ضدونقیض های عرضه خودرو در بورس کالا

امید قالیباف در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که چه زمانی خودروهای وارداتی را در بورس کالا عرضه می‌کنید، گفت: «متقاضیان زیادی برای این خودرو ها داشتیم، به‌همین‌دلیل پلت‌فرم بورس کالا را ترجیح دادیم. اما مساله عرضه خودرو در بورس کالا ممکن است در مقطعی مناسب باشد. درصورتی‌که قیمت جدیدی ارائه نشود، بورس کالا خود یک واسطه محسوب می‌شود و ضرورتی برای آن وجود ندارد. اصل بازار خودرو بر این است که خودروها از طریق نمایندگی‌ها و غیره… به فروش برسند.»

وی در ادامه گفت: «با وزارت صمت برای عرضه خودروهای وارداتی جلساتی برگزار و سازوکارهایی پیش‌بینی شده است.»

وی در این باره گفت: «ورود خودرو به بورس کالا روند خیلی خوبی دارد، پذیرش خودروهای پرتیراژ انجام شد و امیدواریم به جایی برسیم که کل عرضه‌ها در بورس کالا انجام شود. پیشنهاد عرضه خودروهای وارداتی نیز در بورس کالا مطرح شده، اما نهایی نشده است. بورس سازوکارهای لازم را دارد و از نظر عرضه مشکلی وجود ندارد.»

رئیس سازمان بورس که روزهای گذشته خبرهایی از استعفایش به گوش رسیده بود، در نشست خبری دیروز خود به موضوعات مختلفی اشاره کرد؛ ازجمله استقبال از عرضه بورسی خودروها!

البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که بورس کالا تنها یک بستر متفاوت برای خریدوفروش خودرو است و تغییر چندانی در سیاستگزاری‌های کلان ایجاد نخواهد کرد. ساخت خودرو در کشور به واردات قطعات و درنتیجه انجام معاملات دلاری وابسته است و در واقع نرخ دلار، قیمت واقعی خودرو را مشخص می‌کند؛ مانند روزهای اخیر که با افزایش نرخ دلار، تمام خودروهای بازار در حال تجربه افزایش قیمت‌هایی سرسام آور هستند.

این درحالی است که با استناد به این سخنان، برخی کارشناسان معتقدند وزارت صمت مخالف عرضه خودرو در بورس کالاست. یکی از این کارشناسان گفت: «قیمت‌های بورس به‌تدریج مبنا قرار می‌گیرد، البته نمی‌دانیم در قرعه‌کشی‌ها، چگونه منافع مردم در نظر گرفته می‌شد؟ ازسویی ‌اگر قیمت خودروها بالاست، یعنی باید عرضه خودرو را با واردات یا با تولید داخل زیاد کنیم. سامانه یکپارچه قرعه‌کشی نیز مشکلاتی داشت که درباره آن صحبت نمی‌کنیم، در آنجا خودروساز هم دچار مشکل شد!»

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

ازسوی‌دیگر وزیر صمت نیز چند روز قبل با بیان همین موضوعات گفت: « اگر خودرو در شرایط غیرحرفه‌ای و بدون برنامه عرضه شود شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود، به همین دلیل با عرضه خودروهای وارداتی در بورس، به دنبال شفافیت در معاملات هستیم.»

به‌عبارت دیگر بورس کالا شاید با حذف دلالان موجب کاهش قیمت جزیی خودروها شود، ولی درنهایت ارزش دلار است که تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو دارد.

البته با وجود همه این اظهارنظرها، سخنگوی وزارت صمت در یک برنامه تلویزیونی صحبت‌هایی را مطرح کرد که نشان می‌دهد وزارت صمت، چندان هم با عرضه خودروها در بورس موافق نیست و گویا فعلا چارهای جز موافقت با این موضوع ندارد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود اگر عرضه خودرو در بورس کالا به هر دلیلی متوقف شود، بدون شک پس از مدت کوتاهی شاهد جهش قابل‌توجه قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود. متاسفانه چنین اتفاق شوکه‌کننده‌ای قبلا در بازار سکه و طلا نیز تجربه شده است.



منبع