معایب خرید آنلاین از خودروسازان بین‌ المللی

استیو فولور، سردبیر اتواکسپرس می‌گوید در نمایندگی لکسوس چنین اتفاقی برایش رخ داده است؛ «پس از اینکه من و همسرم در اتاق انتظار نشسته بودیم، مدیر فروش و کارمند بخش فروش در اتاق دیگری درباره ما صحبت می‌کردند و تا زمانی که مطمئن نشدند من خریدار واقعی هستم، قرارداد را نیاوردند و هزینه‌ها را هم اعلام نکردند. هرچند بعدا از این «ارتباط نادرست» عذرخواهی کردند و گفتند این رویه برای آنها عادی نبوده است. البته چند هفته قبل هم در نمایندگی تویوتا همراه پدرم بعد از رزرو قرار ملاقات حاضر شدیم، اما هیچ کس در نمایشگاه نبود تا با او صحبت کنم. شاید من بدشانس باشم!» البته در کشور ما نمایندگانی هستند که تعامل خود با مشتری را افزایش داده و حتی از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط بیشتر با مشتری استفاده می‌کنند.

در واقع تعاریف فرانچایز به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات برند به مشتری در این روش جدید زیر سوال می‌رود.

در نبرد برای کاهش هزینه‌ها، بهبود رضایت و مالکیت داده‌های مشتریان، بسیاری از خودروسازان بین‌المللی درحال تغییر روابط خود با فروشندگان هستند. به‌طورخلاصه می‌توان گفت شما معامله را به صورت دیجیتال با خودروساز انجام خواهید داد، در حالی که نمایندگی‌ها بیشتر شبیه نمایشگاه و تحویل‌دهنده هستند. اما زمان تحویل و محل آن احتمالا توسط خودروساز تعیین می‌شود.

حال سوال اینجاست چگونه می‌توان این روش را به عنوان تغییری درجهت بهتر شدن دانست. درحال‌حاضر به نظر می‌رسد در این روش تمایل بیشتری برای کاهش خدمات ارائه‌شده به مشتری دارد و درواقع آشنا نبودن خریدار با مرکز سرویس‌های فنی باعث دردسر او می‌شود.

البته گذر زمان نشان خواهد داد آیا استفاده از نمایندگی توسط خودروسازان بهترین مسیر پیش‌رو است یا خیر؛ اما آنچه فعلا می‌توان توصیه کرد این است که یافتن یک نمایندگی خوب کار دشواری است.



منبع

در شرایط فعلی روند خرید خودرو در دنیا به‌صورت کاملا آنلاین و از طریق وب‌سایت خودروسازان انجام می‌شود. اگر بخواهیم صادق باشیم، روالی که برای خرید خودرو در چند نسل تجربه شده حالا کاملا تغییر کرده است. این روزها انجام تحقیقات درباره فروش آنلاین پذیرفتنی است و حتی روند مالکیت خودرو از طریق کلیک کردن هم امکان‌پذیر است. اما در عمل برای خریدار واقعی، همان فروشنده‌های قدیمی هستند که فروش و معامله با مشتریان را انجام می‌دهند. هرچند این شرایط هم در شرف تغییر است.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو هیات‌ تحریریه «دنیای خودرو» در این‌باره نوشت:

مراکز سرویس‌دهی نیز ارائه خدمات پس از فروش را برعهده خواهند داشت. در این مدل کسب‌وکار نمایندگی‌ها را می‌توان دلال‌هایی دانست که با خودروساز قرارداد دارند تا آنکه فرانچایز خودروساز اصلی باشند.