سه بازار بزرگ خودروهای تجاری تا 2029

تسلط آسیا و اقیانوسیه بر بازار تجاری‌ها تا سال 2029
بازار آسیا و اقیانوسیه در سال 2021 به 207.67 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2029 به 433.69 میلیارد دلار برسد. این منطقه احتمالا به دلیل افزایش تولید خودرو در سال در کشورهای منطقه، به‌عنوان دومین قطب بزرگ خودروسازی، بر بازار جهانی تسلط خواهد یافت. پذیرش فزاینده ابتکارات حیاتی دولتی، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل نقلیه خودران احتمالا توسعه بازار در منطقه را در دوره پیش‌بینی ارتقا می‌دهد. کشورهایی مانند هند و چین به شدت در زیرساخت‌ها و اکوسیستم استارت‌آپی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این یک عامل تقویت‌کننده برای رشد بازار در این منطقه است. علاوه بر این، رشد کسب‌وکارهایی مانند معدن و لجستیک در کشورهای در حال توسعه در این منطقه باعث توسعه بازار خواهد شد.

تاثیر کمبود قطعات نیمه‌هادی بر کاهش خودروهای تجاری
این در حالی است که هم زمان با افزایش آمار کرونا در سراسر جهان، صنایع مختلف دچار آسیب شدند. از جمله آن که کمبود قطعات نیمه هادی باعث تاخیر در بازار کلی خودرو شد. به عنوان مثال، فورد مجبور شد تولید کامیون F-150 خود را در سه‌ماهه دوم 2020 کاهش دهد که بخش قابل‌توجهی از سود آن را تشکیل می‌داد. همچنین جنرال‌موتورز به طور موقت تولید را در ماه مارس متوقف کرد و تویوتا برنامه خود را برای کاهش 40درصدی تولید سالانه در سال 2021 به‌دلیل کمبود نیمه‌هادی‌ها اعلام کرد. این عوامل به طور مستقیم به کاهش شدید درآمد برای تولیدکنندگان وسایل نقلیه باری در سال 2020 منجر شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،پاندمی کووید-19 باعث شد تمام پیش‌بینی‌های گذشته در مورد بازارهای مختلف به‌ویژه بازار خودروهای تجاری دستخوش تغییرات شود. در سال 2020، تولید جهانی خودرو در سطح جهان با 16درصد کاهش به کمتر از 78میلیون دستگاه رسید که معادل سطح فروش در سال 2010 است. اروپا که تقریبا 22درصد سهم از کل را به خود اختصاص داده است، شاهد کاهش حدود 21درصدی در تولید خودرو بوده است. همه کشورهای تولیدکننده کلیدی در منطقه شاهد کاهش تولید از 11 تا 40درصد بودند. به طور مشابه، تولید 19درصد در ایالات‌متحده و بیش‌از 30درصد در آمریکای جنوبی و در برزیل نزدیک به 32درصد کاهش یافت. کاهش در آسیا و اقیانوسیه (فقط 10درصد) به‌طور قابل توجهی کمتر از سایر مناطق بود. به طور خاص، تولید چین تنها 2درصد کاهش یافت زیرا با این وجود تولید در سه‌ماهه دوم 2020، به سرعت بهبود یافت.

آمریکای‌شمالی؛ بزرگ‌ترین بازار تجاری‌ها
اندازه بازار در آمریکای‌شمالی در سال 2021 به 485.31 میلیارد دلار رسید. آمریکای‌شمالی به دلیل تقاضای فزاینده برای وسایل نقلیه باری، آمریکای شمالی بزرگ‌ترین موقعیت را در بازار دارد. البته بدیهی است براساس گزارش OICA، آمریکای‌شمالی شاهد کاهش 20.3 درصدی تولید وسایل نقلیه باری به‌دلیل همه‌گیری کووید-19 بوده است. با این حال، به محض لغو قرنطینه‌ها، سفارش‌های جدید افزایش یافت. همچنین تقاضای فزاینده‌ای برای عملیات‌های راه دور ازسوی مدیریت ناوگان در این منطقه وجود داشت. تخمین زده می‌شود که این منطقه رشد خوبی را در بازار جهانی نشان دهد. از آنجاکه تقاضا برای پرسنل و حمل‌ونقل بار در حال افزایش است، انتظار می‌رود که این تقاضا در آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

افت‌وخیز بازار خودروهای تجاری از سال 2019 تا 2029
بررسی‌های مختلف نشان از آن دارد در نتیجه این همه‌گیری بازار تجاری‌ها در سال 2020 نسبت‌به مدت مشابه 2019 با کاهش 10.2‌درصدی همراه بوده است. اندازه بازار جهانی خودروهای تجاری در سال 2021 حدود 821.28 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و پیش‌بینی می‌شود این رقم برای بازار تا پایان سال 2022 به 955.57 میلیارد دلار برسد. ازسوی‌دیگر پیش‌بینی‌های بلندمدت این بازار نشان می‌دهند با رشد 8.7 درصدی تا سال 2029 اندازه این بازار به یک هزار و 712 میلیارد دلار خواهد رسید.

الکتریکی شدن؛ عامل توسعه بازار تجاری‌های اروپا تا 2030
اروپا جایگاه سوم را در بازار جهانی دارد. انتظار می‌رود این منطقه با CAGR ثابت رشد کند. تغییر اپراتورهای ناوگان از کامیون‌های با سوخت فسیلی به خودروهای برقی می‌تواند به رشد بازار کمک کند. طبق یک نظرسنجی، در سال 2018، حدود 40درصد اپراتورهای ناوگان اعلام کردند که مایلند کامیون‌های برقی یا هیبرید را در خریدهای جدید خود بگنجانند. در سال 2021، این تعداد به حدود 60درصد جهش کرد و اپراتورهای ناوگان انتظار داشتند ناوگان آنها تا سال 2025 تقریبا 50درصد کامیون‌های برقی داشته باشند. تا سال 2030، خریداران انتظار دارند وسایل نقلیه باری الکتریکی با 60درصد سهم بازار از کامیون‌های سوخت فسیلی عبور کنند. ازاین‌رو، این عوامل به رشد بازار جهانی کمک خواهد کرد.



منبع