«دناپلاس MT۶» به خط تولید آمد، «ری‌را» از بابل می‌ آید

جلوگیری از هزینه ۷هزار میلیارد تومانی

علی کریمی فیروزجایی، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز که در این بازدید حضور داشت، اظهار امیدواری کرد؛ باتوجه به ظرفیت‌های ایجادشده در استقرار صنعت خودرو در مازندران، این شهر جایگاه خود را در رشد و شکوفایی بیابد.

وی افزود: «تکمیل چرخه تولید و تسریع این امر درخواست جدی شهرستان بوده است که امیدواریم با ظرفیت‌های موجود محقق شود.»



منبع

نیاز سایت مازندران به شبکه ریلی

لزوم توسعه قطعه‌سازی در استان مازندران

خطیبی همچنین در مورد نیاز سایت مازندران به شبکه ریلی، گفت: «با پیگیری‌های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی، در زمینه دسترسی این سایت به خط ریلی اقدامات خوبی را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود و درحال‌حاضر نیز اعتباراتی برای ایمن‌سازی جاده‌های منتهی به خودروسازی خزر در نظر گرفته خواهد شد تا مشکلات موجود مرتفع شود.»

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، با اعلام این خبر گفت: «با توجه به اهمیت کیفیت محصول، نظارت‌های دقیقی در فرآیند طراحی، انطباق و تولید محصول صورت گرفته است.»

وی ادامه داد: «با توانمندی‌های موجود در این شهرستان و ظرفیت‌هایی که در شرکت خودروسازی خرز وجود دارد، یک شهر قطعه‌سازی در کنار این سایت شکل گیرد.»

مزیت دناپلاس با گیربکس شش‌سرعته

پورمجیب با بیان این‌که گیربکس شش‌سرعته در شرکت دانش‌پایه نیرومحرکه طراحی و داخلی‌سازی شده است، ادامه داد: «ارتقا و پیشرفت این شرکت در کنار ارتقای سازندگان و تامین‌کنندگان بخشی از دستاوردهای این محصول است.»

وی تولید «ری‌را» در سایت خودروسازی خزر را به‌عنوان شناسنامه این سایت خواند و گفت: «ایجاد ظرفیت‌های جدید قطعه‌سازی در استان در راستای افزایش توانمندی‌های این سایت موثر خواهد بود.»

خطیبی افزود: «برای اصلاح جایگاه صنعت خودرو و جلب رضایت و اعتماد مردم لازم است طرح تحول فرهنگی اجتماعی صنعت خودرو تدوین و اجرا شود و در این راستا این سایت توانسته است با تحویل حضوری در جهت توانمندسازی این سایت گام موثری بردارد.»

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر توسعه صنعت قطعه‌ در استان مازندران، گفت: «باید از وابستگی سایت تولید خزر به سایر شهرها و استان‌ها کاسته شود و ظرفیت قطعه‌سازی متناسب با تولید خودرو در استان ایجاد شود تا علاوه بر کاهش هزینه‌های لجستیک، مشکلات تامین و موضوعات فنی و کیفی نیز مرتفع شود.»

کیانوش پورمجیب افزود: «پس از عرضه محصول راناپلاس مجهز به گیربکس شش‌سرعته و استقبال مشتریان به‌خصوص قشر جوان، ارتقای تکنولوژی محصول پرطرفدار دناپلاس و افزایش تعداد دنده از پنج به شش در دستور کار قرار گرفته و طبق برنامه‌ریزی، تا پایان سال ۱۵هزار دستگاه از این محصول روانه بازار خواهد شد.»

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو از تولید دو موتور EF۷ NA+ و EF۷ TC+ در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: «این موتورها به همراه گیربکس شش‌دنده داخلی‌سازی‌شده در محصولاتی نظیر دنا و سورن به کار خواهد رفت.»

همچنین قاسم عزیززاده گرجی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان بابل نیز در این بازدید، گفت: «طرح توسعه سایت خزر گامی در جهت ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاران در این بخش قلمداد می‌شود.»

وی افزود: «تولید این گیربکس چه در اجزای داخلی و چه در اجزای خارجی و انطباق آن با موتور توربوشارژ، به‌صورت کامل بر مبنای دانش بومی داخلی‌سازی شده است که از دانش به‌وجود آمده، در حوزه‌های دیگری از قوای محرکه نیز استفاده خواهد شد.»

تولید «ری‌را» در بابل با نگاه به ساخت داخل

درحالی‌که دناپلاس مجهز به گیربکس شش‌دنده دستی به تولید انبوه رسیده و آماده ورود به بازار شده است، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز از تولید محصول جدید «ری‌را» در سایت خودروسازی خزر خبر داد.

وی خواستار رفع مشکلات جاده‌ای منطقه برای تردد ایمن‌تر تریلی‌های حمل به سایت تولیدی خزر شد.

طبق این گزارش، تولید دناپلاس مجهز به گیربکس شش‌دنده دستی بر اساس اجرای رویکرد گروه صنعتی ایران‌خودرو در توسعه و بهبود محصولات فعلی و با توجه به درخواست مشتریان آغاز شده است.

مهدی خطیبی، ایران‌خودرو را ثروت و سرمایه ملی و اقتصادی کشور دانست و گفت: «فعالیت‌های این گروه صنعتی با نگاه به تولید داخلی، بر بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود متمرکز است.»

وی مهم‌ترین مزیت خودرو دناپلاس با گیربکس شش‌سرعته را افزایش شتاب خودرو و کاهش ۵ درصدی مصرف سوخت در سرعت‌های بالای ۱۲۰کیلومتر بر ساعت دانست و گفت: «ارتقای گیربکس محصولات تاثیر قابل‌توجهی در کاهش آلایندگی‌ها خواهد داشت.»

خطیبی با اشاره به مزایای ناشی‌از تولید کامل و جلوگیری از دپوشدن سرمایه‌های مردم، گفت: «با حذف خودرو ناقص از فرآیند تولید، کیفیت محصولات افزایش یافته و با تحقق هدف تولید ۷۵۰هزار دستگاه خودرو، از هزینه ۷هزار میلیارد تومانی نیز جلوگیری خواهد شد.» به گفته وی، خسارت ناشی از تولید ناقص در گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال گذشته، ۴هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

مهدی سعادتی، نماینده مردم شهرستان بابل در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت مجلس نیز در این بازدید ضمن تاکید بر کلان‌شهر بودن بابل به دلیل ظرفیت‌های بالای آن، گفت: «باید زیرساخت‌ها آماده شوند تا راه ریلی در اولین فرصت برای سایت تولید خزر ایجاد شود.»

تولید دو موتور EF۷ NA+ و EF۷ TC+ در آینده نزدیک

در همین حال، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در بازدید از خطوط تولید سایت خودروسازی خزر، از تولید محصول جدید «ری‌را» در این سایت تولیدی با نگاه و تمرکز بر تولید داخل خبر داد.

وی با بیان این‌که خودروسازی خزر نخستین سایت تولیدی ایران‌خودرو بود که توانست خودروهای دارای کسری قطعه را به صفر برساند، گفت: «با اصلاح تعریف تولید که در سال‌های اخیر ایجاد شده بود، تولید کامل و قابل عرضه به مشتریان به‌جای تولید ناقص و غیرقابل عرضه، به‌عنوان آمار تولید اعلام می‌شود و بر همین اساس تولید روزانه ۱۸۰دستگاه در سایت مازندران با تولید سال گذشته متفاوت بوده و شامل خودروهای کامل است.»