شروط واردات ماشین‌آلات معدنی؛ از عمر خودرو تا نداشتن مشابه داخلی

در این نامه با اشاره به شرایط خودروهای وارداتی گفته شده است «در نحوه محاسبه میزان مجوز برای واردات ماشین‌آلات با عمر ۵ تا ۱۰سال ساخت (وفق ماده ۴ و جدول به پیوست نامه مذکور جهت سهولت در محاسبه میزان مجوز ارسال می‌شود. از ۵۰ تا ۹۰ هزار تن، یک دستگاه و بیش‌از آن به ازای هر ۹۰هزار تن یک‌دستگاه اضافه می‌شود. بنابراین معادن به میزان عملیات بیش‌از ۹۰ هزار تن، به عنوان فرض ۹۱ هزار تن، مشمول دریافت ۲ دستگاه هستند.» همچنین در بند ۳ این نامه اعلام شده که با توجه به ابهام در نحوه محاسبه میزان مجوز «معادنی که حائز شرایط ماده ۱ بخشنامه باشند (با هر تناژ فعالیتی) می‌توانند صرفا برای انجام عملیات معدنی در معدنی که بهره‌بردار یا پیمانکار آن هستند، بدون محدودیت در تعداد، نسبت‌به واردات ماشین‌آلات بدون سابقه ساخت داخل تا سال ساخت ۲۰۱۷ میلادی اقدام کنند.» با توجه به آن که برخی ماشین‌آلات معدنی در کشور تولید می‌شوند، در این نامه عنوان شده است خودروهایی که ساخت داخل مشابه ندارند امکان واردات بدون محدودیت در تعداد را خواهند داشت. همچنین واردات ماشین‌آلات نو یا با عمر زیر ۵سال بدون محدودیت به‌شرط فروش آن در کشور آزاد شده است.

پایان آذرماه؛ زمان نهایی معادن برای ثبت درخواست

در بخشی از این نامه عنوان شده است که تنها به درخواست واردات اعلام‌شده از سوی سازمان‌های صمت استان‌ها پاسخ داده شده و به تقاضای مستقیم از وزارت صمت و دفتر بهره‌برداری معادن ترتیب اثر داده نمی‌شود. در همین راستا سرپرست دفتر بهره‌برداری معادن نیز در نامه خود به رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در خصوص مجوز واردات ماشین‌آلات معدنی آورده است: «با عنایت به ضرورت تامین ماشین‌آلات مورد نیاز بخش معدن، کلیه تقاضاهایی که پیش از صدور بخشنامه شماره ۱۵۴۹۱۱/۶۰ مورخ ۱۴۰۱.۰۶.۲۲ معاونت متبوع، توسط سازمان‌های استانی به این اداره کل ارجاع شد، به منظور تسریع در روند صدور مجوز، وفق فرآیند سابقه مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفته است. بنابراین مراتب در قالب لیستی شامل معادن و میزان مجوز واردات تخصیص یافته به ایشان طی نامه شماره ۱۸۶۱۶۱/۰۶ مورخ ۰۲/۰۸/۱۴۰۱ که به پیوست ایفاد می‌گردد، با هدف اطلاع‌رسانی به متقاضیان به ادراه کل صمت استانی ابلاغ شده است. درهرحال معادن فرصت دارند تا انتهای آذرماه نسبت به ثبت درخواست واردات در سامانه جامع تجارت اقدام نمایند. در غیر این صورت این مجوز کان‌لم‌یکن تلقی شده و متقاضیان باید وفق شرایط بخشنامه مذکور، تقاضای خود را از طریق اداره کل استانی دنبال نمایند. با عنایت به موارد مطروحه و فوریت موضوع، خواهشمند است اطلاع‌رسانی لازم به واحدهای معدنی عضو این مجموعه صورت گیرد.»

مجوز واردات خودروهای معدنی در شرایطی صادر می‌شود که این بخش از بازار خودرو کشور نیز مانند سایر سگمنت‌ها با کمبود خودروهای ساخت داخل مواجه است. به نظر می‌رسد تولیدکنندگان بزرگ داخلی در این سال‌ها نتوانسته‌اند آن‌طور که باید و شاید نیاز بازار را تامین کنند. براساس آمارها متوسط عمر ماشین‌آلات معدنی کشور بالای ۳۰سال است، در حالی که معادن برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل خود به حدود ۲۰هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات معدنی نیاز دارند. پیش از این نیز رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به ناتوانی تولیدکنندگان داخلی درخصوص تولید برخی مدل‌های ماشین‌آلات سنگین معدنی عنوان کرد: «باید بخشی از نیاز کشور به ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی از طریق واردات تامین کنیم. در غیر این صورت بخشی از تولیدمان در بخش معدن و همچنین پروژه‌های راه‌سازی با مشکل مواجه خواهد شد. عبدالوهاب سهل‌آبادی در این خصوص بیان کرده بود: «بخشی از ماشین‌آلات مورد نیاز بخش صنعت کشور در داخل تولید می‌شود با این حال ماشین‌آلات راهسازی و معدنی همچون بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر و غیره در کشور تولید نمی‌شود و باید از طریق واردات تامین شوند.» وی خاطرنشان کرد که شرکت‌هایی مانند هپکو از توان خوبی برای تولید ماشین‌آلات صنعتی برخوردارند، اما هیچ‌گاه توانی برای تولید ماشین‌آلات سنگین نداشته است.



منبع

به گزارش «اخبار خودرو»،وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای واردات ماشین‌آلات معدنی را آزاد اعلام کرد. براساس تازه‌ترین بخشنامه این وزارت که به امضای سرپرست دفتر بهره‌برداری معادن رسیده شروط واردات ماشین‌آلات معدنی نو و کارکرده و نحوه تخصیص ارز به متقاضیان اعلام شده است. از تیر ماه سال جاری آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی اعلام شد و به نظر می‌رسد در شهریورماه سال جاری بخشنامه آن صادر و به‌تازگی به ۳۱استان ابلاغ شده است. براساس این بخشنامه فعالان در این بخش مجاز به واردات یک دستگاه ماشین‌آلات معدنی به ازای هر ۹۰هزار تن تولید ماده معدنی در سال هستند. همچنین ماشین‌آلاتی امکان واردات به کشور را دارند که از عمری بین ۵ تا ۱۰ سال برخوردار باشند.

بخشنامه جدید برای واردات خودروهای معدنی
وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به مدیران کل و روسای محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان، مجوز واردات ماشین‌آلات معدنی را صادر کرده است. در بند یک این نامه که عطف به بخشنامه مورخ ۲۲شهریور سال جاری نوشته شده آمده است: « از تاریخ ابلاغ بخشنامه، رویه اعلام در این بخشنامه در دستور کار وزارت قرار گرفته است.» در ادامه این نامه نوشته شده که «درخواست‌هایی که به صورت مستقیم توسط بهره‌بردار یا پیمانکار به این دفتر ارسال می‌شوند، ترتیب اثر داده نخواهند شد.» همچنین اعلام شده است که متقاضیان واردات ماشین‌آلات معدنی می‌توانند به مراجعه به سایت سامانه جامع تجارت تقاضای خود را در استان محل فعالیت‌شان ثبت کرده و فرم مخصوص را از معاونت معدنی سازمان‌های صمت استانی دریافت کنند. مهلت ثبت‌سفارش تا پایان آذر اعلام شده است و بعد از این تاریخ به هیچ تقاضایی پاسخ داده نمی‌شود.

عدم واردات؛ ضربه به پروژه‌های راهسازی و معدن

شروط واردات ماشین‌آلات معدنی