فناوری تشخیص زمان تعویض تایر از سوی «کانتیننتال» ارائه می‌شود

درحال‌حاضر داده‌های بسیار ارزشمندی از قطعات مختلف خودرو پردازش و ذخیره می‌شوند که تایر جزو این قطعات نیست. اینکه قطعه‌ای چقدر عمر می‌کند، در حد حدس و گمان مکانیک و تعمیرکار است اما با به‌کارگیری این فناوری، تعمیر و نگهداری از خودرو هوشمندتر می‌شود. ضمن آنکه علاوه‌بر ایجاد ایمنی بالاتر، از تعویض بی‌جا و بی‌موقع هم جلوگیری خواهد شد. چه‌بهتر خود قطعات به ما بگویند چه زمانی موقع تعویض آنها رسیده! درحال‌حاضر این پروژه در ابتدای راه بوده و تا دستیابی‌به نتیجه به زمان زیادی نیاز است.

این محققان، در حال بررسی مایعی هستند که از این شلنگ می‌گذرد که نقش نشانگر یا نمایشگر را ایفا می‌کند. محل پژوهش آنها در مرکز کانتیننتال برای فناوری‌های چاپی کارکردی Functional Printing Technologies در فرایبورگ است.

در پایان این دوره، شرکای مختلف باید نتیجه‌ای ارائه کنند که با عنوان demonstrator یا نشانگر نمایشگر شناخته می‌شود.

تولید انبوه قطعات تفاوت زیادی با تولید یک قطعه در مرکز تحقیقات دارد و معمولا خیلی از ایده‌های خوب برای رسیدن به خط تولید نیاز به گذراندن مراحل طولانی و تست‌های متعدد دارند.



منبع

وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان درحال جذب سرمایه برای اجرای یک برنامه 3 ساله است.

پروژه‌ای به‌نام «سنس آی‌سی» (SenseIC) در حال تست فناوری‌هایی است که تلفیق یا ترکیبی از فناوری‌های حسگر با مدارهای الکترونیکی چاپی در شلنگ‌های لاستیکی است.

درحال‌حاضر شلنگ‌ها،‌ تایرها و فنرهای بادی بیشترین استفاده از این پروژه را خواهند برد. البته این‌ها فقط چند مثال از پتانسیل عظیمی است که این فناوری جدید در آینده خواهد داشت.

لاستیک یا rubber فقط در تولید تایرها به‌کار نمی‌رود، بلکه قطعات متعدد و متنوع مثل تسمه‌ها هم هستند که در خودرو به‌کار می‌روند و جنس آنها از لاستیک یا رابر است. بااین‌حال هنوز راه موثر و قابل‌اطمینانی وجود ندارد که میزان خوردگی و فرسودگی این قطعات را به‌دقت اندازه بگیرد و پیش از حادثه، به صاحب خودرو هشدار لازم را بدهد. به‌ همین دلیل تیمی از محققان از کمپانی قطعه‌سازی کانتیننتال و شرکت‌های تایرسازی دورهم جمع شده‌اند و در حال کار روی قطعاتی هستند که ترکیبی از لاستیک و مدارهای الکترونیکی است.