شرایط خودروهای لوکس در بازار اروپا

مرسدس‌بنز کلاس S به‌رغم کاهش ۶ درصدی در تحویل، همچنان در صدر قرار دارد؛ درحالی که مرسدس‌بنز EQS به‌طور محکم در جایگاه دوم قرار گرفته است. در سه‌ماهه سوم، ب‌ام‌و سری ۸ به‌رغم کاهش ۲۷ درصدی تحویل از ابتدای سال تا به‌امروز به‌جایگاه سوم ‌رسیده است؛ درحالی که همتای پایدار آن یعنی ب‌ام‌و سری ۷ به‌عنوان نسل جدید به‌جایگاه پنجم سقوط کرده است.

بخشی از این امر را می‌توان به‌این نسبت داد که مرسدس‌بنز مدل تمام‌الکتریکی خود را به‌عنوان یک مدل مستقل و نه نسخه‌ای از کلاس E معرفی کرده است. البته افزایش حضور مدل‌های آسیایی هم بی‌تاثیر نبوده‌اند؛ اما مرسدس‌بنز EQE با فروش بیشتر از رقیب مستقیم خود یعنی آئودی e-Tron GT که تقریبا آماری مشابه فروش پورشه تایکان در سه‌ماهه سوم به‌ثبت رسانده، در حال حاضر جایگاه ششم این سگمنت را به‌خود اختصاص داده است.

سگمنت خودروهای لوکس و بزرگ همچنان در بازار خودرو اروپا در سه فصل اول سال ۲۰۲۲ با افت ۱۶ درصدی فروش مواجه است که حداقل در سال گذشته میلادی برابر با ۱۱ درصد بود.

به‌لطف این سه مدل، خودروهای برقی اکنون ۱۵.۱ درصد از سگمنت خودروهای بزرگ اروپایی را تشکیل می‌دهند؛ درصدی که همچنان به‌رشد خود در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد.

در سه‌ماهه سوم، فروش خودروهای بزرگ تنها یک درصد کاهش داشت که کمی بهتر از شرایط کلی بازار بود که افت ۲ درصدی داشته است. مجموعه‌ای از مدل‌های تمام‌الکتریکی آماده هستند تا در سال‌های آینده به‌نمودار این سگمنت حمله کنند تا کنترل را از مدل‌های سنتی این سگمنت در دست بگیرند.

با وجود کاهش ۲۸ درصدی در تحویل، بهترین مدل درون‌سوز غیرآلمانی همچنان ولوو S۹۰/V۹۰ است. لکسوس ES از رتبه نهم با افت ۳۵ درصد سقوط کرده است؛ درحالی که DS۹ نمی‌تواند در رتبه ۱۰ برتر قرار گیرد؛ زیرا مرسدس‌بنز CLS طی سه‌ماهه اخیر ۲۱ درصد رشد داشته است. دومین خودرو برقی غیر آلمانی از سوی چینی‌ها ارائه شده که به‌نام ژپنگ P۷ شناخته می‌شود؛ چراکه با وجود استقبال از NIO ET۷ با رشد ۸۱ درصدی نسبت به‌عرضه اولیه، اما بلافاصله در سه‌ماهه سوم جنسیس G۸۰ را داریم که فروش بیشتری داشته است.

در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ سگمنت رده‌بالا نیز با ۱۱ درصد افت مواجه بوده است. با این حال با تنها ۰.۳ درصد سهم از کل فروش خودروهای اروپایی سهم بسیار کمی دارد.

جایی برای غیر بنزها نیست

ما از نسخه تمام‌الکتریکی سری ۷ به‌عنوان یک مدل مستقل ب‌ام‌و i۷ در آمار امسال استقبال می‌کنیم. این خودرو بلافاصله پس از لکسوس LS و مازراتی کواتروپورته قرار گرفته است و سهم خودروهای برقی کلاس را به ۲۰.۱ درصد می‌رساند؛ رقمی که احتمالا به‌رشد خود در دهه آتی ادامه خواهد داد.



منبع

در این میان آئودی A۶ بدترین عملکرد را در بین سه‌کلاسیک آلمانی داشته که تا ۳۰ درصد از سهام خود را از دست داده است؛ اما در سه‌ماهه سوم زمانی که این خودرو تنها ۴ درصد افت داشته، بهبود امیدوارکننده‌ای را از سوی این سدان شاهد بودیم. تاپ ۳ سنتی آلمانی‌ها درمجموع دارای سهم ۷۱ درصدی هستند که البته نسبت به ۷۵.۷ درصد در سال گذشته کاهش یافته است.

مرسدس‌بنز با دو سدان خود همچنان بر این کلاس تسلط دارد و ۴۸.۸ درصد از سهم این سگمنت را به‌خود اختصاص داده که نسبت به‌سال گذشته ۳۶.۱ درصد افزایش یافته است.

بنتلی فلاینگ اسپور ۴۵ درصد رشد داشته و این درحالی است که نسل جدید رولزرویس گوست به‌این برند کمک کرده تا رکورد تحویل‌هایش را تا ۲۶ درصد افزایش دهد. رولزرویس فانتوم نیز عملکرد بهتری دارد و نسبت به‌سال گذشته فروش آن بیش از دو برابر شده است؛ اما همچنان در بحث فروش بازیکن برجسته‌ای به‌حساب نمی‌آید.

این شرایط سبب می‌شود پورشه پانامرا با فروش ۵ درصدی در جایگاه چهارم و آئودی A۸ با افت ۳ درصدی در رتبه ششم قرار گیرد. تمام مدل‌های غیر آلمانی از ۶ رتبه برتر در سال گذشته افزایش فروش داشته‌اند.

اگر مرسدس‌بنز کلاس E پرفروش‌ترین در سه‌ماهه دوم سال بود، درسه‌ماهه سوم به‌رتبه سوم سقوط کرده است. این خودرو تا به‌امروز جایگاه خود را در آمار کلی حفظ کرده؛ اما کمتر از ۸۰۰ نمونه با آئودی A۶ فاصله دارد. درهمین حال ب‌ام‌و سری ۵ به‌لطف رشد فروش ۱۰ درصدی در سال جاری و افزایش سهم در کلاس خود به ۲۶.۶ درصد، به‌سوی یک پیروزی آسان در رقابتش برای سال ۲۰۲۲ پیش می‌رود.

در سه‌ماهه سوم فروش لوکس‌ها ۳۱ درصد افزایش داشت و در بازاری که درمجموع ۲ درصد کاهش داشته، می‌توان نتیجه گرفت که قشر مرفه اروپایی تحت‌تاثیر شرایط بازار قرار نگرفته‌اند.

مشتریان اروپایی اکنون تنها ۱.۷ درصد از کل بازار را به‌محصولات لوکس اختصاص داده‌اند که نسبت به ۱.۸ درصد در مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده افت اهمیت این سگمنت است.

رقابت ای کلاس و آئودی Q۳