سه تغییر شاهین از اردیبهشت ۱۴۰۱

* بازطراحی و تعویض صندلی‌های شاهین

* جلب اعتماد مشتریان به قوای محرکه شاهین

در ابتدای ورود خودرو شاهین به بازار، تردیدهایی درخصوص قدرت و شتاب موتور آن به‌ویژه برای به‌کارگیری در نسخه اتوماتیک شاهین وجود داشت. اکنون مشخص شده است نسخه اتوماتیک «شاهین» مانند خودرو «تارا» با موتور تی‌یو۵ پلاس به بازار خواهد آمد و موتور ام۱۵جی‌اس‌آی توربوشارژ نیز جواب خود را در نسخه دنده‌دستی این خودرو به‌خوبی پس داده است. از یک‌سو؛ شاهین برنده درگ‌های برگزارشده توسط خریداران با دیگر خودروها بوده است و ازسوی دیگر گارانتی طولانی سایپا برای موتور توربوشارژ شاهین، خیال خریداران را از بابت موتور این محصول راحت کرده است.

در همین راستا، سایپا طی اقدامی با تعویض صندلی‌های سایپا شاهین و استفاده از طراحی و ارگونومی صندلی زانتیا و سیتروئن سی۳، این ایراد که موجب خستگی و ناراحتی سرنشینان شاهین می‌شد، برطرف شده است. یکی از ویژگی‌های مثبت کابین شاهین، فضای مناسب سرنشینان عقب است که به‌شکل بسیار مناسبی، جادار و راحت احساس می‌شود؛ به‌نحوی‌ که سه فرد قدبلند ۱۸۰ سانتی‌متری به‌راحتی در ردیف عقب شاهین جای می‌گیرند. فضای بار عقب آن هم به‌حدی بزرگ طراحی شده است که تا حد زیادی نیاز مشتری را مرتفع می‌کند. از این رو باید اذعان داشت شاهین از نظر ابعادی و ارگونومی برای این سگمنت بسیار مناسب طراحی شده است.

موتور ۱۱۰ اسبی شاهین، گشتاور ۱۷۸نیوتون‌متر را تولید می‌کند و این در حالی است که دیگر خودروهای داخلی دارای اسب بخار و ابعاد مشابه (فراتر از ۴.۴ متری داخلی) حداکثر گشتاورشان به حدود ۱۴۲ تا ۱۵۸ نیوتون‌متر می‌رسد. بررسی مدت ‌زمان و نحوه پوشش گارانتی شاهین نیز نشان می‌دهد شاهین با وجود این‌که مجهز به موتور توربوشارژر است، دارای گارانتی ۶۰هزار کیلومتری بوده و از همان ابتدای عرضه؛ نسبت به رقبا ۲۰هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیشتری دارد.



منبع

از میان ایرادات مورد اشاره، احتمال بعضی عیوب در خودروها مانند ایراد «رگلاژِ در» یا بروز نقص ثانویه در شیشه‌بالابرها وجود دارد که ممکن است تکرار شوند، اما این موارد جزو عیوب اصلی قرار نمی‌گیرند و هنگام سرویس اولیه به‌راحتی اصلاح می‌شوند. درمقابل ایراداتی مانند ارگونومی نه‌چندان مناسب صندلی‌ها و صدای اضافه پیشرانه و کابین باید تا پیش از عرضه محصول عیب‌یابی و رفع شوند. سایپا در همین راستا، کاهش صدای شاهین را در دستور کار قرار داد و در یک فرآیند ۴۵روزه صدای غیرعادی این محصول حذف شد. بدین‌ترتیب اکنون شاهین نسبت‌به صدا ایزوله شده و حذف صدای غیرعادی اتاق آن مورد تایید واحدهای کیفیت و مهندسی قرار گرفته که باعث رضایت نسبی خریداران بوده است.

از اواخر سال ۱۴۰۰ و پس از تغییرات مدیریتی در گروه خودروسازی سایپا، کیفی‌سازی محصولات این خودروساز آغاز شد که در سایپا این کار با سدان شاهین و رفع برخی از نواقص این محصول پرچمدار شروع شد و همچنان ادامه دارد. هرچند مبحث کیفی‌سازی و افزایش کیفیت خودروهای داخلی از گستردگی زیادی برخوردار است و انجام آن حمایت و همکاری سایر بخش‌های زنجیره تامین را می‌طلبد، اما برخی اقدامات می‌تواند در افزایش کیفیت خودروهای داخلی و به تبع آن افزایش رضایت مشتریان مفید واقع شود. افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل از اواخر سال گذشته و پس از صحه‌گذاری رهبر معظم انقلاب بر به‌حق بودن اعتراض مردم نسبت به کیفیت خودروهای داخلی، فرامین هشت‌گانه رئیس‌جمهور و دستورات وزیر صمت، به‌طور جدی در سایپا آغاز شد و این گروه خودروسازی کوشید تا با راهکارهایی به افزایش کیفیت خودروهای تولیدی اقدام کند و در این مسیر پیش‌قدم شد.

* کاهش صدای اضافه پیشرانه و کابین

در اردیبهشت‌ماه امسال، محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از کاهش صدای ورودی به کابین سایپا با انجام اقدامات فنی در خط تولید خبر داد. اما این همه ماجرا درخصوص افزایش کیفیت سایپا شاهین نیست. همواره درصد بالایی از ایرادهای خودروهای تولید داخل به ضعف در مونتاژ قطعات مربوط می‌شود که به نارضایتی مشتریان می‌انجامد. بر این اساس و به گفته مدیران ارشد سایپا، افزایش کیفیت سایپا شاهین تنها به رفع صدای اضافه پیشرانه و کابین خلاصه نمی‌شود. با مطالعه انتقادات مالکان سایپا شاهین و آگاهی از مهم‌ترین ایرادهایی که مشتریان نسبت به سایپا شاهین مطرح کردند، کیفیت و ارگونومی نه‌چندان مناسب صندلی‌های سایپا شاهین از مهم‌ترین عوامل نارضایتی خریداران بوده است.

* رفع نقص موتور شیشه‌بالابرهای شاهین

سایپا همچنین رفع نقص موتور شیشه‌بالابرهای شاهین به‌عنوان یکی از دیگر از اقدامات این شرکت درخصوص افزایش کیفیت سایپا شاهین عنوان کرده است. چراکه شیشه‌بالابرهای پیشین موجب نارضایتی خریداران شده بود. درمجموع می‌توان گفت؛ کاهش صدای پیشرانه و کابین، تغییر ارگونومی صندلی‌های سایپا شاهین و رفع نقص شیشه‌بالابرهای شاهین، سه اقدام اصلی سایپا در رفع نواقص سدان شاهین است. البته اقداماتی نیز برای بهتر بازوبسته شدن درهای شاهین انجام شده است.

سایپا علاوه بر رفع نقص موتور شیشه‌بالابرهای شاهین، در یک فرآیند ۴۵روزه صدای غیرعادی این محصول را حذف کرد. بدین‌ترتیب از اردیبهشت‌ماه امسال، شاهین نسبت‌به صدا ایزوله شده و حذف صدای غیرعادی اتاق آن مورد تایید واحدهای کیفیت و مهندسی قرار گرفته که باعث رضایت نسبی خریداران بوده است