دو راهکار پنج‌ ساله برای قرارگیری در جمـع خودروسـازان رده دوم جهـان

همچنین اگر تیراژ ایران‌خودرو طی برنامه اعلام شده برای ۵سال آینده از یک‌میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه بگذرد، آن‌گاه جایگاه این خودروساز با ارتقای رتبه به زیر ۲۰ به‌عنوان یک خودروساز رده دوم از لحاظ تیراژ ارتقا خواهد یافت.

گفتنی است؛ در سال ۲۰۱۰ (۱۳۹۰) نیز انجمن جهانی خودروسازان کشور ایران را با تولید ۱.۶‌میلیون دستگاه انواع خودرو به‌عنوان سیزدهمین خودروساز بزرگ جهان معرفی کرد که بالاتر از کشورهای مطرحی مانند روسیه، بریتانیا، ترکیه، جمهوری چک، لهستان، ایتالیا، آرژانتین و مالزی قرار گرفته بود.

در این رنکینگ رتبه‌های یک تا ۱۰ رده اولی و رتبه‌های ۱۱ تا ۲۰ رده دومی محسوب می‌شوند و بر این اساس، فعلا ایران‌خودرو یک خودروساز رده چهارمی است. اما اگر هدف تولید امسال ایران‌خودرو یعنی تیراژ ۷۵۰هزار دستگاهی تحقق پیدا کند، ایران‌خودرو از رتبه چهل این رده‌بندی به رتبه‌ ۲۹ این لیست صعود می‌کند و بدین ترتیب از نظر تیتراژ تبدیل به یک خودروساز رده سومی می‌شود.

در سال ۲۰۲۲ نیز BYD توانست غول خودروسازی جهان یعنی گروه فولکس‌واگن را پشت سر بگذارد و رتبه سومین شرکت خودروسازی بزرگ را از نظر ارزش بازار کسب کند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، منابع انسانی را از سرمایه‌های ارزشمند و مهم در تولید و توسعه دانست و گفت: «با تکیه بر دانش و تخصص نیروی انسانی و مهندسان ایران‌خودرو و همچنین طبق نقشه راه توسعه، در پنج سال آینده در زمره خودروسازان رده دوم جهان و در ۱۰سال آینده در زنجیره ارزش جهانی تولید خودرو قرار خواهیم گرفت.»

موسسه برند فایننس، برند بی‌وای‌دی را ۳/۴ بیلیون دلار ارزش‌گذاری کرده، این در حالی است که برندهایی چون بنتلی، لامبورگینی، کدیلاک، مکلارن و مازراتی در رده‌های پایین‌تری حضور دارند. شاید این پرسش مطرح شود که ارزش‌گذاری برندها بر چه مبنایی انجام می‌گیرد؟

یکی دیگر از معیارهای رده‌بندی خودروسازان جهان، برخورداری از استانداردهای روز دنیا است. درحال‌حاضر فقط ۲۸ درصد خودروهای دنیا با استانداردهای ۸۵گانه تولید می‌شوند و صنعت خودرو ایران هم در محصولات جدید و نیز مونتاژی خود جزو این ۲۸ درصد است. چراکه هنوز اجرای ۹ مورد از این استانداردها به دلیل موانع و مشکلات ناشی از تحریم‌های در ایران، به حالت تعلیق درآمده و درخصوص خودروهای پرتیراژ اجباری نشده است. اما اگر ایران‌خودرو موفق شود، این استانداردها را در تمام محصولات خود اجرا کند و سه استاندارد (غیرالزامی) دیگر نیز بر آن بیفزاید تا به جمع دارندگان استانداردهای ۸۸گانه اروپا بپیوندد، عملا به باشگاه رده‌دومی‌ها خواهد پیوست.

موسسه «برند فایننس» عنوان کرده است؛ شاخص قدرت برند (BSI) مورد ارزیابی قرار گرفته و مبنای بی‌اس‌آی نیز براساس سهم سهامداران، عملکرد تجاری، میزان سرمایه‌گذاری و… است.

مهدی خطیبی در دومین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران منابع انسانی گروه صنعتی ایران‌خودرو، با بیان این‌که منابع انسانی موتور رشد و تعالی هر سازمان است، اظهار کرد: «کارکنان گروه صنعتی ایران‌خودرو ازجمله منابع انسانی سرآمد در کشور هستند و این گروه صنعتی با تکیه بر دانش و تخصص کارکنان توانسته است در نظام اقتصادی کشور همواره به‌عنوان شرکتی پیشرو و موثر مطرح باشد.»

قرارگیری در رده‌دوم پراستانداردترین خودروساز دنیا

پس از اعلام برنامه مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو برای قرارگیری در جمع خودروسازان رده دوم جهان طی پنج سال، مباحث بسیاری میان کارشناسان مبنی بر امکان‌سنجی این هدف بزرگ در گرفت؛ این مباحث تا آن‌جا داغ شد که برخی کارشناسان با طرح این مساله که اگر منظور از خودروسازان رده دوم دنیا، شرکت‌های فرانسوی یا چینی هم باشند، تحقق این برنامه ناممکن به نظر می‌رسد. این در حالی است که هرساله رده‌بندی‌های مختلفی برای شرکت‌های خودروساز جهان منتشر می‌شود که هرکدام از آن‌ها معیار مخصوص به خود دارد. به‌عنوان‌مثال یکی از رده‌بندی‌های معتبر جهانی که carindustryanalysis نام دارد، براساس تیراژ است که درحال‌حاضر گروه صنعتی ایران‌خودرو در رتبه چهلم این رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۱ قرار دارد.

بر این اساس، اگر خودروسازان ایرانی در سودای جهش بزرگ رده‌های برتر خودروسازان دنیا هستند، باید هرچه سریع‌تر به قافله سازندگان خودروهای الکتریکی اعم‌از هیبرید، پلاگین-هیبرید و تمام‌برقی بپوندند که با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌های استفاده از این خودروها در ایران، به نظر نمی‌رسد این مورد طی ۵ یا حتی ۱۰ سال آینده در تیراژ بالا اتفاق بیفتد، هرچند اگر عزم و اراده جدی وجود داشته باشد و برنامه‌ریزی برای آن انجام شود، محال نیست.



منبع

توفیق چینی‌ها در رده‌بندی براساس ارزش برند

خطیبی با بیان این‌که متناسب‌سازی تخصص و شغل کارکنان با هدف افزایش بهره‌وری با دقت دنبال می‌شود، گفت: «تناسب این دو، رضایت‌مندی کارکنان، رضایت از فعالیت‌ها و ارتقای بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت.

یکی از دلایلی که بر ارزش برند BYD افزود، این بود که این خودروساز چینی در اقدامی بی‌سابقه در سوم آوریل اعلام کرد؛ تولید خودروهای بنزینی را متوقف کرده است و این موضوع سبب شد BYD اولین خودروساز سنتی دنیا باشد که برای همیشه و به‌طور کامل تولید خودروهای درونسوز را متوقف کرده و تنها به تولید خودروهای الکتریکی و برقی پرداخته است.

شرکت BYD چین (تاسیس ۲۰۰۳) که کمتر از ۲۰سال از تاسیس آن می‌گذرد، طی دو دهه اخیر به جایگاه بسیار رفیعی در رده‌بندی خودروسازان از لحاظ ارزش برند (برند فایننس) دست یافته است. این جایگاه بر مبنای تحلیل و عملکرد برندها در بازه زمانی یک‌ساله است. در رنکینگ سال ۲۰۱۸ بی‌وای‌دی با ۲۱۱درصد پیشرفت نسبت به سال ۲۰۱۷ بعد از برند آستون‌مارتین در رده دوم حضور یافت. برای مقایسه جالب است بدانید؛ برند اوپل نه‌تنها هیچ پیشرفتی در زمینه ارزش برند کسب نکرد، بلکه ۶۷ درصد نیز افت کرده بود.

وی درعین‌حال تصریح کرد: «هرچند کاستی‌هایی در موضوع توسعه و تولید باکیفیت وجود دارد، اما در تلاش هستیم با مدیریت صحیح در ساختار، زمینه هم‌افزایی بیش‌تر و بهره‌وری بالاتر منابع انسانی را در مسیر توسعه فراهم کنیم.»

برنامه پنج‌ساله برای پیوستن به جمع ۲۰ خودروساز پرتیراژ جهان