طرح نوسازی 300هزار دستگاهی ناوگان تجاری؛ مسکوت یا بایکوت؟

خودروسازان تجاری را به حال خود رها کرده‌اند
یکی از فعالان صنعت خودرو درخصوص وضعیت امروز خودروهای تجاری کشور به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت:‌ «گرچه در یک سال اخیر شاهد آن هستیم که صنعت خودروهای تجاری به‌رغم تمام مشکلات موجود در این صنعت و اقتصاد کشور توانسته روند صعودی در تولید و عرضه به خود بگیرد، اما این صنعت همچنان با انتظارها و پیش‌بینی‌ها بسیار فاصله دارد.» میلاد خاموشیان در ادامه بیان کرد: «این‌که تولیدکنندگان در این صنعت به حال خود رها شوند و انتظار حل تمام مشکلات و رفع وابستگی آن‌ها به شرکت‌های خارجی را داشته باشیم، اشتباه است.» وی اظهار کرد:‌ «به‌طور قطع در شرایط فعلی بدون حمایت‌های تمام‌قد دولت، در این صنعت شاهد اتفاقات مثبت کلانی نخواهیم بود. گرچه برخی تولیدکنندگان توانسته‌اند برخی از مشکلات را از سر راه بردارند. اما واقعیت آن است که هنوز به روزهای اوج خود نزدیک هم نشده‌اند.»

به گزارش «اخبار خودرو»،در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که صنعت خودروهای تجاری همواره با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم کرده است. گرچه این صنعت زمان کافی در اختیار داشته که با بیش از نیم قرن تجربه فعالیت، بتواند نسبت به برخی از صنایع وابستگی کمتری به شرکای خارجی داشته باشد و امروز داخلی‌سازی بالایی را در اختیار بگیرد، اما آن‌طور که از شواهد پیداست در این سال‌ها بخت با صنعت خودروهای تجاری‌ کشور یار نبوده و حتی به نظر نمی‌رسد قرار برای ارتقا و پیشرفت این صنعت باشد. چراکه به‌طور قطع پای ثابت توسعه این صنعت، حمایت تمام قد دولت از تولیدکنندگان است؛ موضوعی که در این سال‌ها کمتر دیده شده و حالا به گفته یکی از فعالان این حوزه به نظر می‌رسد دولت به اشتباه تمام تمرکز خود را روی بازار گذاشته و به دنبال حل مشکلات در سویه تولید این خودروها نیست. این در حالی است که تمام ضربه‌هایی که این سال‌ها به صنعت تجاری وارد آمده، ناشی از کوتاهی در حل موضوعات تولید است. به نظر می‌رسد استراتژی دولت‌ها در حوزه خودروهای تجاری پیش از این‌که در موضوع تولید و افزایش تیراژ باشد، بر قیمت و کنترل بازار این خودروها استوار بوده و این رویکرد نادرست در چند سال توسعه این صنعت مهم را مختل کرده است.

اولویت اصلی صنعت خودروهای تجاری چیست؟
خاموشیان در ادامه با اشاره به اولویت‌بندی مشکلات در این صنعت عنوان کرد:‌ «اگر قرار باشد در صنعت خودروهای تجاری، به دنبال حل و فصل موضوع خاصی باشیم باید سرفصل های مهم این صنعت را در نظر بگیریم. ازجمله آن‌که این روزها در صنعت خودروهای تجاری موضوعاتی مهم مانند خودروهای فرسوده و طرح نوسازی ۳۰۰هزار دستگاهی که از سوی سازمان گسترش و وزارت صنعت پیگیری می‌شد، روی زمین مانده و باید این موضوعات را بررسی کرد.» وی افزود: «در این روزها که صنعت بیش از همیشه به تمرکز و حمایت از سوی دولت نیاز دارد، اما شاهد آن هستیم که موضوعات جدیدی مانند قیمت‌گذاری دستوری مطرح می‌شود که نه‌تنها مشکلی از سر راه این صنعت برداشته نمی‌شود، بلکه نیروی تولیدکنندگان را از بین می‌برد و آن‌ها را از مسیری درستی که پیدا کرده‌اند، دور می‌کند.»
خاموشیان همچنین گفت: «اضافه شدن موضوعات جدید و واگذاری تصمیمات خارج از وظیفه به تولیدکنندگان، بازار را هم با تشویش و آشفتگی همراه می‌کند.»

بازار خودروهای تجاری تشنه است اما پولی در کار نیست
این فعال حوزه خودروهای تجاری همچنین ادامه داد:‌ «طرح‌هایی مانند نوسازی و حتی واردات کامیون‌های کارکرده می‌توانست راه نجاتی برای صنعت و بازار خودروهای تجاری باشد که متاسفانه بسیاری از آن‌ها در مراحل نخست متوقف شده است یا به کندی اجرا می‌شوند.» وی بیان کرد:‌ «برخی از این طرح‌ها نیازمند منابع مالی هستند و باید استراتژی‌هایی پشت این طرح‌ها باشد که بازار را تحریک کند. این در حالی است که بازار تشنه است، اما پولی در اختیار ندارد.» وی تصریح کرد: «بهانه دولت برای عدم اجرای بسیاری از این طرح‌ها این است که پولی در اختیار ندارد. اما حداقل می‌تواند در بازار مشکلی به وجود نیاورد و بازار را به هم نریزد.» خاموشیان در ادامه اظهار کرد: «تمرکز دولت به اشتباه روی بازار است که در این میان می‌توان به اقداماتی از جمله سامانه فروش یا دستور تولید ۶۰۰هزار دستگاه خودرو اشاره کرد.» وی خاطرنشان کرد: «مشکل امروز این صنعت با تمرکز روی تولید حل می‌شود، در حالی که تمرکز روی بازار باعث ایجاد مانع برای تولید می‌شود و هزینه‌های تولید و مردم را بالا می‌برد که در نتیجه کمبود بیشتر شده و بازار شرایط بدتری را تجربه می‌کند و در این صورت از نقطه تعادل دورتر می‌شویم.»



منبع