عدم‌توجه رانندگان به جلو، مهم‌ترین عامل بروز حوادث رانندگی است!

جریمه خوردن و آشامیدن در خودرو چقدر است؟
رئیس پلیس ترافیک شهری پایتخت در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «سوابق تحلیلی فنی و علمی حوادث رانندگی در معابر شهری و برون‌شهری کشور حاکی از آن است که عدم توجه رانندگان به جلو هنگام رانندگی درصد قابل‌توجهی از تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد به‌نحوی‌که در معابر شهری به‌عنوان اولین عامل بروز حوادث رانندگی قلمداد می‌شود.» سرهنگ محمدباقر سلیمی ادامه داد: «رانندگی نیاز به توجه کافی و کامل راننده به جلو و جوانب وسایل نقلیه دارد، بنابراین اگر لحظه‌ای تمرکز راننده برهم بخورد، باتوجه به جابه‌جایی و تغییر مکانی که به تناسب سرعت وسیله‌نقلیه ایجاد می‌شود، می‌تواند زمینه‌ساز بروز حوادث رانندگی و برخورد با دیگر کاربران ترافیکی باشد. بنابراین طبق قوانین راهنمایی و رانندگی لزوم توجه راننده به رانندگی موردتاکید قرار گرفته و راننده از اعمالی که باعث کاهش توجه به جلو است (خوردن و آشامیدن، استعمار دخانیات، صحبت کردن با سرنشینان، در آغوش داشتن اطفال، همراه داشتن حیوانات در کابین وسایل نقلیه، استفاده از تلفن‌همراه و…) منع می‌شود.» سرهنگ سلیمی در ادامه گفت: «این ظرفیت در دوربین‌های پایش تصویری و نظارتی در مراکز مانیتورینگ و کنترل ترافیک وجود دارد و چنانچه ماموران با مصدایق تخلف راهنمایی و رانندگی مواجه شوند، پلاک خودرو رانندگان متخلف را ثبت و ضبط می‌کنند.» رئیس پلیس ترافیک شهری پایتخت در ادامه تاکید کرد: «در بیشتر تصادفات ناشی‌از عدم‌توجه به جلو، شدت جراحات و آسیب‌های وارده بالاست، بنابراین از رانندگان تقاضا می‌کنیم هنگام رانندگی نکات ایمنی را به‌درستی رعایت کنند و از عملی که موجب برهم خوردن تمرکز و همچنین عدم‌توجه کافی به جلو و جوانب وسیله‌نقلیه می‌شود، خودداری کنند تا شاهد حوادث کمتری باشیم.» رئیس پلیس ترافیک شهری پایتخت درخصوص مبلغ جریمه در این زمینه افزود: «مبلغ جریمه خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات هنگام رانندگی با کد ۲۱۵۴؛ بیست‌ویک هزار تومان و تصادفات ناشی‌از عدم‌توجه به جلو و عدم‌رعایت فاصله طولی با وسایل نقلیه جلویی با کد ۲۰۳۹؛ شصت‌وسه هزار تومان است.»



منبع

خوردن و آشامیدن هنگام رانندگی، عامل مهمی در بروز تصادف است!
حتما شما هم رانندگانی را دیده‌اید که هنگام رانندگی، کارهایی انجام می‌دهند که سبب حواس‌پرتی می‌شود. خوردن میوه و غذا، نوشیدن و کشیدن سیگار ازجمله کارهایی هستند که ضمن برهم زدن تمرکز راننده، سبب بروز حوادث ناگوار می‌شوند. تصور کنید فردی که باید هنگام رانندگی مسلط به مسیر و راه، سایر خودروها، عابران و سایر عوامل باشد، بخشی از حواس خود را معطوف به پوست کندن میوه، خوردن غذا، گاز زدن به ساندویچ و حتی نوشیدن چای کند. مسلما این فرد دیگر نمی‌تواند تسلط خود را به طور کامل حفظ کند و هنگام خطر، عکس‌العمل مناسبی از خود نشان دهد. آنچه بیشتر مردم بعد از تصادف می‌گویند این است که آنها فقط یک ثانیه چشم خود را از جاده برداشتند. این همان مساله مهمی است که باید به آن توجه کرد. ماده‌قانون 180 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به این موضوع اشاره دارد که راننده هنگام رانندگی، حق استفاده از دخانیات را ندارد، همچنین این ماده قانون بر ممنوعیت خوردن و آشامیدن و استفاده از وسایل و تجهیزاتی مانند تلفن همراه نیز تاکید دارد. براساس این ماده قانون، استفاده از هرگونه وسیله‌ای که سبب انحراف فکری و همچنین رفتاری راننده ‌شود، ممنوع است. براساس آمارها، خوردن و آشامیدن هنگام رانندگی، باعث تصادفات می‌شود. در این باره چندی قبل سردار حسین رحیمی گفت: «برای پرتاب یا ریختن ضایعات، زباله، اشیاء و آب‌دهان از وسایل نقلیه به معابر ۳۰۰هزار ریال، خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات هنگام رانندگی ۲۰۰هزار ریال، استفاده از تلفن‌همراه و سایر وسایل ارتباطی مشابه هنگام رانندگی در سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت ۳۰۰هزار ریال و در سرعت‌های بالای ۶۰ ‌کیلومتر بر ساعت ۵۰۰‌هزار ریال با ۳نمره منفی برای رانندگان شخصی و ۵نمره منفی برای رانندگان عمومی در نظر گرفته شده است.» رئیس پلیس راهور تهران در ادامه با اشاره به اینکه عدم توجه به جلو با ۲۷درصد، عدم رعایت حق‌تقدم با ۱۷ درصد و تغییر مسیر ناگهانی با ۱۰‌درصد، مهم‌ترین علل وقوع تصادفات در تهران هستند، افزود: «به این ترتیب باید گفت توجه نکردن به جلو بیشترین علت تامه در تصادفات بوده که مهم‌ترین عوامل آن صحبت با تلفن‌همراه، استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن و … است.»

به گزارش «اخبار خودرو»،در تمام کشورها قوانینی برای رانندگی وضع شده است تا افراد ایمنی خود و دیگران را حفظ کنند. برخی از این قوانین، بر حواس رانندگان تمرکز دارد چراکه بی‌احتیاطی و حواس‌پرتی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به‌بار آورد. خوردن و آشامیدن ازجمله کارهایی هستند که می‌تواند تمرکز رانندگان را برهم بزند، به همین دلیل جریمه‌ای برای خوردن و آشامیدن هنگام رانندگی در نظر گرفته شده است. در ادامه به جزییات بیشتری در این باره می‌پردازیم.