فعالیت کدام پارکبان‌ ها مجاز است؟

سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور، جانشین رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی تهران بزرگ درباره مجاز بودن فعالیت پارکبان‌ها در خیابان‌ها می‌گوید: «ما فعالیت پارکبان‌ها را تایید نمی‌کنیم. اما خود پارکبان‌ها می‌گویند از دستگاه انتظامی اجازه این کار را دارند.»

درهمین زمینه، چندی پیش یکی از مخاطبان روزنامه در تماسی خواستار پیگیری فعالیت‌های پارکبان‌هایی شد که عنوان می‌کنند تحت نظر شرکت‌های انتظام فعالیت دارند.

صاحبان جای پارک!

وی گفت: «چند روز قبل خودرو خود را در محدوده بازار تهران پارک کردم و پارکبانی با مراجعه به من اعلام کرد که زیرنظر شرکت انتظام فعالیت دارد و مبلغ ۱۰هزار تومان نیز بابت پارک خودرو از من درخواست کرد. من با توجه به هشدارهای متعدد پلیس مبنی‌بر غیرقانونی بودن فعالیت پارکبان‌ها، با پلیس ۱۱۰ تماس گرفتم. حدود هفت تا هشت دقیقه بعد مامور پلیس به محل آمد و با رؤیت کارت شناسایی آن پارکبان، قانونی بودن فعالیت وی و اخذ مجوز از شرکت انتظام را برای فعالیت تایید کرد و گفت پارکبان مذکور مجاز به دریافت هزینه پارک خودرو است.»

باتوجه به موارد گفته شده، مردم باید از دادن پول به پارکبان هایی که به صورت غیر قانونی در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند خودداری کنند، مدیریت شهری و دستگاه انتظامی نیز لازم است برای برخورد با این افراد تمهیدات ویژه‌ای در نظر بگیرند. همچنین مقامات انتظامی به افرادی که به راحتی سوئیچ وسیله‌نقلیه خود را به این افراد می‌دهند نیز هشدار داده است، چراکه اگر اتفاقی برای وسیله نقلیه آن‌ها بیفتد، هیچ کس پاسخگوی حوادث پیش آمده نیست.»

این مقام انتظامی یادآور شد: «اگر فرد پارکبان شرایط مذکور را نداشت، شهروندان حتما با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند، ما این پارکبان‌های غیرقانونی را جمع‌آوری خواهیم کرد»

رئیس پلیس تهران درباره نحوه شناسایی پارکبان قانونی از پارکبان غیرقانونی نیز افزود: «اگر در مکانی نیاز به پارکبان باشد، باید این پارکبان از شرکت‌های انتظام درخواست داده شود. شرکت‌های انتظام نیز مکلف هستند از البسه مشخصی استفاده کنند که حاوی آرم و علائمی است که توسط پلیس به آن‌ها ابلاغ شده و عنوان و نام شرکت نیز حتما روی یکی از بازوهای لباس موردنظر درج شده است.»

فعالیت برخی پارکبان‌ها ازسوی پلیس و شهرداری غیر قانونی است، اما در اقصی نقاط شهر تهران (به خصوص مناطق شلوغ که جای پارک به اندازه کافی وجود ندارد) این افراد حضور دارند و بابت خیابانی که متعلق به مردم است، مبالغی را دریافت می‌کنند.

سوئیچ وسیله‌ نقلیه خود را به پارکبان‌ ها ندهید!

پارکبان‌هایی که پول نمی گیرند!

یک‌دهه قبل توافق هایی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه جای پارک حاشیه‌ای خودرو انجام و درنهایت این توافق‌ها منجر به حضور پارکبان‌ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که «پارکبان» لقب گرفتند، در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند.

در این خصوص سردار حسین رحیمی با تاکید بر اینکه موضوعی تحت‌عنوان پارکبان مستقل وجود ندارد، گفت: «فعالیت مستقل پارکبان‌ها کاملا غیرقانونی است، اما این مجوز و اجازه به شرکت‌های انتظام داده شده است تا در این بخش فعالیت کنند و فعالیت پارکبان‌ها در قالب و پوشش شرکت‌های انتظام مجاز است. همچنین خود شرکت‌های انتظام مبالغ مربوط به جای پارک خوردوها را تعیین می‌کنند.»

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز درباره این اظهارنظر برخی پارکبان‌ها می‌گوید: «هرگونه فعالیت پارکبان‌های شخصی ممنوع است و اگر شهروندان با این موضوع برخورد کردند، باید به پلیس گزارش دهند تا برخورد قانونی با این افراد صورت گیرد.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره معابر در اولویت برای پارک حاشیه‌ای می‌گوید: «پارک حاشیه‌ای در مکان‌هایی مجاز است که مجوز شورای ترافیک تهران را داشته باشد. این شورا باید بگوید طبق یک دستورالعمل مشخص، کدام خیابان می‌تواند پارک حاشیه‌ای داشته باشد. در مدل پیش‌بینی‌شده، پارکبان داده‌های خودروهای کنار خیابان را برای سامانه‌ مرکزی ارسال می‌کند و در آن سامانه تحلیل می‌شود کدام خودرو، چند دقیقه و با چه هزینه‌ای پارک بوده است.»

در این زمینه از چندی پیش، پارکبان‌ها در برخی نقاط تهران باردیگر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در ازای پارک خودرو، اقدام به دریافت مبالغی از رانندگان می‌کنند؛ هر چند پلیس و مسئولان شهری، فعالیت برخی پارکبان‌ها را غیرقانونی می‌دانند و بارها اعلام کرده‌اند اما دوباره شاهد فعالیت برخی پارکبان‌ها هستیم. البته پلیس می‌گوید فعالیت پارکبان‌هایی که تحت نظر شرکت‌های انتظام فعال هستند، ایرادی ندارد.

پارکبان‌هایی که نه هویت خودشان مشخص است و نه هویت شرکت‌هایی که برای آن‌ها کار می‌کنند. گرچه خیلی از آن‌ها به‌صورت فردی و بدون آنکه زیرمجموعه شرکتی باشند، این کار را انجام می‌دهند و معلوم نیست پول‌هایی که می‌گیرند به چه حسابی واریز می‌شود!

به گفته رئیس پلیس تهران بزرگ؛ از نظر پلیس و شهرداری فعالیت این افراد با عنوان پارکبان ممنوع است.

وی با بیان اینکه از طریق پارک حاشیه‌ای هم می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم و هم رابطه‌ مالی پارکبان و مردم را کاملا قطع کنیم، ادامه می‌دهد: «پارکبان باید فقط نظم کنار خیابان و ارسال اطلاعات خودروهای پارک‌شده را برای سامانه مرکزی پارک حاشیه عهده‌دار باشد. تحلیل این که خودرو پارک‌شده چقدر باید هزینه بپردازد، بر عهده سامانه خواهد بود و این هزینه از میزان شارژی که فرد در حساب خود دارد، کسر می‌شود. در صورتی هم که حساب فرد، شارژ نشده نباشد با جریمه پلیس مواجه می‌شود.»



منبع