فروش ۲۵هزار دستگاه خودرو در زامیاد فقط طی۶ ماه

چه محصولات جدیدی در سال جاری توسط زامیاد عرضه شده است؟
درخصوص سایر محصولات این شرکت، دو خودرو را در بخش سبک یعنی کارون و زاگرس رونمایی کردیم. کارون به تولید رسیده و زاگرس هم طی یکی، دو ماه آینده عرضه عمومی خواهد شد.
زاگرس خودرویی است با فیس جدید و قیمتی نسبتا مناسب در مقایسه با رقبا. البته خودرو صحرا را هم رونمایی کردیم. این محصولات به لحاظ قیمتی در شرایط بسیار رقابتی قرار دارند.

خودرو ارتقایافته شرکت زامیاد کدام محصول خواهد بود؟
خودرو ارتقایافته دیگر نیسان اکستند است که همان نیسان قدیمی بوده با این تفاوت که کابین آن 16سانتی‌متر بزرگ‌تر است تا راننده فضای بیشتری را در اختیار داشته باشد، دو حرکت دیگر را هم روی صندلی داشته باشیم. همچنین قطعات تریم و تزئینات شامل داشبورد و رودری‌ها و ستون هم جدید شده‌اند تا احساس بهتری را به کاربر منتقل کنند. برای این خودروها درحال‌حاضر از موتور m24 یورو5 استفاده می‌شود و موتور ارتقایافته‌ای هم برای سال آینده در دستور کار شرکت است.

کاربری‌هایی که زامیاد عرضه کرده، شامل چه مدل‌هایی می‌شود و چه بازارهایی را پوشش می‌دهد؟
محصولات تازه و ارتقایافته زامیاد شامل 4 تا 5 دسته از کاربری‌هاست که عمدتا یخچال‌دار، مسقف، کمپرسی و آتش‌نشانی را شامل می‌شود. علاوه‌بر این تولید و عرضه مینی‌پک هم در برنامه شرکت است. این خودروها را عمدتا با سفارش‌هایی که از سازمان‌ها و مشتریان حقیقی دریافت کرده‌ایم در برنامه تولید گذاشته‌ایم.
به طور کلی تنوع محصولات در این حوزه باعث می‌شود مشتری هم انتخاب‌های بیشتری داشته باشد و چون خودرو کاربری‌شده تحویل مشتری می‌شود از ابتدا در سیستم شماره‌گذاری نوع کاربری خودرو در سیستم ثبت می‌شود و مشتری و مالک خودرو دیگر هزینه‌های اخذ کاربری جهت توضیحات سند را متحمل نخواهند شد.

زامیاد در تجهیز محصولات به کاربری‌های مختلف با چه شرکت‌هایی همکاری کرده است؟
باید به این موضوع اشاره کرد که زامیاد صفر تا صد کاربری‌ها را انجام می‌دهد و به نوعی تولیدکننده این خودروهاست. در برخی موارد هم از زیرمجموعه‌های شرکت برای تجهیز به کاربری بهره برده‌ایم. تولید و کاربری این محصولات در زامیاد امتیازات بسیار بالایی ازجمله تضمین کیفیت برای مشتریان را درپی دارد. اینکه کاربری‌ها به صورت صفر تا صد در زامیاد انجام می‌شوند، باعث می‌شود گارانتی محصولات هم یکپارچه باشد؛ این امتیاز بسیار بزرگی است. البته ذکر این نکته مهم است که شرکت‌های طرف قرارداد زامیاد جهت کاربری تماما شرکت‌های تراز اول و دارای استاندارد کیفی بسیار بالایی هستند.

مهم‌ترین استراتژی شرکت برای افزایش تولید و سهم‌خواهی از بازار چه بوده است؟
مهم‌ترین مساله سیاست‌هایی است که شرکت زامیاد در زمینه تولید خودروهای تجاری سبک در پیش گرفته است. سیاست ما بر این اساس است که خودروها را با کاربری عرضه کنیم.
عرضه خودرو با کاربری قطعا ارزش افزوده بیشتری هم برای ما به همراه خواهد داشت. اما به طور کلی سیاست‌گزاری در زامیاد در تولید محصولاتی است که کیفیت و کارایی بسیار بالایی برای مشتریان به همراه داشته باشد و مشتری از هر جهت با خیالی آسوده نهایت درآمدزایی را از خودرو خود داشته باشد.

زامیاد طی سال‌های جاری چه سهمی از بازار خودروهای تجاری به دست آورده است؟
زامیاد در گروه خودروهای تجاری سبک باری، حدود 70درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده و تمام تلاش ما بر این است که این سهم بازار را توسعه و افزایش دهیم. طی مدت اخیر برنامه‌های مختلفی در زامیاد اجرایی شده است و برای ماه‌های باقیمانده سال و همچنین سال آینده هم برنامه‌های دیگری اجرایی خواهد شد و باید به این مهم اشاره داشت که این سهم بازار و این افزایش به‌دست نمی‌آمد مگر با رضایت مشتریان و حفظ مشتریان وفادار زامیاد که همواره سرلوحه برنامه‌های کلان زامیاد است.

چه قراردادی در زمینه تحویل کاربری‌ها به امضا رسیده است؟
طی مدت اخیر قراردادهای مناسبی منعقد شده است. در سال جاری تا پایان مهرماه قرارداد 25دستگاه کمپرسی را با سازمان شهرداری‌ها بسته‌ایم. به‌زودی دو سفارش جدیدتر و به تعداد بسیار بالا داریم که بعد از نهایی شدن با سازمان شهرداری‌ها پیش خواهیم برد. در مجموع این سیاست توانسته است شرایط خوبی را برای ما ایجاد کند.

ویژگی‌های این خودرو برای سهم‌خواهی از بازار چیست؟
این ون شرایط محیطی راحتی برای مسافر ایجاد می‌کند و برای مصرف‌کنندگان اقتصادی خواهد بود. این ون با قیمت بسیار نازل در مقایسه با سایر رقبا عرضه خواهد شد. ون ۱۴نفره جدید زامیاد اوایل سال آینده رونمایی می‌شود و در سال 1402 برنامه تولید آن به‌طور جدی دنبال خواهد شد. قطعا با ورود آن در عرصه حمل‌ونقل شاهد استقبال خوبی خواهیم بود.
آیا زامیاد در بخش باری‌های سنگین هم ورود خواهد کرد؟
همانطور که گفتم زامیاد برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته است. در این خصوص نیز جدا از محصولاتی که در حوزه شهری با مصرف عموم عرضه خواهند شد، برنامه ساخت اتوبوس را هم در دستور کار داریم که قرار است آن را با وزارت کشور نهایی کنیم. قرار است 1000 دستگاه از این خودروها در برنامه تولید شرکت قرار گیرد. قرارداد تحویل این خودروها 24ماهه خواهد بود. بنابراین تولید اتوبوس نیز یکی دیگر از برنامه‌های متنوعی است که زامیاد در راستای توسعه محصولات خود پی‌ریزی کرده است.

آیا برای عرضه مدل‌های مسافری هم برنامه‌ای دارید؟
درخصوص مدل‌های مسافری ون 14نفره زامیاد به‌زودی رونمایی خواهد شد. این محصول هم می‌تواند برای بازار ایران جذاب باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،زامیاد از شرکت‌های قدیمی حوزه خودرو است. این شرکت طی سال‌های اخیر و به‌دلیل تحریم‌ها و سایر مشکلات با نوسانات شدیدی مواجه بوده است. اما در سال جاری ورق برای زامیاد برگشته و فروش این شرکت طی شش ماه نخست سال جاری نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۷درصد رشد داشته است. این امر نشان از تغییر و تحول در این شرکت قدیمی حوزه خودروهای سنگین و سبک تجاری دارد. یکی از اقداماتی که سبب شده است تا بیش از ۲۵ هزار دستگاه خودرو در سال جاری و طی شش ماه در این شرکت به فروش برسد، بحث تنوع محصولات است. زامیاد در سال جاری خودروهای جدیدی معرفی کرده و برای ماه‌های پیش رو هم خودرو دیگری رونمایی خواهد شد. سیاست تنوع محصول در کنار سیاست کاربری‌سازی در دستور کار مدیران زامیاد قرار دارد. سیاستی که نوید رشد تولید و فروش در سال جاری و همچنین پیش‌بینی شرایط ایده‌آل برای سال آینده را می‌دهد. زامیاد قرار است چند محصول جدید را رونمایی کند. ون ۱۴نفره این شرکت به‌زودی رونمایی می‌شود تا در کنار سایر محصولات میزان فروش شرکت را بالا ببرد و رقابت را در بازار افزایش دهد. درحال‌حاضر ۷۰درصد سهم بازار از خودروهای تجاری سبک در اختیار زامیاد است و این شرکت برنامه‌های بسیاری برای ورود بیشتر به حوزه تجاری‌های سنگین در سر دارد. در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های شرکت زامیاد با اسداله گزانی، معاون فروش و خدمات پس از فروش این شرکت به گفت‌وگو پرداختیم.

زامیاد بر تجهیز کاربری برای مدل‌های قدیمی یا ارتقای آن‌ها برنامه‌ای دارد؟
قصد داریم دو خودرو دیگر هم تولید کنیم که در واقع ارتقا یافته محصولات فعلی زامیاد است. یکی از این محصولات لانگ است که قابلیت کاربری برای مراکز پخش و تولیدکنندگان لبنیات را دارد. فضایی که در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد حدود 2.3مترمربع می‌شود، بنابراین اقلامی که حجم بیشتری نیاز دارند، می‌توانند با این خودرو حمل شوند. این خودرو در رده کامیونت‌های سبک است. این خودروها درون محیط‌های شهری فعالیت می‌کنند و با حجم بار مشابه، حجم ترافیکی مدل‌های نیمه‌سنگین را خواهند داشت. مصرف سوخت این خودروها بنزین و گاز است و آلودگی کمتری دارند در حالی که مدل‌های نیمه‌سنگین موجود در بازار از گازوئیل استفاده می‌کنند.
زامیاد برای نوع سوخت مصرفی محصولات جدید هم برنامه‌های دارد و عمده تولیدات شرکت را بر خودروهای دوگانه‌سوز متمرکز کرده‌ایم. تقریبا تولید محصولات دوگانه در شرکت دو برابر مدل‌های گازوئیلی است.
درخصوص مدل‌های دیزلی هم با کمک تمام نهادهایی که در این زمینه درگیر بوده‌اند، توانسته‌ایم مجوزهای لازم را دریافت کنیم.

این شرکت در نیمه نخست سال جاری چه آماری را در زمینه تولید و فروش به ثبت رسانده است؟
حدود 23هزار دستگاه در 6 ماه نخست تولید شده که 22هزار دستگاه از آن‌ها به فروش رسیده است. با فرآیند فروش مربوط به دیزل‌ها این رقم به 25 هزار دستگاه هم خواهد رسید. برنامه فروش شرکت محقق شده است و می‌توان گفت نسبت به 10 سال گذشته میزان فروش شرکت شگفتی‌ساز بوده است. نسبت‌به سال 1399، رشد 157درصدی فروش را به ثبت رساندیم. تلاش کردیم فروش‌های سازمانی و مربوط به کاربری را افزایش دهیم. علاوه‌بر سفارش 250 دستگاهی که دریافت کردیم، از سایر نهادها هم سفارش خودروهای کاربری‌شده را دریافت کردیم که باعث افزایش تولید و فروش شد. فعالیت‌هایی که به طور خاص درخصوص کاربری‌ها انجام شد، افزایش فروش را برای شرکت به همراه داشته است. ادامه این روند می‌تواند فروش را در زامیاد افزایش دهد و شرایط بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل سیاست فروش خودروهای کاربری‌ شده و همچنین سیاست فروش سازمانی در زامیاد ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه با تنوع محصولی که اشاره شد پیش‌بینی خوبی برای سال‌های آینده در حوزه فروش خودرو داریم.



منبع