت اجرایی شود.
درهمین زمینه مسعود حسن‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ کشور به‌روزنامه‌ «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «اکثر تولیدکنندگان لنت‌ترمز این اقدام را انجام داده‌اند؛ چراکه یک الزام قانونی است و همه در تلاش هستند که این طرح به‌درستی اجرا شود. اما این‌که تا چه‌اندازه تولیدکنندگان موفق بوده‌اند، بحث دیگری است.»
وی با بیان این‌که برخی تولیدکنندگان تا بیش از ۹۰ درصد در اجرای این طرح موفق بوده‌اند، اظهار می‌کند: «برخی از شرکت‌های کوچک‌تر کمی عقب‌تر هستند؛ اما همه در این مسیر گام برداشته‌اند.»
حسن‌پور با اشاره به‌راهی که می‌تواند این طرح را موفقیت‌آمیز کند، تصریح می‌کند: «باید در شبکه توزیع و عرضه هم همکاری و همراهی انجام شود.
به‌عنوان مثال تولیدکننده‌ای در سامانه جامع تجارت کد رهگیری و شناسه را دریافت و فروش خود را اعلام می‌کند. در این شرایط فردی که در بازار دارای نمایندگی است یا عمده‌فروشی و فروشگاه دارد باید وارد سامانه شده باشد و کد نقش خود را در سامانه تعریف کرده باشد. یعنی وقتی از سمت تولیدکننده فروش اعلام می‌شود، از سمــــت نماینده یا فروشنده و توزیع‌کننده خرید اعلام شود.»
دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ کشور تاکید می‌کند: «این‌گونه نیست که در زنجیره‌تامین به‌این بزرگی تنها تولیدکننده کار خود را درست انجام دهد. درواقع تولیدکننده درسامانه اعلام فروش می‌کند؛ اما وقتی در شبکه توزیع و فروش این فرآیند هنوز جدی نشده است، اختلال در کار ایجاد می‌شود. هرچند بسیاری از نمایندگان فروش کد نقش را تعریف کرده‌اند.»
وی می‌افزاید: «این مساله سبب می‌شود برخی به‌سمت قطعات غیررسمی می‌روند و توقع ما این است که زیرساخت سامانه قوی‌تر باشد. چراکه وقت بسیاری از تولیدکنندگان برای کار با این سامانه به‌هدر رفته و استهلاک کار بالا می‌رود. برهمین اساس مشاهده شده که در بسیاری از مواقع این سامانه قطع شده است. چراکه با اوج مراجعه به‌آن مواجهیم و این مساله سبب قطعی این سامانه می‌شود.»
مسعود حسن‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ کشور درخصوص این‌که آیا کدرهگیری و شناسه کالا از فروش قطعات قاچاق و تقلبی جلوگیری کرده یا خیر؟ می‌گوید: «هنوز بسیار زود است که در این خصوص صحبت کنیم. چراکه هنوز با نتایج مثبت آن روبه‌رو نشده‌ایم و شاید بتوانیم در ۶ماه آینده یا حتی سال آینده درمورد آن به‌درستی سخن بگوییم.»
وی درمورد ارتباط این سامانه و اجرای این طرح با فروش و این‌که فروش افزایش پیدا کرده یا خیر؟ اظهار می‌کند: «هم‌اکنون فروش تولیدکنندگان پایین آمده و آن‌ها ناراحت هستند. اما این مساله طبیعی است؛ چراکه هنوز تمام خریداران به‌سامانه نیامده‌اند و کد نقش را تعریف نکرده‌اند. این مانند آن است که مشتری‌ها را از دست داده باشید.»
حسن‌پور درپاسخ به‌این سوال که این عدم‌استقبال به‌دلیل مقاومت خریداران از دریافت کد نقش است یا به‌باگ‌های سامانه جامع تجارت بازمی‌گردد، تاکید می‌کند: «همه‌چیز دست به‌دست هم داده است و با چند حالت مختلف مواجهیم. یک موقع خریدار می‌گوید من حاضر به‌دریافت کد نقش نیستم و دیگر خریدی نمی‌کنم. یک موقع هم خریدار می‌گوید اگر جنس را به‌من به‌شکل غیررسمی بفروشید، خرید خواهم کرد که قطعا فروش غیررسمی از سمت تولیدکنندگان انجام نمی‌شود. بنابراین خریدار به‌سمت دیگری خواهد رفت. براین اساس هم‌اکنون فروش تولیدکنندگان به‌خصوص درمورد لنت پایین آمده است.
درنهایت انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور از نهادها و سازمان‌ها و ارگان‌های ناظر بر بازار و شبکه توزیع و فروش درخواست دارد با نظارت جامع جلو خرید و فروش غیررسمی و خارج از رویه تعریف‌شده در طرح رهگیری را بگیرند تا تولیدکنندگان همراه در این طرح متضرر نشوند.»



منبع