عوارض سالیانه خودرو چقدر است ؟

نگه‌داری، بازسازی و نظافت آسفالت خیابان‌ها هزینه‌های زیادی برای دولت ایجاد می‌کند. طبق قانون، بخشی از این هزینه‌ها باید به عنوان مالیات توسط مالکان خودرو پرداخت شود. به این مالیات‌ها عوارض سالیانه شهرداری خودرو می‌گویند. یعنی شما به عنوان مالک خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگری موظف هستید در ازای استفاده از خدمات شهرداری و تردد در خیابان‌ها، مبلغی را به صورت سالیانه به شهرداری پرداخت کنید و شهرداری با استفاده از این منبع مالی، به نوسازی و آبادانی شهر بپردازد.

میزان عوارض شهرداری بر اساس ارزش خودرو و شهر محل سکونت می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر این‌ سالانه نیز این مبلغ ممکن است تغییر کند، به همین دلیل در ابتدای هر سال از طریق مجلس شورای اسلامی این مبلغ مصوب شده و در نهایت توسط وزارت دارایی به شهرداری‌ها اعلام می‌شود. بر اساس ماده ۴۲ از فصل نهم قانون مالیات بر ارزش افزوده، مبنای محاسبه این مقدار ارزش وسیله نقلیه می‌باشد. این مبلغ تا سال ۹۸ معادل ۰.۰۰۱ ارزش خودرو، چه داخلی و چه خارجی بود (برای خودروی خارجی ارزش خودرو معادل ارزش گمرکی به علاوه حق ورودی به کشور می‌باشد). اما بعداز سال ۹۸ این هزینه افزایش پیدا کرده و برابر است با ۰.۰۱۵ ارزش خودرو. یعنی اگر خودروی شما ۱۰۰ میلیون تومان است، ۱۵۰ هزار تومان بابت عوارض سالیانه خودرو باید به شهرداری پرداخت نمایید.

در بند ب ماده ۴۳ قانون عوارض شهرداری خودرو، نحوه محاسبه نرخ سالانه آن مشخص شده‌است. نرخ این عوارض، به عواملی چون: قیمت و مدل خودرو، طول عمر خودرو، سال پرداخت عوارض، شهر و استان محل سکونت بستگی دارد.

نحوه محاسبه عوارض شهرداری

برای پرداخت عوارض شهرداری راه‌های مختلفی وجود دارد که در زیر به شرح هر کدام می‌پردازیم:

  • پرداخت اینترنتی: آسان‌ترین و دردسترس‌ترین راه، پرداخت الکترونیکی است. شما می‌توانید از طریق سامانه پرداخت عوارض شهرداری مربوط به شهر محل سکونت خود این عوارض را پرداخت کنید. مثلاً برای شهر تهران از طریق سایت mytehran.ir می‌توانید اقدام به پرداخت عوارض شهرداری کنید. دقت داشته باشید که برای استعلام و پرداخت عوارض شهرداری باید شماره شناسه یا VIN خودرو را وارد کنید. احتمالا می‌دانید که VIN روی برگه سبز خودرو و کارت ماشین درج شده است. این شناسه 17 کاراکتری است و ابتدای آن IR نوشته شده است. شماره شناسه با بارکدی که روی کارت خودرو است متفاوت می‌باشد.
  • پرداخت حضوری: در صورتی‌که نمی‌توانید به صورت اینترنتی پرداخت خود را انجام دهید، می‌توانید به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید. شهرستانی‌های عزیز هم می‌توانند به شهرداری شهر خود مراجعه کنند.
  • برای پرداخت عوارض خودرو باید نکاتی را بدانیم که دانستن آن‌ها موجب تسهیل در پرداخت عوارض می‌شود. این نکات به شرح زیر است:

    • نکته ۱: طبق ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شهرداری برای خودروهایی که عمر بالای ۱۰ سال دارند، هر ساله (تا ۱۰ سال) به میزان بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد افزون بر مبلغ فوق می‌باشد.
    • نکته۲: در گذشته افراد تصور می‌کردند که وقتی می‌خواهند خودروی خود را بفروشند باید هزینه عوارض شهرداری را پرداخت کنند، ولی طبق قانون مصوب شد که دارندگان وسایل نقلیه موظف به پرداخت هزینه عوارض شهرداری به صورت سالیانه هستند. در غیر این صورت مشمول جریمه دیرکرد می‌شوند. میزان این جریمه ۲ درصد به ازای هر ماه است.
    • نکته۳: پرداخت عوارض شهرداری بر عهده فروشنده خودرو می‌باشد. هر موقع از سال که خودرو را خریداری می‌کنید، عوارض ماشین را تا پایان آن سال، باید فروشنده ماشین پرداخت نماید.

    نکته: در مراجعه حضوری باید برگه سبز خودرو، کارت ملی و اسناد پرداختی‌های گذشته را همراه داشته باشید.



  • منبع

    نکات مهم درمورد عوارض شهرداری

    از چه طریقی عوارض شهرداری را پرداخت کنیم؟