سهم ۴۳ درصدی عابران پیاده از متوفیان تصادفات اتوبان‌ های تهران

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده می‌توان گفت تقریبا ۶۰درصد حجم تصادفات شهر تهران در محورهای بزرگراهی اتفاق می‌افتد. یکی از مشکلاتی که درمورد بزرگراه‌ها وجود دارد این است که تردد عابران در بزرگراه‌ها همچنان دیده می‌شود. همین مساله یکی از علت‌های اصلی وقوع تصادفات است.

۶۰درصد تصادفات شهر تهران، در محورهای بزرگراهی !

مومنی بیان کرد: «در چنین محیطی درخواست احداث دیوار بتنی داریم تا عابران پیاده نتوانند از عرض بزرگراه عبور کنند و فقط عبور از پل‌های هوایی امکان‌پذیر باشد. بنابراین نوع کانالیزه کردن بزرگراه‌ها بستگی به شرایط محیطی دارد. در بزرگراه اشرفی‌اصفهانی اگر نرده تعبیه شود، جوابگوی نیاز آنجا خواهد بود. چون وضع فرهنگی آن منطقه پایتخت با انتهای بزرگراه آزادگان متفاوت است. پس کانالیزه کردن معابر بزرگراهی در هر منطقه تهران را باید براساس نوع حفاظی که در آن ناحیه جوابگو است، انجام داد.»



منبع

سرهنگ جوانبخت ادامه داد: «هنگام وقوع تصادف؛ راننده می‌گوید عابرپیاده را ندیده و هم‌زمان با برخورد متوجه حضور او شده؛ این در حالی است که آن عابرپیاده فکر می‌کند راننده او را می‌بیند.»

در همین زمینه چندی قبل رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص علت تفاوت حجم و کیفیت تصادفات در مناطق مختلف شهر تهران گفت: «موقعیت و بافت فرهنگی، وضعیت معیشتی مردم در مناطق مختلف شهر یا شرایط جاده‌ای در هر منطقه متفاوت بوده و این موضوع بر بحث تصادفات تاثیرگذار است. همین تفاوت باعث می‌شود در مناطق مختلف شهر، آمارهای تصادفات متفاوت باشد.»

جوانبخت ادامه داد: «عابران پیاده در بزرگراه‌ها نباید تردد کنند ولی متاسفانه نه‌تنها تردد دارند، بلکه تردد آنها غیر ایمن است. این اقدام ۴۳درصد تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.»

این کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: «برخی افراد مسن هنگام عبور تعلل می‌کنند یا قدرت تصمیم‌گیری به‌موقع را ندارند، همین امر باعث بروز حوادث می‌شود.»

ویژگی‌هایی نظیر وسعت، وضعیت جغرافیایی، تعداد بزرگراه‌ها و شرایط فرهنگی و معیشتی ساکنان هر منطقه ازجمله عواملی هستند که بر حجم و کیفیت تصادفات تاثیر می‌گذارند. به‌عنوان‌مثال در بخش شرقی تهران و نقاطی مانند پاکدشت کارتن‌خواب‌ها یا مهاجران خارجی آمار بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد. وضعیت فرهنگی چنین نقاطی نیز شرایط خاص خود را دارد. عوامل زیادی می‌توانند باعث افزایش یا کاهش حجم تصادفات در یک منطقه شوند.

تصادفات ترافیکی یک معضل اجتماعی در سطح جهان است و همه ساله جان افراد بسیاری را می‌گیرد و هزینه‌های اقتصادی سنگینی را بر جامعه تحمیل می‌کند. در کشور ما نیز این موضوع مشکلی بزرگ و مهم است؛ به‌گونه‌ای که ایران از نظر آمار تصادف‌ها و سوانح جاده‌ای و ترافیکی ازجمله کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ‌ومیر ناشی از آن معرفی شده است.

سرهنگ احسان مومنی درباره ضرورت کانالیزه شدن معابر بزرگراهی پایتخت اظهار کرد: «کانالیزه شدن معابر بزرگراهی برای جلوگیری از تردد عابران‌پیاده باید اجرایی شود. خواسته ما این است که کانالیزه شدن بزرگراه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که عابران‌پیاده نتوانند وارد سطح بزرگراه‌ها شوند. البته نوع کانالیزه شدن بزرگراه بستگی به محل و جغرافیای آن محیط دارد. به‌عنوان‌مثال در بزرگراه آزادگان در محدوده خلازیل باتوجه به شرایط محیط، تردد مهاجران خارجی در آن منطقه زیاد است. همچنین تعداد کارتن‌خواب‌ها در این بخش آمار بالایی را نشان می‌دهد. بنابراین برای این محدوده بزرگراهی درخواست نرده‌گذاری نمی‌کنیم. چون حتی در صورت نصب نرده در آنجا، عابران‌پیاده آنها را می‌شکنند تا بتوانند وارد سطح بزرگراه شوند.»

در این زمینه سرهنگ رابعه جوانبخت، درخصوص ندیدن عابران‌پیاده توسط رانندگان و استفاده از پل‌های عابرپیاده توضیح داد: «۴۳درصد آمار متوفیان حوادث و تصادفات شهر تهران متعلق به بزرگراه‌هاست. درواقع این حوادث در جایی اتفاق می‌افتند که احتمال حضور عابران پیاده را نمی‌دهیم.»

وی افزود: «ترددهای عرضی ناایمن نیز از عوامل بروز تصادفات عابران‌پیاده هستند. این در حالی است که همه امکانات برای تردد ایمن عابر در محل تردد نصب و اجرا شده است و عابران باید از روی پل‌های عابرپیاده عبور کنند. یکی از صحنه‌های دردناکی که شاهد هستیم، این است که پل مکانیزه و امکانات برای تردد عابر از پل فراهم است ولی متاسفانه برخی عابران‌پیاده، پریدن از روی گاردریل‌ها و عبور از عرض بزرگراه را انتخاب می‌کنند.»

کانالیزه شدن معابر بزرگراهی راهی برای جلوگیری از تردد عابران‌پیاده

تردد عابران پیاده در بزرگراه‌ها ممنوع است!

وی گفت: «در بحث تصادفات دو طیف وسیع را داریم، نخست؛ کودکان و دوم؛ افراد میانسال هستند و به‌خاطر شرایط جسمی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.»

در ۴ماه اخیر؛ ۳۶درصد تصادفات، مربوط به عابران‌پیاده، ۴۶‌درصد به موتورسیکلت‌ها و ۱۸‌درصد نیز مربوط به خودروهاست. بیشترین علل تصادفات نیز عبارتند از عدم‌توجه به جلو (۴۱درصد)، عدم توانایی در کنترل وسیله‌نقلیه (۳۰درصد) و عدم رعایت حق‌تقدم (۷درصد). ۵۴درصد تصادفات در بزرگراه‌ها و ۴درصد هم در خیابان‌های اصلی شهر اتفاق می‌افتند. ازسوی‌دیگر بیشترین تصادفات در مناطق ۶، ۱۰ و ۲۰ تهران رخ داده‌اند.