شاهین؛ فراتر از استانداردهای الزامی

استاندارد محافظت از عابرپیاده در شاهین
شاهین سایپا یک خودرو کاملا مستقل با یک طراحی پخته است که ساختار شاسی ایمن و فاصله محوری مناسبی دارد. این خودرو همچنین از تناسب خوبی بین اجزای بدنه‌اش بهره می‌برد. کلاسC که خودرو شاهین در آن طراحی شده، یکی از پرفروش‌ترین کلاس‌های بازار است که نیاز تمام اقشار و طیف‌های جامعه مانند جوانان و خانواده‌ها را برآورده می‌کند. ازسوی‌دیگر، بحث ایمنی آن در مسافرت‌های جاده‌ای نسبت‌به‌خودروهای کوچک‌تر بیشتر بوده و مجموع این موارد دلیل طراحی شاهین در کلاس C بوده است.
یکی از استانداردهای ایمنی که سایپا در طراحی این خودرو نیز مدنظر داشته، استاندارد عابرپیاده است. برای‌مثال ارتفاع لبه پایینی سپر جلو به‌شکلی در نظر گرفته شده است که به‌مچ پای عابر برخورد نکند. ارتفاع پلاک نیز به‌شکلی تنظیم شده که برخوردی با زانو نداشته باشد. ارتفاع و نرمی جلوپنجره نیز به‌نحوی است که منجر به‌ شکست لگن عابر پیاده نشود. محدوده روی درپوش موتور نیز که محل ضربه سر است، کاملا منعطف طراحی شده است. فاصله ۱۰سانتی‌متری موتور تا کاپوت نیز رعایت شده است تا برخورد سر عابر با کاپوت، برخورد با جسم سخت نباشد و سبب جراحت و آسیب جدی نشود. درمجموع نیز محفظه موتور با اصلاحات بسیار زیاد برای پاس‌ کردن تست تصادف یورو ان‌کپ با کسب حداقل سه‌ستاره طراحی شده است.



منبع به گزارش «اخبار خودرو»،اجرای استانداردهای تعلیقی در حالی به‌زودی الزامی می‌شود که اجرای برخی از آن‌ها بر روی محصولات گروه خودروسازی سایپا عملیاتی شده و تمام آن‌ها روی شاهین به‌عنوان پرچمدار محصولات این خودروساز پیش‌بینی شده است. این استانداردهای تعلیقی در دو چارت «چهار استانداردی» برای خودروهای سواری و تجاری تعریف شده است. یکی از این استانداردها برای خودروهای سواری سیستم کنترل پایداری (ESC) است. مورد دوم پایش فشار تایر، مورد سوم راهنمای تغییر دنده و مورد چهارم هم حفاظت عابرپیاده است که دو مورد اخیر یعنی استاندارد ایمنی برخورد با عابرپیاده و نشانگر راهنمای تعویض دنده (GSI) در خودروهای اقتصادی گروه خودروسازی سایپا مانند ساینا اس و کوییک‌اس هم وجود دارد. همین استانداردها را به همراه نمایشگر سامانه کنترل فشار باد تایر (TPMS) و بسیاری از استانداردهای غیراجباری در خودرو شاهین سایپا نیز شاهدیم.

پیشتازی سایپا در طراحی بر مبنای ایمنی عابر پیاده
در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد محصول کاملا ایرانی ساینا با بهره‌گیری از تکنولوژی جدید و گذراندن تست عابرپیاده توانسته است به‌عنوان خودرویی ایمن در بین خودروهای تولید داخل معرفی شود. این خودروساز در راستای افزایش رضایت‌مندی مشتریان خود در تولید خودرو ساینا اقدام به دریافت استاندارد غیراجباری تست عابرپیاده کرد. با توجه به این‌که حدود ۴۰درصد مرگ‌ومیرها در تصادفات خودرویی مربوط به عابر پیاده است، این تست از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بر همین اساس، طراحی خودرو ساینا به نحوی بوده که در تصادفات احتمالی، سر عابر به خودرو برخورد نکند. علاوه بر این در نظر گرفتن این استاندارد، از بدو عرضه ساینا، امکاناتی که تا پیش از آن در محصولات ارزان داخلی مرسوم نبود؛ مانند سنسور پارک دنده‌عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک با صفحه نمایش دیجیتال (MFD)، نمایشگر دمای محیط، ایزوفیکس (سامانه نگهدارنده صندلی کودک)، قفل مرکزی روی داشبورد (مسترلاک)، ایموبلایزر، شیشه‌های تمام‌برقی، تنظیم آینه‌برقی، قفل‌کودک درها، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع‌کننده نیروی ترمز (EBD)، پشت‌سری وسط صندلی عقب، کاور موتور، هشدار صوتی روشن‌ماندن چراغ‌های خودرو پس از خاموش‌کردن خودرو و خارج کردن سوئیچ، باز شدن اتوماتیک درها هنگام تصادف و… برای این خودرو لحاظ شده بود که در نسخه جدید این خودرو یعنی ساینا S، نشانگر راهنمای تعویض دنده (GSI)، فرمان دی‌کات، صفحه‌کیلومتر جدید نیمه‌دیجیتال، دریچه گاز برقی موتور،دی‌لایت (چراغ روز)، نمایشگر مصرف سوخت لحظه‌ای، صندوق‌پران روی سوئیچ، سیستم هشدار ضدسرقت با بوق خودرو (VAS)، چراغ بدرقه، نشانگر تفکیکی و هشدار باز شدن و باز ماندن درها، قفل مرکزی شیشه‌ها، استاندارد آلایندگی یورو۵، سیستم برق مالتی‌پلکس، نود مرکزی (سامانه مدیریت یکپارچه و نظارت عملیاتی بر خودرو یا BCM)، ECU جدید با کالیبراسیون به‌روز، قابلیت تنظیم نور صفحه‌کیلومتر، نمایشگر زمان سرویس و تعویض روغن، کامپیوتر سفر و… هم به آن اضافه شده است.
برخورداری شاهین از استانداردهای ایمنی روز
وجود استارت دکمه‌ای، سانروف، ورود به خودرو بدون کلید، مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب، کلیدهای کنترلی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم پایش فشار باد تایر، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی روز، چراغ‌های اتوماتیک، چراغ همراهی تا درِ منزل، سیستم ناوبری، نمایشگر دمای هوای بیرون، سیستم هشداردهنده امنیتی، کامپیوتر سفر، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک، فرمان برقی، ترمز جلو و عقب دیسکی و… از جمله مزایایی است که به‌خود خودی شاهین را از بسیاری محصولات داخلی متمایز می‌کند. اما گذشته از ‌آپشن‌ها و امکانات شاهین، سیستم کیسه هوا (ایربگ) این خودرو براساس استاندارد روز اروپا (ECE) و تست‌های انجام‌شده در کشورهای اروپایی توسعه یافته است. این تست، معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای‌مارک» و ECE است. تست دیگری که آن هم در یکی از مراکز ایمنی‌سنجی اروپایی انجام شده، تست R95 از استاندارد ECE بود که شاهین از آن هم سربلند و موفق بیرون آمده است. گواهی موفقیت در این تست، یکی از شش بخش اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم‌شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C، مهار صحیح نیروی واردشده در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه‌گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… باعث شده است شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن‌ترین خودرو ملی قرار بگیرد. بدین‌ترتیب، شاهین علاوه بر برخورداری از استاندارد برخورد با عابر پیاده، تأییدیه نهایی استاندارد ECE اروپا را به دست آورده و تا امروز ویدئوی دو تست ایمنی آن (ایربگ و استحکام بدنه) به‌صورت رسمی منتشر شده است که نشان از آمادگی شاهین برای حداقل ۳ستاره و نیز قابلیت کسب ۴ستاره از ۵ ستاره ایمنی یورو ان‌کپ دارد.