دسترسی همه خودروسازان به دستاوردهای فناورانه ایران‌ خودرو

مدیر مرکز همکاری‌های فناورانه و دانش‌بنیان ایران‌خودرو با بیان این‌که مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح کشور را شناسایی کرده و هر حوزه را به سازمان مربوط در گروه صنعتی ایران‌خودرو متصل می‌کنیم، تصریح کرد: «به‌عنوان‌مثال در حوزه فناوری آزمون و صحه‌گذاری انواع آزمون‌ها، ابزارها و روش‌های و استانداردهای آن شناسایی شده و مراکز علمی و دانش‌بنیان به شرکت ایتراک که مسئولیت آزمون قطعات و مجموعه‌های خودرو را برعهده دارد، برای رفع نیازمندی‌های این بخش متصل می‌شوند.»

مدیر مرکز همکاری‌های فناورانه دانش‌بنیان ایران‌خودرو معیار و اسلوب تعیین ارایه‌دهنده فعالیت ‌دانش‌بنیان را علاوه بر مراکز و نهادهای معتبر شناخته‌شده، اشخاص حقیقی فعال در حوزه فناورانه خودرو دانست و گفت: «از هر فعالیتی توسط هر نهاد یا شخصی که رفع‌کننده نیاز دانشی و فناورانه ایران‌خودرو باشد، استقبال می‌کنیم.»

به گفته وی، پس از شناسایی و تعیین شرکت یا شخص حقیقی ارایه‌دهنده محصول دانش‌بنیان، تولید انبوه محصول با حمایت گروه صنعتی ایران‌خودرو یا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و یا شتاب‌دهنده‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.»

وی افزایش بهره‌وری و حذف اجرای پروژه‌های دانش‌محور موازی در سطح گروه را از نتایج اولیه فعالیت مرکز همکاری‌های فناورانه دانش‌بنیان ایران‌خودرو خواند و گفت: «بهینه‌سازی ‌منابع سازمان و جلوگیری از هدررفت منابع با یکپارچه‌سازی تمامی فعالیت‌های فناورانه با جدیت فراوان دنبال می‌شود.»

مدیر مرکز همکاری‌های فناورانه دانش‌بنیان ایران‌خودرو از ایجاد امکان بهره‌برداری از نتایج همکاری‌های فناورانه ایران‌خودرو با شرکت‌های دانش‌بنیان توسط سایر خودروسازان خبر داد. امین‌اله حدادی، با بیان این‌که درحال‌حاضر مرکز همکاری‌های فناورانه دانش‌بنیان ایران‌خودرو در حال یکپارچه‌سازی تمام فعالیت‌های فناورانه و دانشی در سطح این گروه صنعتی است، گفت: «این مرکز به‌عنوان نقطه اتصال بخش‌های مختلف و شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو با مراکز علمی و دانشی سطح کشور فعالیت می‌کند.»

وی تصریح کرد: «فناوری آزمون و صحه‌گذاری در سطح قطعه، مجموعه و خودرو و انواع خدمات، فناوری‌های نرم انواع خدمات به مشتریان شامل فروش، خدمات پس از فروش و انواع خدمات جنبی نوین و هوشمند و شبکه‌ها و فناوری‌های تامین مالی و بیمه و فناوری‌های لجستیک نیز از دیگر محورهای برنامه‌ریزی‌شده برای فعالیت هستند که نتایج آن به‌صورت مستقیم به نفع تمامی ذی‌نفعان گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد بود.»

راه‌اندازی پردیس تخصصی مشترک

برنامه‌ ریزی برای فعالیت در حوزه‌های مختلف فناورانه

حدادی با بیان این‌که با شکل‌گیری این ساختار دیگر رسیدن به موضوعات دانشی سخت نخواهد بود و در مسیر اجرا قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: «طرح پیشنهادی ارایه‌شده توسط مراکز علمی از منظر هزینه، کیفیت و زمان اجرا مورد بررسی قرار می‌گیرد و به این ترتیب بهترین گزینه برای اجرای پروژه‌های دانش‌بنیان تعیین می‌شود.»

وی با بیان این‌که به کمک معاونت حقوقی ایران‌خودرو به دنبال تنظیم نظام‌نامه حقوقی برای مشخص شدن مالکیت معنوی محصول دانش‌بنیان در قرارداد با مراکز یادشده هستیم، افزود: «با تعریف نیاز فناورانه، به دنبال رفع آن از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشی هستیم و برای این اقدام نیز زیست‌بوم فناوری متشکل از مجری مرتبط از ایران‌خودرو و مراکز علمی ازجمله پارک‌های علم و فناوری، پژوهشکده‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز علمی کشور مانند بنیاد علمی نخبگان، صندوق توسعه نوآوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری وزارت علوم و تحقیقات و سایر نهادهای مرتبط حاکمیتی را ایجاد می‌کنیم.»

جذب ایده‌های دانش‌پایه خارج از چارچوب بروکراتیک

وی همچنین بهینه‌سازی منابع مالی، سودآوری و درآمدزایی را ازجمله نتایج تجمیع فعالیت‌های دانش‌بنیان در سطح گروه صنعتی ایران‌خودرو و ارایه خدمات به سایر خودروسازان برشمرد.

حدادی افزود: «درحال‌حاضر ۸۴ همکاری فناورانه در حوزه‌های مختلف فعالیت گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌صورت قرارداد در حال اجرا بوده و ۳۵ تفاهم‌نامه نیز در دست بررسی و تبدیل به قرارداد اجرایی است.» وی ادامه داد: «راه‌اندازی پردیس تخصصی مشترک یکی از راهبردهای گروه صنعتی بوده که در مرحله نهایی‌سازی است.»



منبع

حدادی اپلیکیشن «بسپر» کاری از شرکت امدادخودرو ایران را ازجمله پروژه‌های مهم برای تسریع در ارائه خدمات به مشتریان برشمرد و گفت: «با تجمیع فعالیت‌های مرتبط با مشتریان در این سامانه در آینده نزدیک به کمک ظرفیت‌های دانش‌بنیان، می‌توانیم مسیر خدمت‌رسانی را کوتاه‌تر کنیم.»

حدادی از برنامه‌ریزی برای فعالیت در حوزه‌های مختلف فناورانه خبر داد و اظهار کرد: «فناوری‌های طراحی محصول و مجموعه و قطعات، ساخت، تولید و گذار به صنعت چهار و هوشمندسازی همراه با اتصال شبکه‌ای، فناوری‌های نرم‌افزاری و سیستم افزاری شامل معماری و سخت‌افزاری در محصول و فناوری اطلاعات و مدیریت آن در سازمان و شبکه‌ها ازجمله محورهای مهم فعالیت‌های فناورانه فعلی هستند.»

وی افزود: «در حوزه تامین مالی و بیمه با پشتیبانی و حمایت معاونت مالی و اقتصادی نیز با استفاده از ظرفیت‌ برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی، به دنبال استقرار نظام‌های نوین خواهیم بود تا علاوه بر سرعت‌بخشی به فرآیندها، بتوانیم در جهت تامین منافع مشتریان گام برداریم.»

مدیر مرکز همکاری‌های فناورانه دانش‌بنیان ایران‌خودرو، این مرکز را نقطه اتصال شرکت‌ها، نهادها، مراکز دانشی مانند دانشگاه‌، پارک علم و فناوری و پردیس‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به گروه صنعتی ایران‌خودرو توصیف کرد و اظهار کرد: «همکاری‌های فناورانه دانش‌بنیان ایران‌خودرو به‌عنوان ترمینال ارتباطی، به دنبال جذب ایده‌های دانش‌پایه از طریق این مراکز و خارج از چارچوب بروکراتیک و بهره‌مندی از آن در رفع نیازهاست.»

شناسایی و متصل‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح کشور