شاهین + موتور ME16 = تسخیر بازار

طراحی کامل استایل شاهین توسط کارشناسان سایپا
پازوکی با بیان اینکه در انتخاب پلت‌فرم و این‌که در چه کلاسی خودرو طراحی و تولید شود، گفت: «تولیدات ابتدایی گروه سایپا در کلاس خودروهای A و B بود و در زمان انجام طراحی این مگاپلت‌فرم با بررسی وضعیت بازار و علاقه‌مندی مردم به خودروهای کلاس C، پاسخ به نیاز بازار و همچنین با هدف توسعه بازار، دستور کار بر اساس تولید خودروهای بزرگ‌تر قرار گرفت و سایپا به سراغ طراحی مگاپلت‌فرمی رفت که بتواند هم خودروهای کلاس C را تولید کند و هم با کمترین تغییرات بتوان خودروهای کلاس B را از آن به دست آورد.» وی تشریح کرد: «طراحی خودرو بر دو بخش است؛ اول طراحی استایل خودرو و دوم عملیاتی کردن این طراحی استایل که شامل طراحی قالب‌ها و عملیاتی کردن و ساخت قطعات است. طراحی استایل خودرو توسط کارشناسان و متخصصان مرکز تحقیقات و نوآوری خودرو سایپا صورت پذیرفت که از افتخارات این گروه خودروساز است و طراحی استایل آن کاملا بومی و بدون هیچ‌گونه مشاوری انجام شد. در قسمت طراحی قالب‌ها و قطعات هم این توان در داخل گروه سایپا وجود داشت و بخشی از آن انجام شد، ولی به دلیل این‌که ظرفیت هم‌زمان تولید همه قالب‌ها در کشور وجود نداشت، بخشی از قالب‌ها با وجود توان تولید در داخل، در خارج از کشور انجام شد تا پروژه تولید خودرو شاهین در برنامه زمانی آن انجام شود.»
طراحی و اجرای 12 پروژه بهبود برای شاهین
معاون فنی و مهندسی گروه سایپا درخصوص بهبودهایی که در محصول شاهین انجام شده است، گفت: «پس از عرضه خودرو شاهین به بازار و در بازخوردهایی که از این محصول از طرف مشتری دریافت شد، نیاز خودرو به انجام بهبودهایی مشخص و بر این اساس ۱۲ پروژه در زنجیره تامین و تولید تعریف شد.» وی افزود: «یکی از اصلی‌ترین پروژه‌هایی که درخصوص خودرو شاهین تعریف و اجرا شد، انتقال صدای توربوشارژ به کابین بود که اصلاح شد. بدین منظور، نزدیک به ۲۴ قطعه عایق طراحی و استفاده شد و خوشبختانه از ابتدای اسفندماه سال گذشته استفاده از عایق صدا در این خودرو اجرایی شده و برای مشتریان رضایت کاملا ایجاد شده است. علاوه بر این برای بهبود سیستم خنک‌کاری خودرو هم رادیاتور دو ردیفه طراحی شد که این رادیاتور در در مناطق گرمسیر پاسخگوی خنک کاری خودرو است.» پازوکی درخصوص قوای محرکه این خودرو نیز گفت: «با توجه به بررسی‌های انجام‌شده و نظرسنجی از مشتریان، نارضایتی از عملکرد موتور شاهین وجود نداشته است.»
تولید موتور ME16 برای شاهین دستی و اتوماتیک
پازوکی با بیان این‌که حدود ۴۰درصد مشتریان متقاضی خودرو اتوماتیک هستند، درباره طراحی و تولید شاهین اتوماتیک گفت: «با توجه به این‌که در گذشته سایپا خودرو اتوماتیک ساینا و کوییک را تولید و عرضه کرده و رضایت مناسبی از این خودروها وجود دارد، طراحی و تولید خودرو شاهین اتوماتیک نیز در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراحل عمده کار انجام شده است.»
وی افزود: «در این خودرو آپشن‌هایی مثل دستگیره‌ها، جلوپنجره و گارنیش پشت خودرو کروم‌کاری شده و داشبورد داخلی نیز به‌صورت دو رنگ طراحی شده است و خودرو با گیربکس CVT عرضه می‌شود. شرکت تولیدکننده این گیربکس شرکت پانچ بلژیک است که در دنیا صاحب سبک است و در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد.»
معاون فنی و مهندسی گروه سایپا ادامه داد: «تست‌های صحه‌گذاری محصول انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تمام تست‌ها و فرآیند شماره‌گذاری این خودرو انجام شود و طبق برنامه زمان‌بندی عرضه محصول از اردیبهشت‌ماه سال آینده آغاز شود.» وی در مورد قوای محرکه محصولات گروه سایپا گفت: «در سایپا سیتروئن خط موتور EC5 نصب شده و در مراحل راه‌اندازی بود که با شروع تحریم‌ها و ترک شرکت سیتروئن، سایپا برنامه احیای این موتور را آماده و در خط تولید موتور شرکت مگاموتور که موتور خودروهای رنو در آنجا تولید می‌شد، این موتور نیز آماده تولید است. این موتور همچنین روی خودروهای محصولات روز گروه پژو-سیتروئن و همچنین خودروهای داخلی پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3 و تارا فعال است.» پازوکی تصریح کرد: «این موتور ۱۶سوپاپه به‌نام موتور ME16 معرفی شده است و تا نیمه دوم ۱۴۰۱ برای خودرو شاهین دستی و اتوماتیک CVT و در پروژه P90 استفاده می‌شود. علاوه‌بر این پروژه، تیپ دیگری از خودرو شاهین با عنوان شاهین‌پلاس با موتور ME16 و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک تعریف شده و فعالیت‌های کالیبراسیون آن درحال انجام است و در نیمه اول سال ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد.»



منبع

به گزارش «اخبار خودرو»،معاون فنی و مهندسی گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که شاهین اولین محصول خروجی از پلت‌فرم SP100 است، گفت: «در طراحی این خودرو علاوه بر استانداردهای تعریف‌شده موضوع ایمنی بسیار مدنظر بود و بر همین اساس طراحی آن بر اساس یورو ان‌کپ سه‌ستاره صورت پذیرفت و بدین منظور استحکام بدنه در نمونه‌سازی و قطعات مورد نظر قرار گرفت.» مهدی پازوکی با اشاره به طراحی و تولید خودرو شاهین گفت: «شرکت‌های خودروساز برای گذر از مشکلات کیفیتی، قیمت‌گذاری و تامین قطعات چاره‌ای ندارند جز طراحی محصولات جدید و شرکت سایپا هم در این زمینه اقدام کرده است.» وی با بیان این‌که بعضی شرکت‌های مطرح دنیا مثل تویوتا پلت‌فرمی دارند که مربوط به چندسال قبل است ولی قابلیت ارتقا و کاربری دارد و در حال استفاده هستند، افزود: «سایپا نیز برنامه‌ای را از ۱۰ سال پیش در دستور کار قرار داد و پلت‌فرم SP1 را تعریف کرد و با توجه به پیشینه و دانشی که در طول سالیان متمادی به دست آورده بود توانست از یک پلت‌فرم در کلاس‌های مختلف بهره بگیرد.» معاون فنی و مهندسی سایپا ادامه داد: «طراحی اولیه بر اساس یک مگاپلت‌فرم صورت گرفته است تا در رده‌های مختلف روی آن، خودروهای کلاس مختلف تولید شود و با تغییرات در ابعاد کفی و اوورهنگ‌ها بتوان در کلاس B و C و در تیپ‌های سدان، ‌هاچ‌بک و کراس‌اوور خودرو تولید کرد. بنابراین دو پلت‌فرم SP100 و SP0 از این مگاپلت‌فرم تعریف شده است.» وی تصریح کرد: «با این شرایط خودرو شاهین تولید شد و تست‌های مختلف ایمنی و تصادف را در اروپا با موفقیت گذراند و یکی از دلایل علاقه‌مندی به خرید این خودرو ایمن بودن آن است.»