مسابقات «ناسکار» و «ایندی» با چه تایرهایی تامین می‌ شوند؟

تنوع تایر در ایندی‌کار

گودیر؛ ۱۸نوع لاستیک مختلف را برای استفاده در تقویم ناسکار به‌عنوان پرطرفدارترین مسابقات آمریکا تولید می‌کند، اما خودروها فقط یک ترکیب لاستیک برای هر مسابقه دارند.

فایرستون (Firestone)؛ بیش‌از ۶۰ نوع تایر منحصربه فرد را برای هر فصل مسابقات خودروهای چرخ‌باز ایندی‌کار (IndyCar) به عنوان رقیب فرمولاوان در ایالات‌متحده تولید می‌کند تا کاملا مطابق با مسیرها و شرایط مختلف باشد. در حالی که برای هر مسابقه بیضی فقط یک ترکیب لاستیک موجود است اما در مسیرهای جاده‌ای و خیابانی تایرهای بارانی اصلی، نرم‌تر و حتی شیاردار نیز در دسترس هستند.

یک ویژگی جالب درباره تایرهای ناسکار دولایه بودن آنهاست. در مسیرهایی که بیش‌از یک‌مایل (یک کیلومتر و ۶۰۹ متر) طول دارند، هر تایر باید دارای یک لاینر داخلی باشد.

هرچند تایرها برای مسابقات مراحل پیچیده‌ای را پشت‌سر می‌گذارند اما به‌سادگی‌ نمی‌توان یک نسخه اختصاصی از آنها را ساخت. اما وقتی رقابت بر سر ثانیه‌ها مطرح شود، هر هزینه‌ای ارزشمند است. تایرها نقش پررنگی در مسابقات اتومبیلرانی ایفا می‌کنند و درک خوب رانندگان و تیم‌ها برای گرفتن بهترین عملکرد از تایر الزامی است. البته در تمام مسابقات موتوراسپرت و سری‌های مختلف آن،‌ رابطه متفاوتی بین انواع تایر و سطح جاده وجود دارد؛ چه‌ به‌عنوان‌ یک ابزار استراتژیک کلیدی و چه به‌عنوان یک بخش کاربردی. البته فارغ از اجزای خودرو، لاستیک نیازمند طراحی اختصاصی است و چه‌بسا در برخی موارد حتی برای یک مسابقه خاص و یک‌روزه نیز تایرهای ویژه‌ای طراحی و تولید شوند.

بسته به نوع پیست، تایرها باید متفاوت عمل و حداکثر پتانسیل خودرو را برآورده کنند. در مسیرهای بیضی و با سرعت بالا، تایر به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که هر دو لاستیک به سمت راست راننده متمایل شوند تا زمانی که خودرو فقط به چپ می‌چرخد، تعادل خود را در سرعت حفظ کند. در مسیرهای جاده و خیابان، سیستم تعلیق به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که لاستیک‌ها به سمت داخل می‌چرخند تا به چرخش خودرو به چپ و راست کمک کنند.

در کنار مراحل دشوار و خاص تولید تایر قوانین استفاده از تایرها نیز پیچیده هستند. علاوه‌بر عملکرد صحیح آنها در تمام شرایط که نکته بسیار مهمی است، مسابقات استقامت، خارج جاده و حتی مسیرهای خارج‌جاده نیز روند طراحی و انتخاب تایر را دشوارتر می‌کنند.

تایرهای دولایه ناسکار

اساسا لاستیک دوم داخل تایر اصلی است تا بتوان خودرو را حتی اگر لاستیک بیرونی منفجر شود، تحت کنترل نگه داشت. این ویژگی ایمنی به جلوگیری از تصادفات جدی در مسیرهای سریع‌تر که راهی برای خروج خودرو از موقعیت خطرناک وجود ندارد، کمک می‌کند.



منبع

تعداد لاستیک‌های اختصاص یافته به هر راننده از مسابقه‌ای به مسابقه دیگر بسته به مسیر متفاوت است. لاستیک‌های سمت راست خودرو کمی پربادتر از لاستیک‌های سمت چپ و همچنین یک اینچ بزرگ‌تر هستند تا به خودرو کمک کنند با گردش مداوم به چپ کنار بیاید.