غفلت مالباختگان؛ علت بیش از 80درصد سرقت‌های موتورسیکلت‌

به گزارش «اخبار خودرو»،بیشتر صاحبان موتورسیکلت، نگران امنیت وسیله‌نقلیه خود هستند چرا که موتورسیکلت‌ها همیشه در معرض خطر سرقت قرار دارند و در مقایسه با خودرو از امنیت کمتری برخوردارند. سرقت موتورسیکلت ازجمله رایج‌ترین دزدی‌ها به‌شمار می‌آید؛ زیرا موتورسیکلت‌ها علاوه‌بر سبک بودن از سیستم امنیتی ضعیفی برخوردار هستند. همین امر باعث شده است موتورسیکلت برای سارقان تبدیل به طعمه‌ای راحت شود و صاحبان این وسیله‌نقلیه همواره دغدغه و نگرانی حفظ و نگهداری آن‌ را داشته باشند.

توصیه‌های پلیس را جدی بگیرید!
سرقت موتورسیکلت چالش جدی برای موتورسواران است. اکثر موتورسیکلت‌های سرقت‌شده هرگز پیدا نمی‌شوند زیرا آنها به‌صورت قطعات از هم جداشده فروخته یا در یک قاب قانونی بازسازی می‌شوند. از عوامل زمینه‌ساز اصلی وقوع این جرم می‌توان به دلایلی همچون عدم استفاده از تجهیزات ایمنی، بی‌احتیاطی هنگام ترک موتورسیکلت، سهل‌انگاری هنگام سوار کردن مسافر، رهاکردن موتورسیکلت در معابر بدون رعایت اصول ایمنی، سهل‌انگاری در نگهداری سوئیچ و پارک کردن موتورسیکلت در محل‌های ناایمن اشاره کرد. در این باره چندی قبل رئیس پلیس آگاهی استان کردستان با بیان اینکه رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی کارخانه‌های تولیدکننده‌ موتورسیکلت نیز در سهولت سرقت این وسیله‌نقلیه تاثیر بسزایی دارد، گفت: «موتورسیکلت‌ها به‌راحتی اوراق شده و در بازار فروش قطعات دسته‌دوم و سرقتی به‌فروش می‌رسند.» وی افزود: «با این حال نکته‌ قابل‌تامل در سرقت موتورسیکلت این است که بیش‌از 80 درصد سرقت‌ها به‌دلیل غفلت مالباختگان اتفاق می‌افتد، چراکه ناآگاهی نسبت‌به موارد ایمنی زمینه‌ سوءاستفاده سارقان را فراهم می‌کند.» وی در ادامه بیان کرد: «پارک کردن موتورسیکلت‌ها در معابر عمومی، بستر ارتکاب سرقت را فراهم می‌کند و افراد سودجو و فرصت‌طلب که شاید حتی ازقبل انگیزه‌ سرقت هم نداشته باشند، با مشاهده‌ این چنین شرایطی وسوسه می‌شوند و دست به سرقت می‌زنند.» همچنین چندی قبل جانشین فرمانده انتظامی کرمان، درباره این موضوع گفت: «عدم توجه به توصیه‌های پلیس و کوتاهی در استفاده از وسایل حفاظتی برای نگهداری از موتورسیکلت از عواملی هستند که زمینه‌ساز بروز سرقت می‌شوند، بنابراین لازم است شهروندان در پیشگیری از سرقت به توصیه‌های پلیس توجه کنند.» چندی پیش سارق جوانی که موتورسیکلت رانندگان پیک اینترنتی غذا را در محله نیاوران سرقت می‌کرد، توسط تیمی از ماموران پلیس شناسایی و دستگیر شد. ماموران پلیس تهران با شکایت چند مالباخته در جریان سرقت موتورسیکلت‌های چند راننده پیک اینترنتی غذا در شمال تهران قرار گرفتند. تحقیقات بیشتر ماموران پلیس نشان داد سارق جوان، هنگامی که رانندگان پیک برای دریافت غذا وارد رستوران می‌شدند، دست‌به سرقت موتورسیکلت‌ها زده است. ماموران پلیس با بررسی دوربین‌های مداربسته محل سرقت، سارق حرفه‌ای را شناسایی و دستگیر کردند.

استفاده از جی‌پی اس برای موتورسیکلت
همیشه در انتخاب محل پارک موتورسیکلت دقت کنید. اگر در محل های عمومی تردد دارید، موتورسیکلت خود را در معرض دید و در یک محل مناسب قرار دهید تا بتوانید بتوانید موتورسیکلت را زیر نظر داشته باشید. اگر چنین مکانی در دسترس نیست، بهترین محل برای پارک، جایی است که در معرض دید دوربین‌های امنیتی باشد. هنگامی که در خانه هستید، سعی کنید موتورسیکلت خود را در جایی پارک کنید که کاملا از دید پنهان باشد. اگر می توانید آن را در یک گاراژ پارک و در را نیز قفل کنید. درصورت امکان موتورسیکلت را با چادر بپوشانید. با پوشاندن موتور برخی جزئیات مهم که شاید سارق به دنبال آن باشد (مثلا نوع موتورسیکلت) مخفی می‌ماند. استفاده از قفل موتورسیکلت سرقت این وسیله‌نقلیه را دشوار می‌کند. اگر دزد قصد سرقت موتورسیکلت شما را داشته باشد، آژیر دزدگیر باعث وحشت آنها خواهد شد. اگر می‌خواهید یک گام جلوتر باشید، باید یک قفل مناسب بخرید. این اقدام نه‌تنها به عنوان یک وسیله پیشگیری، بلکه مانند یک ابزار بازدارنده عمل کند. اکثر موتورسیکلت‌ها دارای قفل فرمان هستند. هنگامی که فعال می‌شود، دزد نمی‌تواند موتورسیکلت را هدایت یا به راحتی آن را از محل پارک دور کند. با این وجود، برخی سارقان می‌توانند قفل فرمان را با تکنیک‌های خاصی بشکنند، بنابراین، تنها قفل فرمان برای جلوگیری از سرقت کافی نیست. اگر از قفل و زنجیر هم استفاده می‌کنید مطمئن شوید هر دو به اندازه کافی قوی هستند. با ابزار مناسب، عملا هر قفل یا زنجیری می‌تواند شکسته شود. اما هرچه قفل قدرتمندتر باشد، شاید دزد ابزار لازم برای باز کردن آن همراه سارق نباشد. در صورت امکان زنجیر قفل را از میان قاب موتور رد کرده و آن را به یک جسم قفل کنید. قفل‌ها و دزدگیرها تا زمانی کاربردی هستند که موتورسیکلت در چنگ سارقان قرار نگرفته باشد. در صورت سرقت موتورسیکلت، بلافاصله سرقت به پلیس گزارش دهید. فرض کنید برای حفظ امنیت موتورسیکلت خود از انواع قفل‌ها استفاده و روی موتورسیکلت نیز دزدگیر نصب کرده‌اید؛ اگر سارقان با وانت سراغ موتور شما بیایند، با پاره کردن زنجیر، بدون نیاز به از کار انداختن دزدگیر و بازکردن سایر قفل‌ها به‌راحتی موتورسیکلت را پشت وانت قرار می‌دهند و از محل سرقت متواری می‌شوند. در چنین شرایطی تکلیف چیست؟ اگر در کنار استفاده از قفل و دزدگیر از جی‌پی‌اس موتورسیکلت استفاده کنید، متوجه خواهید شد سارق راهی برای سرقت و فرار نخواهد داشت. ردیاب موتورسیکلت این قابلیت را دارد تا در هر نقطه‌ای از جهان بتوانید موتورسیکلت خود را ردیابی کنید. همچنین در صورت سرقت در کمترین زمان ممکن، می‌توانید موتورسیکلت را از چنگ سارق خارج کنید. باتوجه‌به این توضیحات، پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش امنیت وسیله‌نقلیه در کنار استفاده از قفل و دزدگیر از جی‌پی‌اس موتورسیکلت هم استفاده کنید.



منبع