«فالکن» از تایرهای خود برق تولید می‌کند

به‌طوری‌که یک ماژول محاط‌شده در لاستیک ساختاری شامل دو قطب منفی و دو قطب مثبت را دارد، که براثر تماس با یکدیگر نیروی الکتریسیته تولید می‌کنند.

اما حالا شرکت فالکن به‌واسطه علاقه بسیاری که به این طرح دارد، از شرکت صنایع لاستیکی سومیتومو دعوت به همکاری کرده است تا در نتیجه، شاهد تولید 800 میکرو وات توان الکتریکی در سرعت‌هایی چون 50کیلومتر در ساعت باشیم. چنین توانی می‌تواند حتی ماژول کم‌مصرف بلوتوث را برای ارسال اطلاعات بی‌سیم تغذیه کند.



منبع

بر اساس طرح مفهومی تایرهای هوشمند، این نیروی تولیدی براساس روشی تحت عنوان شارژ اصطکاکی کار می‌کند و از تغییر شکل تایر در هر یک دور چرخش آن روی جاده بهره می‌برد.

«فالکن» از تایرهای خود برق تولید می‌کند

البته میزان برق تولیدشده از دیدگاه پروفسور هیروشی تانی به حدی است که نیروی موردنیاز حسگرهایی همچون TPMS را که وظیفه پایش شرایط فیزیکی تایر را برعهده دارند، تامین کند تا اتصال چنین ماژول‌هایی به باتری ضرورتی نداشته باشد.

به بیان ساده‌تر اگر قطعات مختلف خودرو بتوانند نیروی الکتریکی موردنیاز خود را مستقل از باتری اصلی خودرو تامین کنند و در واقع خودکفا شوند، به حالت ایده‌آلی دست پیدا خواهیم کرد.

در همین راستا تابستان سال ۲۰۱۹ میلادی پروفسور هیروشی تانی از دانشگاه کانسای طی همکاری با پنجمین شرکت بزرگ دنیا در زمینه تولید تایر یعنی صنایع لاستیکی سومیتومو به صورت رسمی اعلام کرد موفق به تولید نیروی الکتریسیته از چرخش تایر خودرو شده است.

به صورت تئوری‌ در خودروهای الکتریکی چنانچه راننده از سیستم‌هایی که نیاز به نیروی الکتریکی دارند، استفاده بیشتری کند،؛ توان پیمایشی خودرو کوتاه‌تر خواهد شد. یعنی ازمنظر ریاضی، اگر شما طی مسیر موسیقی پخش کنید، خودرویتان مسافت کمتری را می‌پیماید. بر همین اساس مستقل کردن قطعات الکتریکی مختلف خودرو از باتری اصلی یکی از روش‌های راهبردی با چنین چالش‌هایی خواهد بود.