راندن موتورسیکلت‌ هایی با حجم کمتر از ۵۰ سی‌سی هم نیاز به گواهینامه دارد

البته باید این موضوع مهم را نیز در نظر داشت که این روزها به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور، خرید موتورسیکلت‌ برقی از دسترس عموم مصرف‌کنندگان خارج شده و کمتر کسی حاضر است بودجه ده‌هامیلیون ‌تومانی برای این موتورها هزینه کند زیرا طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان، از موتورسیکلت‌ برای کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

به‌رغم تصور برخی افراد، موتورسیکلت‌های برقی پدیده جدیدی نیستند، اما در سال‌های اخیر استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به‌طور فزاینده‌ای رواج یافته است. اولین و بزرگ‌ترین مزیت استفاده از موتورسیکلت‌های برقی، کاهش آلودگی هواست. انرژی برق، سوخت پاک محسوب می‌شود.

بسیاری از موتورسیکلت‌های بنزینی، حدود ۳۰درصد سوخت را به صورت ناقص می‌سوزانند و همین مساله باعث می‌شود مقدار زیادی دوده و آلاینده، وارد هوا شود. ولی با استفاده از انرژی برق، دیگر دوده و گازهای مونوکسیدکربن تولید نمی‌شود. همچنین این نوع موتورسیکلت‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. یکی دیگر از مزایایی که کارشناسان این حوزه نیز آن را تایید می‌کنند، این است که هزینه سالانه سوخت برای هر موتورسیکلت‌ بنزینی حدود ۶‌میلیون‌تومان است و هزینه برق مصرفی موتورهای برقی سالانه ۶۰۰‌هزارتومان تخمین زده می‌شود.

بنابراین با توجه به قیمت بنزین، افراد بیشتری به فکر خرید موتورسیکلت‌ برقی هستند. این موتورسیکلت‌ها در کنار صرفه‌جویی در هزینه سوخت، شتاب بیشتری دارند، وزن آنها کمتر است و کمترین میزان آلودگی صوتی را نیز ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید با هر بار شارژ موتورهای برقی، می‌توان حدود ۴۰ تا ۸۰کیلومتر را طی کرد. موتور سیکلت‌های برقی به‌دلیل سرعت پایین‌تر، ایمن‌تر هستند.

وی با تاکید بر اینکه موتورسیکلت‌ها نیز از این قانون مستثنا نیستند، افزود: «راکبان انواع موتورسیکلت‌ باید گواهینامه رانندگی موتورسیکلت‌ داشته باشند و در این میان هیچ تفاوتی بین موتورسیکلت‌های کاربراتوری، انژکتوری، برقی و … به لحاظ ضرورت داشتن گواهینامه رانندگی برای راننده وجود ندارد.»

رانندگی بدون داشتن گواهینامه با هرنوع وسیله‌نقلیه جرم است

موتورسیکلت‌های برقی به‌دلیل سرعت پایین، ایمن‌تر هستند

سرهنگ کرمی‌اسد در پایان بیان کرد: «طبق قوانین و مقررات یادشده ماموران پلیس راهنمایی‌ورانندگی در سراسر کشور از تردد وسایل‌نقلیه‌ای که فاقد پلاک و گواهینامه باشند، جلوگیری می‌کنند.»

سرهنگ کرمی‌اسد در ادامه با اشاره به تبلیغ اشتباه بعضی فروشندگان درخصوص موتورسیکلت‌های برقی یا سبک با حجم کمتر از ۵۰سیسی بیان‌کرد: «عده‌ای از فروشندگان هنگام فروش به خریداران اعلام می‌کنند این وسایل‌نقلیه نیازی به پلاک و گواهینامه ندارند اما این نوع اظهارات برخلاف قوانین و مقررات است. براساس قانون، هر نوع وسیله نقلیه‌ای که در معابر تردد می‌کند، نیاز به پلاک دارد و راننده مربوطه نیز باید گواهینامه مناسب برای راندن آن را داشته باشد.»

البته سرعت بالا، عامل بسیاری از تصادفات است. ولی در عوض این موتورسیکلت‌ها به دلیل گشتاور بالایی که به خصوص در سربالایی‌ها تولید می‌کنند، عملکرد بسیار خوبی دارند. البته در این میان، موتورسیکلت‌های برقی که سرعت خیلی بالایی دارند نیز در دسترس هستند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی تصریح کرد: «مطابق ماده ۷۲۳ قاون مجازات اسلامی (تعزیرات) رانندگی بدون داشتن گواهینامه با هرنوع وسیله‌نقلیه خودرویی و موتوری جرم محسوب می‌شود و همکاران من درصورت مشاهده، ضمن متوقف کردن وسیله‌نقلیه، مجرم را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند.»



منبع

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا در ادامه تصریح کرد: «طبق ماده ۲ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و ماده ۱ آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی مصوب سال ۱۳۹۰ هیات وزیران، داشتن پلاک برای تمامی وسایل‌نقلیه و همچنین دارا بودن گواهینامه رانندگی برای راندن وسایل‌نقلیه الزامی است.»

ازسوی‌دیگر چون موتورسیکلت‌های برقی مخزن سوخت ندارند، وقتی دچار سانحه و تصادف شوند، در مورد آنها خطر انفجار و ترکیدن مخزن سوخت وجود ندارد. البته هنوز استفاده از موتورسیکلت‌های برقی دردسرهایی هم دارد، مثلا این نوع موتورسیکلت‌ها، نسبت به موتورهای بنزینی سرعت کمتری دارند (بسته به قدرت موتور از ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت)، نسبت به رقبای بنزینی خود قیمت بالایی دارند، کیفیت باتری آنها به مرور زمان افت می‌کند و همچنین مدت زمان موردنیاز برای شارژ باتری آنها هنوز بالا است.

در شرایط کنونی که تغییرات اقلیمی به تهدید بزرگی برای جهان تبدیل شده، نیاز به تغییر شیوه استفاده از سوخت‌های فسیلی و جایگزین‌کردن انرژی‌های سالم و پاک، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. به‌همین ‌دلیل بسیاری از کشورها مدت‌هاست به فکر استفاده بیشتر از انرژی الکتریکی برای خودروها، موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه مشابه هستند. در این میان موتورسیکلت‌ها که هم سهم زیادی در آلودگی هوا دارند و هم با افزایش هزینه مصرف سوخت‌های فسیلی، استفاده از آنها توجیه اقتصادی کمتری دارد، در اولویت قرار می گیرند.

سرهنگ احمد کرمی‌اسد با اشاره به رانندگی بدون گواهینامه با موتورسیکلت‌های برقی و موتورسیکلت‌هایی با حجم کمتر از ۵۰سی‌سی نیز اظهار کرد: «مشاهده می‌شود عده‌ای با موتورسیکلت‌هایی با حجم کمتر از ۵۰سی‌سی یا موتورسیکلت‌های برقی اقدام به رانندگی بدون داشتن گواهینامه می‌کنند. این کار برخلاف قوانین و مقررات است.»

در این زمینه رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا گفت: «رانندگی با هر نوع وسیله‌نقلیه موتوری زمینی مستلزم داشتن گواهینامه رانندگی است.»